تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

معرفی فیلم سینمایی بی مادر

فیلم بی مادر آخرین ساخته سیدمرتضی فاطمی، در جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش در آمد. منتقدان این فیلم گفته بودند از اثری است که قصد دارد سیاه‌نمایی کند؛ این در حالی است که به زعم کارگردان قصد او به تصویر کشیدن واقعیت‌های تلخ جامعه بوده است.

فیلم بی مادر

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: فیلم سینمایی بی مادر به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی که در چهلمین جشنواره فجر بر روی پرده سفید رفت توسط علی اوجی و محمدرضا صباح تهیه‌ شده و توسط سیدمرتضی فاطمی نویسندگی و کارگردانی شده است.

فیلم سینمایی بی مادر با وجود شرکت در چهلمین جشنواره فیلم فجر، نتوانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. اما منتقدین موضوع فیلم و بازی بازیگران را بسیار تحسین کردند. در ادامه این مقاله شمار را با خلاصه داستان، بازیگران و تیزر رسمی فیلم سینمایی بی مادر آشنا آشنا خواهیم کرد.

داستان فیلم سینمایی بی مادر

سیدمرتضی فاطمی، کارگردان جوان فیلم ایرانی بی مادر نویسندگی آن را هم برعهده داشت. او در نشست عوامل فیلم که در برج میلاد برگزار شد، در خصوص فیلمنامه این گونه عنوان کرد: «من کتابی می‌خواندم که مرا به فکر فرو برد. تصور کردم یک فرزند بین دو مادر قرار گرفته است، یکی از مادر‌ها مادر تنی او بود و دیگری مادری ناتی او، که سال‌های زیادی زحمت بچه را کشیده و او را بزرگ کرده است. مقصود من از نوشتن این فیلمنامه صرفا پرداختن به موضوع رحم اجاره‌ای نبود. بلکه به دنبال این بودم تا مخاطب خود را در جایگاه شخصیت‌های فیلم بگذارد و به واکنش هایش فکر کند.»

سیدمرتضی فاطمی همچنین در معرفی فیلم گفته «من قصد نوشتن فیلمنامه فلسفی و روانشناختی را نداشتم. با وجود اینکه معتقدم سینما و فلسفه با هم در یک مسیر هستند، اما نقطه اشتراک آن‌ها را در پرسشگری می‌دانم.»

همان گونه که از گفته‌های کارگردان فیلم متوجه شدید، داستان فیلم بی‌مادر با ژانر درام خانوادگی در خصوص فرزندی است که بین مادر خونی و مادرخوانده خود مانده و در این میان با چالش‌هایی که در سن یک کودک نیست روبرو است.

پژمان جمشیدی بازیگر فیلم درباره «بی مادر» گفته «نگاه من به سینمای ایران حرفه‌ای نیست و اگر احساس کنم فیلمنامه‌ای با نگاه من خوب و مرتبط است و نقشم را دوست داشته باشم، حتما در فیلم حضور خواهم داشت و قطعا برمبنای احساساتم پیش می‌روم. من به جایزه سیمرغ فکر نمی‌کنم و باید بازی همه بازیگران این فیلم را دید و بعد نظر داد.»

نقد و بررسی فیلم بی مادر


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های جنگ جهانی دوم


محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم هم گفته «اصلاحاتی در این فیلم انجام شد. ممکن است فیلم با اشکالاتی مواجه باشد، اما فکر می‌کنم نتیجه کار برای مخاطب و منتقدان قابل قبول بود و باید از همه عوامل برای ساخت این کار تشکر کنم. ما به سیاست‌های دولت خیلی فکر نمی‌کنیم و کار خود را به صورت مستقل انجام می‌دهیم.»

این فیلم در کانون فیلم نسیم تولید شده و در خلاصه داستان آن آورده‌اند که: انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر آن که چیز‌هایی را از دست بدهد…

بازیگران فیلم سینمایی بی مادر

فیلم سینمایی بی‌مادر علاوه‌بر موضوع خاص خود با بازیگران مطرح سینما ایران ساخته شد. «امیر آقایی»، «میترا حجار»، «پژمان جمشیدی» و «پردیس پورعابدینی» از بازیگران اصلی فیلم سینمایی بی مادر هستند.

نظر منتقدان درباره فیلم بی مادر

رضا صائمی: تامل برانگیز بودن قصه، عدم انسجام و توازن بین عناصر و موقعیت‌های داستانی، بازی خوب پردیس پورعابدینی

سید آریا قریشی: سرگردان بودن داستان میان سه شخصیت مختلف، تلاش قابل‌ستایش، اما ناکام پژمان جمشیدی، بازی بد میترا حجار

مرجان فاطمی: «بی‌مادر» روی سوژه‌ای شدت تکراری بنا شده و بدون کمترین خلاقیتی تا انتها پیش می‌رود. بازی قابل قبول پردیس پورعابدینی را می‌توان مهم‌ترین نقطه قوت فیلم دانست. گریم و شخصیت جذاب پژمان جمشیدی می‌توانست برگ برنده فیلم باشد، اما هیچ استفاده‌ای از آن نشد.

معرفی کارنامه هنری بازیگران فیلم بی مادر

میترا حجار

میترا حجار، بازیگر فیلم سینمایی بی‌مادر

سن: ۴۵ سال/ آثار مطرح: دیوار به دیوار ۲، پلیس جوان، از یاد‌ها رفته، جزیره، رخساره، قارچ سمی، صورتی، خط ویژه، آتش بس ۲، نرگس مست، تپلی و من، سامورایی در برلین

«میترا حجار» از بازیگران زن موفق سینمای ایران است که تجربه همکاری با کارگردانان بزرگی را در کارنامه خود دارد. او ابتدا با سکانس کوتاهی در فیلم «غریبانه» ساخته احمد امینی کار هنری خود را آغاز کرد. اما بازی در سریال به‌یاد ماندنی «پلیس جوان» بود که میترا حجار را به شهرت و موفقیت رساند. پس از آن این بازیگر مطرح کشورمان به یکی از پرطرفدارترین بازیگران زن ایران تبدیل شد.

او برای مدت کوتاهی به فرانسه مهاجرت کرد و قصدش ادامه تحصیل در این کشور بود. پس از بازگشت روند کاری میترا حجار تغییر کرد و او را بیشتر در فیلم‌های گیشه سینما می‌بینیم. بازی میترا حجار در فیلم اجتماعی خانوادگی بی‌مادر با انتقادات زیادی از سوی منتقدین همراه بود.

امیر آقایی

امیر آقای، در فیلم سنمایی بی مادر

سن: ۴۶ سال / آثار مطرح: اولین شب آرامش، خاک سرخ، بی‌گناهان، نوار زرد، قلب یخی، آقازاده، ارتفاع پست، زن دوم، سعادت آباد، کوچه بی‌نام، حریم شخصی، شنای پروانه، دین این فیلم جرم است

«امیر آقایی» از بازیگران مطرح و موفق سینمای ایران است. او اولین حضور حرفه‌ای خود را جلوی دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا در سال ۱۳۸۰ تجربه کرد. سپس با بازی در سریال خاطره‌انگیز «اولین شب آرامش» به کارگردانی احمد امینی معروف شد. امیر آقایی تاکنون چندین بار در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است. تا اینکه سرانجام برای فیلم سینمایی «شنای پروانه» برنده سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد شد.

امیر آقایی بازیگر نقش امیرعلی موذن در فیلم سینمایی بی مادر است. او در این فیلم نقش یک مرد روانکاو را بازی می‌کند که با همسرش تصمیم می‌گیرند تا به صورت رحم اجاره‌ای صاحب فرزندی شوند. بازی او در این فیلم توسط کارگردان و منتقدین تحسین شد.

پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی در فیلم بی مادر

سن: ۴۴ سال / آثار مطرح: ساختمان پزشکان، پژمان، دیوار به دیوار ۱ و ۲، نفس، زیرخاکی ۱ و ۲، آتش بس ۲، خوب بد جلف، لونه زنبور، تگزاس ۱ و ۲، سوءتفاهم، هزارتو، دینامیت، ایده اصلی، جهان با من برقص

«پژمان جمشیدی» بازیکن سابق فوتبال و بازیگر این روز‌های تلویزیون و سینمای کشورمان است. او پس از کناره گرفتن از فوتبال توانست به یکی از بازیگران مطرح سینما تبدیل شود. اولین تجربه بازیگری او در سریال «ساختمان پزشکان» رقم خورد که به عنوان بازیگر مهمان حضور پیدا کرد.

پس از آن با بازی نقش اصلی سریال خاطره‌انگیز «پژمان» به عنوان بازیگر به شهرت رسید. اکنون او یکی از پردرآمدترین بازیگران مرد ایرانی به‌شمار می‌آید و تاکنون چندین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است. بازی پژمان جمشیدی در بی‌مادر تحسین منتقدین را به همراه داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان