تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱

مهدی مهدوی‌کیا زیر تیغ!

تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران که مهم‌ترین امید برای رسیدن به المپیک است در مسابقات آسیایی زیر ۲۳ سال حذف شده و حالا سرمربی این تیم زیر تیغ انتقادات قرار داد.

مهدی مهدوی کیا

رویداد۲۴فرارو نوشت: فوتبال ایران ۴۸ سال است که در رقابت‌های المپیک شرکت نکرده و اگر نتواند خودش را به رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم برساند این حسرت بیش از نیم قرن به طول خواهد انجامید. فدراسیون فوتبال ایران برای اینکه این نوار ناکامی را از بین ببرد هدایت تیم ملی را به مهدی مهدوی‌کیا سپرده است. کسی که با آکادمی‌کیا و تمرکز روی فوتبال پایه نشان داد که در این مسیر استعداد و توانایی خوبی دارد. اما او در مهم‌ترین آزمون پیش‌رویش تا اینجا ضعیف عمل کرد و حالا بار دیگر نگرانی‌هایی از وضعیت تیم ایران به وجود آمده است.


بیشتر بخوانید: واکنش مدیر پرسپولیس به پیشنهاد به مدافع استقلالی


پیش از اینکه به انتقاد‌ها از عملکرد مهدی مهدوی‌کیا در این تیم بپردازیم بد نیست نگاهی داشته باشیم به تیم امید در ایران و فلسفه وجودی آن. یکی از دلایل ناکامی تیم امید در ایران در پنج دهه اخیر سرراهی بودن این تیم است. برای نمونه همین تیمی که اکنون در دستان مهدوی‌کیا قرار دارد از شهریور ۱۴۰۰ تشکیل شده است. یعنی حد فاصل دی ماه ۱۳۹۸ که تیم ایران از انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو حذف شد تا شهریور پارسال ما تیمی نداشتیم. در واقع رویکرد فدراسیون به این تیم فصلی است. هر دو یا سه سال یکبار عده‌ای را دور هم جمع می‌کند تا تیمی تشکیل دهد و در رویدادی شرکت کند. هیچ‌گاه هم از این مسئله درس نمی‌گیرد که این اشتباه را جبران کند.

حتی حضور مهدوی‌کیا هم در این مدت کوتاه دائمی نبوده. تیم ملی امید ایران برای رسیدن به رقابت‌های آسیایی با سه تیم نپال، تاجیکستان و لبنان بازی کرد و بعد از آن بار دیگر تیم تعطیل شد. مهدوی‌کیا سرمربی این تیم جایی بین تهران و هامبورگ در پرواز بود و فدراسیون فوتبال ایران هم درگیر مسائلی بود که ماجرای تیم امید کوچکترین اهمیتی هم برایش پیدا نمی‌کرد.

در واقع تعلل همیشگی فداسیون و رفتار غیر مسئولانه مهدوی‌کیا دو عاملی است که به تیم امید در این دو سال ضربه وارد کرده است. حتما مهدوی‌کیا بعد از این همه سال تجربه کارکردن با تیم‌های پایه می‌داند که بازیکنانی در این سن احتیاج به اردو‌های بیشتر برای قرار گرفتن در شرایط مسابقه و پیدا کردن نظم طبیعی‌شان دارند. با این حال او مسئولیتی را بر عهده گرفت که نه خودش تمام وقت برای آن وقت داشت و نه فدراسیون به او تضمینی داده بود که شرایط را فراهم کند.

مسئله تدارکات تیم هم که مثل همیشه دردسر ساز است. حتی تیم ملی بزرگسالان ایران هم که در مسیر جام جهانی است وضعیت مناسبی ندارد و بدیهی است تیم ملی امید در شرایط بغرنج‌تری باشد.

مسئولان فدراسیون هدف را برای تیم ملی امید رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کرده‌اند. ولی نقشه راه برای رسیدن به این المپیک همانی است که در چهل سال گذشته بوده. برای همین طبیعی است که خیلی‌ها از شکست تیم مهدوی‌کیا ناامید باشند و از او انتقاد کنند و درباره سرنوشت این تیم هشدار دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهدی مهدوی کیا
نظرات شما
پیشخوان