تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

منتقدان جدید حجاب اجباری / رهبران اصولگرایان در فضای مجازی درباره گشت ارشاد چه می‌گویند؟

برخی از رهبران اصولگرایان در فضای مجازی این روزها منتقد سرسخت حضور گشت‌های ارشاد شده‌اند. برخی روزنامه‌های اصولگرا همچون رسالت نیز معتقدند گشت ارشاد کارایی خود را از دست داده و آن را حاصل قطع شدن رابطه سیاست‌گذار با مجری سیاست می‌دانند. آیا اتفاقی در راه است و قرار است در روز‌هایی که مشکلات اقتصادی کمر مردم را شکسته، آزادی‌های اجتماعی به عنوان راهکاری برای کاهش اعتراضات در پیش گرفته شود؟

حجاب اجباری

رویداد۲۴ هفته گذشته همزمان با انتشار گزارشی از درگیری مامور گشت ارشاد با قهرمان سابق تیم ملی بوکس کشورمان، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا می‌شود در ۸ اردیبهشت در پارک پردیسان تهران، رضا مرادخانی به همراه ماریا عارفی همسر و فرزند ۱۰ ماهه‌اش در حال قدم زدن در پارک بودند که گشت ارشاد برای حجاب به همسر رضا مرادخانی تذکر می‌دهد و ماجرا به شلیک گشت ارشاد به وی ختم می‌شود.

رضا مرادخانی گفته از ناحیه پا و شکم هدف اصابت چهار گلوله قرار گرفته است. روزنامه شرق که نخستین بار این خبر را منتشر کرده بود، نوشته این زوج جوان که ابتدا قصد صحبت با رسانه‌ها را نداشته‌اند اما پس از این که متوجه شدند برخلاف روز‌های ابتدایی و وعده‌های داده‌شده، به موضوع آن‌ها به درستی رسیدگی نمی‌شود، ماجرا را رسانه‌ای کردند.

طبیعی بود بعد از این اتفاقات، رسانه‌های منتقد دولت حامیان حقوق زنان و کنشگران اجتماعی، به انتقاد از رفتار گشت ارشاد با این زوج بپردازند. اما این بار اتفاق جدیدی رخ داد و اصولگرایان صریح‌تر از هر زمان دیگری، به انتقاد از رویکرد سرکوب محور گشت ارشاد پرداختند؛ کاربرانی مثل «آدم»، «جنلی» و ... که از رهبران شناخته شده و موثر جریان اصولگرا در فضای مجازی بودند، پیشتاز انتقادات بودند؛ مثلا «آدم» در صفحه توییتر خود نوشت: «چند نفر دیگر باید به‌خاطر برخورد‌های ابلهانه گشت ارشاد از حجاب و اسلام و انقلاب متنفر بشوند تا یاد بگیرید امربه‌معروف شرایط دارد؟»

گشت ارشاد


بیشتر بخوانید: تظاهرات زنان ایرانی علیه حجاب اجباری


بعد از این کاربران، نوبت به رشیدی کوچی نماینده مجلس بود که در ماه‌های گذشته به خاطر مخالفت با طرح صیانت و حمایت از واردات خودرو مشهور شده است. این نماینده مجلس نیز در صفحه شخصی خود نوشت «به نظرم گشت ارشاد به دلایل مختلف از جمله عدم همراهی نهاد‌ها و ارگان‌های مربوطه در بعد ایجابی، عدم فرهنگ‌سازی مناسب، برخورد‌های سلیقه‌ای و ... در رسیدن به اهداف خود ناموفق بوده است. ادامه آن به این شکل جز ضربه به باور‌های دینی و ایجاد هزینه بیشتر برای نظام دستاوردی نخواهد داشت.»

گشت ارشاد در ایران

کنار گذاشتن گشت ارشاد به خاطر ایجاد هزینه برای نظام، بی‌شباهت به سیاست عربستان مبتنی بر اعطای برخی آزادی‌های اجتماعی در این کشور نیست؛ نسخه‌ای که گروهی از اصولگرایان عملگرا، حالا به عنوان یک گزینه جدی به آن فکر می‌کنند.

حتی روزنامه رسالت نیز روز سه‌شنبه سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت «در اوضاع و احوال کنونی وضع به گونه‌ای شده که گشت ارشاد به کل کارآیی خود را از دست داده است. استمرار برخورد کریه، رفع تکلیفی و خشن گشت ارشادی قانون حجاب را بیشتر به خطر خواهد انداخت. اکتفا به گشت ارشاد برای مقابله با بی‌حجابی اشتباه است، اما خود گشت ارشاد هم به شکل نادرست و کاریکاتوری اجرا می‌شود. برخورد‌های گشت ارشادی حاصل قطع شدن رابطه سیاست‌گذار با مجری سیاست است. دغدغه سیاست‌گذار مقابله با بدحجابی است؛ اما مجری سیاست هر کس را که در دسترس است یا زورش برسد اعمال قانون می‌کند.»

البته سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت، به صراحت از جذب بدحجاب‌ها هم صحبت می‌کند و می‌نویسد «سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی نیز التفات ویژه‌ای به جلوگیری از پاره‌پاره شدن جامعه حتی به بهانه حجاب دارد و می‌گوید: «من و رفقای خودم! این بی‌حجاب است! این باحجاب است! خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست…»

البته این تفکر در میان اصولگرایان پرطرفدار نیست. همین هفته، کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در دیدار با بازاریان گفته «در حال حاضر در بحث عفاف و حجاب، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، طرحی ارائه داد و اول دولت را مکلف کرد تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و در همین راستا چندین جلسه با وزرا برگزار و به رئیس جمهور نیز این طرح ارائه شد، ایشان پس از مطالعه، به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که براساس آن تمامی دستگاه‌ها باید وضعیت عفاف و حجاب را اصلاح کنند. بعد از ادارات، ما به سراغ یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان جامعه یعنی بازار و اصناف می‌آییم و در این زمینه دست یاری به سمت شما عزیزان دراز می‌کنیم تا ما را در حفظ و زنده نگه داشتن این حکم الهی کمک و یاری کنید.»

همچنین روز گذشته محمودالله مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان گفته «تمام دستگاه های دولتی موظفند تمام افرادی که بی حجاب یا بد حجاب هستند از مجموعه خود خارج کنند.»

دانشگاه شریف هم هفته گذشته تصمیم گرفته درب‌های ورودی دانشگاه را تفکیک جنسیتی کند که با بیانیه تند نهاد‌های منتقد و مستقل دانشجویان مواجه شده است. اما به نظر می‌رسد در روز‌هایی که مشکلات اقتصادی، کمر مردم را شکسته است، ایده افزایش آزادی‌های اجتماعی، روز به روز پرطرفدارتر می‌شود و شاید کاری که اصلاح‌طلبان جرات اعلام آن را نداشتند، در اصولگراترین مجلس و دولت تاریخ محقق شود و قانون حجاب اجباری بعد از ۴ دهه لغو شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
1
0
باحجاب صادقانه
بی حجاب درستکار
هر دو اهل بهشت هستند
چادر منافقانه اهل جهنم بود
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
اگر جانباز حقی در ضمیر
از قوم منافق زن مگیر
غیرتمندی و شرف
..........
گرگ زخمی
نظرات شما
پیشخوان