تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف رامبد جوان و رائفی پور بر سر چیست؟/ نبرد سلبریتی‌های وابسته

این هفته، هفته جدال رائفی پور و رامبد جوان بود؛ یکی به دیگری می‌گفت اگر پدرت تورا تربیت نکرده، من تربیت می‌کنم و دیگری پاسخ می‌داد برو غازت را بچران! هر دو چهره‌ها از سلبریتی‌های وابسته هستند؛ یکی را تئوریسن اصولگرایان می‌دانند و دیگری هم برنامه‌هایی می‌سازد که کارکردشان عادی‌سازی مشکلات مردم است.

رامبد جوان و رائفی پور

رویداد۲۴ میثم سعادت: اصولگرایان بعد از حذف اصلاح طلبان از عرصه سیاست کشور به دنبال آن هستند که تک و توک صداهای باقی مانده را نیز حذف کنند. حالا در فضای مجازی مهمترین صدایی که همسو با اصولگرایان نیست، صدای برخی بازیگران، ورزشکاران و به اصطلاح سلبریتی‌های فضای مجازی است؛ افرادی که به خاطر شهرت فرهنگی، ورزشی یا پرداختن به حاشیه‌ها چند میلیون دنبال‌کننده دارند و زیاد پیش می‌آید که اظهارات گاه و بیگاه آنها در فضای مجازی به مذاق الیگارشی اصولگرایان خوش نیاید.

بعضی از روشنفکران و سیاستمداران معتقدند کنشگری این افراد در نهایت به سود توسعه و ترقی کشور ختم نمی‌شود و آنها به خاطر تعلق طبقاتی خود، مطالبات مردم را به سمت ابتذال می‌کشانند؛ چنانچه در اوج اعتراضات خوزستان و عزاداری مردم آبادان، تصویر دو بازیگر در حال بوسیدن یکدیگر در جشنواره فیلم کن مورد توجه فضای مجازی قرار گرفت و بسیاری درباره لباس ترانه علیدوستی و مسائل حاشیه‌ای از این دست صحبت می‌کردند با این حال نمی‌توان بعضی از این دعواها را صرفاً دعوای زرگری خواند؛ مثل دعوای اخیر رامبد جوان و علی اکبر رائفی‌پور.

دعوای رائفی پور و رامبد جوان

ماجرا از آنجا آغاز شد که بعد از انتشار چند روایت از آزار جنسی زنان در سینمای ایران و بیانیه‌ای که بعضی بازیگران و هنرمندان، در دفاع از بازیگران آسیب‌دیده منتشر کردند، رائفی پور در مطلبی تمسخرآمیز خطاب به بازیگران زن نوشت که «افرادی که در این صنف سالم هستند انگشت شمارند و بهتر است آن‌ها اسامی خود را اعلام کنند.» او معتقد بود اکثر بازیگران در این فساد شریکند و تلویحا بسیاری از بازیگران سینما را به فساد متهم کرده بود.

به گزارش رویداد۲۴ صحبت‌های رائفی پور واکنش تند بعضی بازیگران را به همراه داشت مثل رامبد جوان که گفته بود «اگر پدر و مادر رائفی پور او را ادب نکرده‌اند ما می‌توانیم وظیفه تربیت رائفی پور را بر عهده بگیریم.»

رائفی پور البته به خاطر همین کنایه‌های عجیب به مخالفان، در میان اصولگرایان به محبوبیت بالایی رسیده است و این ادبیات همواره مورد استفاده او بوده است. رائفی پور این بار نیز ساکت ننشست و با دوزاری خطاب کردن رامبد جوان گفت که «روابط بعضی از بازیگران در سریال‌های شبکه جم نیز قفل است.»

این ادبیات درباره رامبد جوان طبیعتاً بازتاب در فضای مجازی داشت. حالا دو تا از بزرگترین سلبریتی‌های وابسته به لایه‌های مختلف دستگاه حاکمیتی به یکدیگر اتهام می‌زنند. شاید این هم نمایشی باشد تا فالوور‌های بیشتری در اینستاگرام پیدا کنند. چنانچه نمایش سحر قریشی و تتلو چند ماه پیش میلیون‌ها فالوور جدید برای این دو بازیگر و خواننده همراه داشت، اما شاید موضوع اختلاف این دو نفر، مسئله جدی‌تری باشد.

البته باید منتظر دید آیا رامبد جوان برای دفاع از حیثیت خود حاضر است پاسخ رائفی پور را بدهد؟ رائفی پور ادعا کرده است رامبد جوان برای هر شب اجرا در برنامه خندوانه ۱۵۰ میلیون تومان می‌گیرد، البته خودش نگفته درآمدش از برگزاری همایش‌ها و برخی برنامه‌های دیگر چقدر است.


بیشتر بخوانید: جدال رائفی پور و اصولگرایان بر سر فاکتور مالی هشتگ‌های توییتری/ پول هشتگ‌ها به جیب کسانی می‌رود؟


هزینه ترند در توییتر

در روز‌های گذشته که دعوای رائفی‌پور و رامبد جوان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، یک بررسی اینترنتی یکی از کاربران توییتر نشان می‌داد توییت‌های رائفی‌پور نسبت به بسیاری چهره‌ها حتی ایلان ماسک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به اصطلاح، ریتوییت می‌شود.

اگرچه این کاربر نتیجه‌گیری را به عهده خوانندگان واگذار کرده بود، اما کنشگران فضای مجازی معتقدند این استقبال ناشی از نیرو‌های سازماندهی شده گروهی در فضای مجازی است که برای ترند کردن یک مطلب به صورت هماهنگ و با حقوق مشخص فعالیت می‌کنند. اما حقوق این افراد چقدر است و از کدام منابع تامین می‌شود؟

رائفی‌پور می‌گوید مبالغی که دریافت می‌کند اصلاً از بیت المال نیست و از کمک‌های مردمی است، هرچند برخی معتقدند این ارقام حتی بیشتر از دستمزد رامبد جوان است، اما میزان آن هرگز اعلام نمی‌شود و مشخص نیست چه افراد و نهاد‌هایی حاضر هستند پول در اختیار رائفی‌پور قرار دهد تا او توییت‌هایش را بیشتر منتشر کند.

نکته دیگر این است که حاکمیت و نهاد‌های تصمیم‌گیر درباره چگونگی برخورد با چهره‌های موثر فضای مجازی، هنوز به جمع‌بندی نرسیدند. افرادی که در یک سوی آن افرادی مثل توماج صالحی و سایر چهره‌های رادیکالی قرار دارند که عملاً به انتقاد صریح از همه سیاست‌های کلی نظام می‌پردازند و در سوی دیگر افرادی مثل رامبد جوان که بسیار ملو از برخی سیاستمداران انتقاد می‌کنند.

آیا قرار است همه آن‌ها ممنوع شوند یا اصلاً بنا به برخورد با حضور این افراد در فضای مجازی است؟ به خصوص اینکه بعد از جشنواره کن این انتقادات افزایش پیدا کرد و شایعاتی مبنی بر ممنوع التصویر شدن بازیگرانی که در خارج از کشور به انتقاد از وضعیت سیاسی ایران پرداخته بودند به گوش می‌رسید.

منظور اصلی رسانه‌های اصولگرا، ترانه علیدوستی بود، اما کسی که با فضای مجازی سر و کار داشته باشد می‌داند بسیاری از بازیگران و ورزشکاران مثل وریا غفوری، تهمینه میلانی، علی کریمی، علی دایی و ... در یکی دو سال گذشته بار‌ها و بار‌ها محتوای انتقادی به اشتراک گذاشته‌اند و بلافاصله مورد انتقاد نهاد‌های امنیتی و سوپر مذهبی قرار گرفتند.

اما درباره رائفی‌پور و جوان ماجرا کمی فرق می‌کند؛ هر دو جزء چهره‌های نزدیک به دستگاه‌های حاکمیتی هستند. اگرچه به نظر می‌رسد رامبد جوان چهره‌ای مستقل است، اما واقعیت آن است که او نزدیک به یک دهه است که یک شو تلویزیونی به نام خندوانه را اجرا می‌کند که از شبکه نسیم پخش می‌شود.

شبکه نسیم در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای تاسیس شده و به جای پخش برنامه‌های ایدئولوژیک، بیشتر به نمایش برنامه‌های فکاهی و خنده‌دار می‌پردازد و البته هیچگاه به سمت طنز‌های جدی انتقادی و اجتماعی نرفته است. در چنین فضایی رامبد جوان قهرمان شبکه نسیم است؛ فضایی که قرار است خنده را از حوزه اجتماعی و کنش جمعی به حوزه خصوصی ببرد. این تصمیم و ایجاد چنین فضایی که نمونه آن در جوکر و سایر آثار مشابه مبتذل دیده می‌شود، خیلی اتفاقی نیست. آنها اجتماعی هستند که از شهاب حسینی و حامد آهنگی گرفته تا مهران مدیری و پژمان جمشیدی و رامبد جوان؛ هر کدام یک برنامه می‌سازد و یک جمع ثابت چهل پنجاه نفره همواره مهمان همین برنامه‌ها هستند که به صورت دوره‌ای در برنامه‌های همدیگر حاضر می‌شوند و حرف‌های قبلی را تکرار می‌کنند و در واقع با همان کارکرد «بردن خنده به حوزه فردی» فعالیت می‌کنند و صرفا قرار است در فضایی که مشکلات معیشتی به بالاترین حد رسیده، مردم را بخندانند.

رامبد جوان یکبار به چالشی جدی در صدا و سیما دست زد. شب یلدای سال ۹۴، همزمان با شبی که محمدجواد ظریف مهمان برنامه نود بود، رامبد جوان از حدادعادل به عنوان مهمان برای حضور در برنامه خندوانه دعوت کرد. با نفوذ مدیران صداوسیما برنامه فردوسی پور پخش نشد اما برنامه حدادعادل پخش شد و در نهایت چند ماه بعد، حداد عادل سر لیست اصولگرایان برای انتخابات مجلس شد. او در آن برنامه مخالفان خود را حرام‌لقمه نامیده بود. هنوز هم خود اصولگرایان معتقدند یکی از اتهامات جدی فردوسی پور، دعوت از محمدجواد ظریف بوده است.

رامبد جوان از این خوش‌رقصی‌ها فراوان داشته است و همین او را مقبول سیاستگذاران کرده است؛ تا جایی که وقتی تصویر بی‌حجاب نگار جواهریان همسرش در سفری که برای زایمان به کانادا رفته بود، منتشر شد، برخلاف بسیاری دیگر از بازیگران، هیچ ممنوعیتی برای رامبد جوان در نظر نگرفتند و بعد از بازگشت به ایران بار دیگر ساخت برنامه را ادامه داد و همسرش نیز سوپراستار بعضی فیلم‌ها و سریال‌هایی شد که با مجوز منتشر می‌شود.

در چنین فضایی یکی از اصولگرایان (رائفی‌پور) با یکی از برنامه‌سازان معتمد حاکمیت به تقابل پرداخته و به همین دلیل موضوع اهمیت یافته است. تقابل اخیر رامبد جوان و رائفی پور، زمانی رخ داد که بعضی بازیگران زن در نامه‌ای از برخی سوءاستفاده‌های جنسی در سینمای ایران پرده برداشتند.

این مسئله البته در سینمای جهان بی‌سابقه نیست؛ چنانچه بازیگران مشهوری مثل کوین اسپیسی نیز درگیر مسائل مربوط به افشاگری روابط خصوصی آن‌ها هستند و حتی مایکل جکسون نیز مدتی در سال‌های آخر عمر با این قضیه درگیر بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
5
0
نسیم خندوانه
اردشیر تبریزی
شاعرانه گفت
طبیعت بچه‌هاست
نامه های نرسیده
زخمی و ترسیده
کلید خانه و شنیده
بازیگوش !
خندوانه شیرین انسانیت
کارتن خواب آواره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
9
4
ربطی به ما ملت گرسنه نداره ... دوتا مفت خور بخاطر پول و سکه و طلا افتادند به جون هم و دارند همدیگر رو می درند ... هرچی اینها اختلاف داشته باشند به نفع ما ملت هستش لطفا منتشر کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
رامبد رو بگی شاید اما راعفی پور نه
شاهد
|
Netherlands
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
7
4
کدام سلیبریتی اگر ایندو تن لایق عنوان سلیبریتی باشتد تتلو از هر دو بالاتر است
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
8
6
اینها جفتشون جیره خوار و نون به نرخ روز خور هستند.و فقط برای دیده شدن و در معرض عموم بودن دعوای سگ و گربه ای راه میندازن.
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
8
7
سینماگران ما تربیت یافته مکتب شاه هستند و انتظاری ما از انها نداریم . انها در زمان شاه فیلم های سینمایی که بیشتر ان روی عرق خوری و رابطه فحشا و لات گری و الواطی و اینها بود برای فروش بیشتر و بعد انها دانش اموز تربیت کردند و این سلسله ادامه دارد . فرهنگ ایران شیعه عاشق امام حسین است و فرهنگ سینماگران ما ثروت و شهوت هالیوودی اینها با هم سازگار نیست .
ان الله هو الحق المبین
این ایه قران می فرماید خداوند و راه خداوند حق است و بیشتر کارهای سینماگران ما در این مسیر نیست و یا ضعیف است البته کارهای خوب هم هست و بازیگران باید رفتار و اخلاق خود را الهی کنند بسیار ساده است نماز اول وقت بخوانند در نماز جمعه تهران شرکت کنند و قران تلاوت کنند از گوش کردن به موسیقی پاپ که حرام است اما در ایران به وفور هست دوری کنند روزه بگیرند با فقرا غذا بخورند لباس تنگ نبوشند با نامحرم ها حریم رعایت کنند با انها نخندند و به چشم نامحرم نگاه نکنند که این فتنه بزرگ و گمراهی اشکار است موجب جلب محبت و بعد شهوت و بعد زنا و انحراف است . من بعنوان یک فرد لر الشتری ایرانی اصل سلسله زاده که همه بازیگران را دوست دارم به انها توصیه می کنم مطالب گفته شده راانجام دهند که خیر و برکت دنیا و اخرت انها در همین است
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
فرهنگ ایران و ایرانی فقط و فقط صلح و آرامش و انسانیت است که کوروش کبیر آن را بنا نهاده .
ابراهیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
اول باید خدمت اون دوستمون که از آقای کوروش کبیر گفته بودند دو نکته عرض کنم ۱.عزیز برادر اصل راه اسلام و جمهوری اسلامی پیمودن راه همان جناب‌کوروش هست به طوری که بعد از ایشان ما در جمهوری اسلامی دارای امپراطوری شدیم و خواهیم شد ۲. امیدوارم که در مورد کوروش کبیر تحریف هایی از زبان شیطان که رسانه های فارسی زبان تحت همایت انگلیس و آمریکا نشنیده باشید.

در مورد دوست عزیز دیگرم که از تربیت سینما گران گفته بود از ایشان صمیمانه تشکر میکنم و خدارو شاکرم که هنوز هم کشور از انسان هایی بصیر ، محقق ، روشن فکر ، ضد استکبار که دولت های انگلیس و آمریکا هستن ، فهیم ، هوشیار ، تحصیل کرده کم نداره
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
6
4
کجا گفته شده رائفی پور وابسته به اصولگرا هستش؟ این که نوشته شده "یکی خود را تئوریسن اصولگرایان می‌داند" از کجاست. خود اصولگراها هم که بهش فحش میدن که
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
11
3
چرا در میان عزاداری مردم آبادان ، به کارناوال استادیم آزادی و جشن سلام فرمانده را توجه نمی کنید و چسبیدین به بوسه یک زوج؟
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
شما خوب میشی...
جشن کجا بود آدم حسابی
معلومه متن یا حسابی شستشو دادن یا اینکه ت هم مزد بگیری
کی درباره بوسه زوج گفت
معلومه فقط کپی پیست میکنی بدون هیچ فکر و عقلی
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
3
3
رائفی پور اصولگرا نیست به همین دلیل ادامه مطلب را نخواندم
ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
3
با سلام خدمت دوستان گرامی. بنده یک توصیه دارم خدمت هموطنان عزیزم و مدیر محترم سایت: سرباز و بازیچه ی دست نماینده های شیطان که دولت های آمریکا ، انگلیس و یهودیان نشوید و به سخنان گوهربار و پند آموز مرد خدایی و نائب بر حق آقا امام زمان (عج) حضرت آیت الله (ایزد نشان) امام خامنه ای بزرگ گوش فرا دهید تا به امید خدا به امپراطوری هخامنشیان بازگردیم. با تشکر
عطا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
1
1
جناب آقای رائفی پور به فرمایش قرآن:
یا ایها الذین امنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا و لا یغتب بعضکم بعضا ا یحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه و اتقوا الله ان الله تواب رحیم.
جنابعالی به این تهمت هایی زدید چقدرمطمئنید.
مهردادا
|
United States of America
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
0
اقای راعفی پور وابسته نیست و حرف او نه در سینمای ایران بلکه در تمام سینماهای دنیا اینجور هست. نویسنده با این مقاله احتیاج به یکی از دو دسته بیل اقای روحانی دارد. مهردادا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
2
سلام و ارادت
سلبریتی های غیر محترم و وطن فروش که بعضی هاشون که عضو فرقه ایلومیناتی هستند آنقدر جا برای احترام و طرفداری ندارند.

ای کاش ما ملت ایران از حق علیه باطل دفاع کنیم. و متوجه بشویم که کی حقه و کی باطل که متاسفانه اکثر ملت این توانایی رو ندارند
روایت داریم که میگویند در آخرالزمان مسلمین امام زمانشون رو نمیتوانند تشخیص بدهند! چرا؟ چون ملت قدرت تشخیص ندارند
استاد راعفی پور کارش درسته من مرتکب گناهانی شده بودم با دیدن 3 کلیپ از ایشون برگشتم
حالا من از شما می پرسم اگر کسی بد باشه میتونه یک آدم گمراه رو هدایت بکنه؟
ولی مهران مدیری و محسن تنابنده و رامبد جوان برای ما اگر توجه بکنیم جز رذائل اخلاقی چیز دیگری نداشته اند شاید یه خنده‌ای هم کردیم به کاراشون اما با سکوت در مقابل این وطن فروشان و کسانی که احکام اسلامی را پامال کردند آخرتمون رو خراب میکنیم


همچنان خانه سینما از این وطن فروشان دفاع کرده که آدم فکر میکنه وزارت آموزش و پرورش از معلمان باسواد و محترمش دفاع کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
1
1
نویسنده مقاله ههه مثلا مقاله ،میگم عزیز تاولم زده یا فقط سوخته؟دکتر ندیدی تا حالا ؟آب یخ که دیگه داری ،خوب استفاده کن،اینطوری اذیت میشی خووو،سک سک
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
1
2
من یکی از هواداران رائفی پور هستم و تا جایی که خودم از خودم خبر دارم هیچ هزینه ای جز یارانه دولت که به پدرم پرداخت میشه + دستمزد خودم که کار آزاد دارم، دیگه از هیچ جایی هزینه ای نمی گیرم. ولی هر حرف حسابی که توی توییتر بزنه رو فیو و ریتوییت می کنم... البته زیاد شنیدم که بعضی خبرگزاری ها پول می گیرن برای خبرهای خاص که امیدوارم شما هیچوقت اینجوری نباشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
2
اقای راعفی پور حرفت درست
ولی چرا در مقابل سیسمونی قالیباف ساکت شدی برادر من؟
جانم فدای رهبرم...انسانیت ...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
اخه این بازیگراها چی پیش خودشون فکر کردن ک خودشون و تافته ی جدا بافته دارن ...با همین مردم رفتین بالا اکثرتون هم وضع مالی خوبی نداشتین تا یه فیلم بازی کردین دیگه حالا شدین انسان ردشنفکرغربزده ک اون وری ها الن وبلن...
ولمون کنید ...ناراحتین برید
ازاون اقای ب اصطلاح بازیگر کمدین دودوو
تا اون نویسندو بازیگری ک توئیت شون وعین هم کپی کردن ...لاحقل ی تغییری میدادین...عین هم کپی کردین ...
سوختگی هم عالمی داره حرف حق ب مزاجتون خوش نمیاد تلخ براتون
ناراحتین از حجاب اجباری وقوانین جمهوری برید
پیشنهاد میکنم برید قطر
البته نه برای شما وطن فروشا گرین کارت صادر شدع تواروپا ...خب گمشید دیگه چی از این مردم میخوایین...
معلوم پول بیت المال خیلی شیرینع
خطاب ب اون بازیکنی ک گفت انسانیت بهترین دین هست اره اما امریکا یی ها اگه انسان بودن هر روز ایران رو تحریم نمیکرد ک دودش تو چشم مردم برع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
0
0
سر و ته یک کرباسن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان