تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پس‌لرزه‌های برکناری عبدالملکی / مدیرعامل صندوق بازنشستگی هم برکنار می‌شود؟

روز گذشته حجت عبدالملکی از وزارت کار برکنار شد و شنیده‌هایی از وزارتخانه به گوش می‌رسد که احتمال برکناری برخی معاونان نیز وجود دارد. حتی شنیده شده که محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز استعفا کرده است. وزارت کار فعلا پرحاشیه‌ترین وزارتخانه کشور است. این گزارش را بخوانید تا بدانید این روزها در ساختمان ده طبقه نبش بهبودی چه می‌گذرد.

حجت عبدالملکی

رویداد۲۴ رایان حسینی: شاید باور نکنید، اما وقتی خبر رسید که حجت عبدالملکی از وزارت کار برکنار شده است، کارکنان وزارتخانه شیرینی پخش کردند. این اتفاق در حالی می‌افتاد که هنوز معاونان منصوب شده توسط عبدالملکی بر سر کار بودند اما کارکنان آنقدر شادمان بودند که بی‌توجه به حضور نیروهای باقیمانده عبدالملکی، به نشانه شادی شیرینی پخش می‌کردند.

یکی از کارکنان قدیمی وزارتخانه به رویداد۲۴ می‌گوید: «از دیروز فضایی پیش آمده که انگار تمام مشکلات ما حل شده است. ما نمی‌دانیم وزیر بعدی کیست و در وزارتخانه با چه رویکردی کارش را شروع می‌کند، اما همینکه چند ماه تلاشمان به ثمر نشست و بالاخره وزیر برکنار شد، در روحیه همه تاثیر گذاشته است.»

او می‌گوید: «من بیش از بیست سال است که در وزارت کار سابقه دارم و از سال آخر که آقای کمالی وزیر بودند، در این وزارتخانه حضور داشتم. طی این مدت حدود ده وزیر و چندین سرپرست آمدند و رفتند اما در هیچ دوره‌ای مانند این ۹ ماهی که آقای عبدالملکی وزیر بودند، اذیت نشدیم. حتی در دوره آقای جهرمی و شیخ‌الاسلامی که اتفاقات عجیبی در وزارتخانه می‌افتاد هم تا این اندازه که در دوره کنونی تحت فشار بودیم، آزار ندیدم. شما دیدید که برای نخستین بار در تاریخ وزارت کار، خود کارکنان وزارتخانه بی‌هراس از پرونده‌هایی که برای آنها خواهند ساخت، اعتصاب کردند. یعنی آقای عبدالملکی در چنین فضایی از وزارتخانه برکنار شد و به همین دلیل هماکنون فضایی در وزارتخانه است که باورنکردنی است و همه به هم شیرینی و گل می‌دهند، انگار که مثلا جشن پیروزی انقلاب برگزار شده است.»

احتمالا جدایی حجت عبدالملکی بهترین خبری بود که مجموعه وزارتخانه می‌توانست بشنود، اما ساعاتی پیش یک خبر دیگر هم در وزارت کار منتشر شد که آن‌هم بازتاب زیادی داشت؛ برخی شنیده‌ها از وزارتخانه، حاکی است که محمد اسکندری از نزدیکان عبدالملکی که به عنوان رییس صندوق بازنشستگی فعالیت می‌کرد هم استعفا کرده است.

آنگونه که خبرنگار رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده، تا این لحظه نام دو نفر به عنوان گزینه احتمالی مدیرعاملی صندوق بازشستگی کشوری مطرح شده است؛ اولی کامبیز بابایی که از چهره‌های نزدیک به مخبر است و پیش از این نیز مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان بوده است. نام دوم هم حسین عامریان مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد است. با این حال ظاهرا بابایی شانس بالاتری داشته باشد؛ چنانکه برخی منابع گفته‌اند کارهای اداری برای انتصاب او انجام شده است.

برخی شنیده‌های دیگر نیز به گوش رسیده که شب برکناری عبدالملکی از وزارت، جلسه‌ای در طبقه دهم ساختمان وزارتخانه برگزار شده که طی آن برخی بر این نظر بوده‌اند که وقتی عبدالملکی برکنار شده، بهتر است سایر معاونانی که با او آمده‌اند هم دسته‌جمعی استعفا کنند، اما ظاهرا خود عبدالملکی با این ایده مخالفت کرده است.


بیشتر بخوانید: حجت عبدالملکی وزیری که آموزش نداد و رفت/ خطر «عبدالملکیسم» باقی است


وقتی عبدالملکی برکنار شد، اسکندری پستی در اینستاگرام منتشر کرد که عملا در آن تمام صفات یک «ابرمرد» را برای عبدالملکی برشمرد: «وارسته، اخلاق‌مدار، حرفه‌ای، باتعامل، خستگی‌ناپذیر، پایبند به موازین، شایسته احترام و ...!» اما معلوم نشد چطور چنین مدیری که در طول تاریخ فقط یکبار ظاهر می‌شود و دیگر تکرار نمی‌شود، حتی نتوانست خود کارکنان وزارتخانه را راضی کند؟

هنوز معلوم نیست سرنوشت اسکندری چه خواهد شد، اما احتمال ابقای او بسیار بعید است؛ چه اینکه اتفاقا یکی از دلایل بزرگ برکناری عبدالملکی به عملکرد اسکندری بازمی‌گشت؛ چنانچه در همین مدت کوتاه عجیب‌ترین اتفاقات در زیرمجموعه صندوق بازنشستگی رخ داد و یک مجموعه تقریبا منظم، تبدیل به مجموعه‌ای شد که برای نخستین بار در طول تاریخ نتوانست حقوق و عیدی نیروهای زیرمجموعه خود را به موقع پرداخت کند.

در اتفاقی عجیب، یکی از تصمیم‌های اسکندری در صندوق بازنشستگی کشوری این بود که دستور وزارتخانه برای تعیین حقوق رسمی کارگران مورد قبول او نبود. او در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های زیرمجموعه نوشته بود «اکیدا از هرگونه تعدیل مزایای پایان خدمت کارکنان و هرگونه تسویه برمبنای افزایش اعلامی شورای عالی کار خودداری و موضوع در اسرع وقت، جهت رعایت به شرکت‌های تابعه اطلاع‌رسانی گردد. مسئولیت کامل هرگونه تخطی از دستور فوق با مدیران مربوطه در هر سطحی از ساختار سازمانی شرکت خواهد بود و برابر مقررات برخورد خواهد شد.»

این دستورها و دستورهای مشابه، انتقادات زیادی را از مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در پی داشت؛ حتی سال گذشته یکبار جمعی از کارکنان صندوق تجمع کردند و انتقادها آنقدر بالا گرفته بود که اسکندری مجبور شد از تصمیم خود بازگردد.

هفته گذشته وقتی فشارها به وزارت کار و صندوق بازنشستگی کشوری افزایش یافت، جلسه‌ای میان مدیر عامل صندوق و کانون بازنشستگان برگزار شد. ظاهرا یکی از اهداف جلسه این بود که با وعده‌های مدیرعامل صندوق، بازنشستگان کمی آرام شوند و شاید از تیم کنونی وزارتخانه در صندوق حمایت کنند، با این حال چنین نشد و جلسه هم اندکی به چالش کشیده شد و اعتراض و انتقادهای اعضای کانون بازنشستگان آنقدر زیاد بود که به هیچ عنوان نمی‌شد آنها را راضی به حمایت از عبدالملکی و مدیران وزارتخانه کرد.

وزارت کار فعلا پرحاشیه‌ترین وزارتخانه ایران است. تا زمان حضور عبدالملکی عجیب‌ترین اتفاقات در این وزارتخانه رخ می‌داد و هماکنون نیز با حضور زاهدی‌وفا به عنوان سرپرست، طبقه دهم ساختمان وزارتخانه که محل استقرار وزیر است، تقریبا خالی شده و صرفا نزدیکان سرپرست در آن آمد و رفت دارند تا خبری به بیرون درز نکند و احتمالا شایعه‌ای جدید درباره تصمیمات دوره جدید به بیرون درز نکند. معلوم نیست حاصل این قرق‌کردن‌ها چه خواهد شد و تنها می‌توان امیدوار بود که ای کاش این بار اتفاق بهتری رخ دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
1
فقط اجرای مصوبه قانونی شورای عالی کار
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
2
از لحظه بروز انقلاب ارزش ریال به صورت یکسره کاهش یافته و این روند تا ابد نمی تواند ادامه پیدا کند.
کارتن خواب آواره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
2
یه مشت انگل متوهم و بی خاصیت تو این مملکت شدن واسه ما مدیر و مدیرکل جمع کنید بساط شیادی رو ای حیوانات عقب مونده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
1
قانون شکنان رفتنی هستند. مصوبه قانونی شورای کار در مورد افزایش حقوق بازنشستگان را اجرا کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
1
عبدالملکی کم تجربه وشایدبتوان گفت بی تجربه بود.احساساتی،دهن بین،غیرعلمی،ناتوان وبرخلاف نظراسکندری همه خصوصیات منفی درایشان جمع بود.راستی چندهزارشغل یک میلیونی ایجادکرد؟
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
قانون شکنان همگی رفتنی هستند.
اجرای مصوبه قانونی شورای عالی کار خواسته بحق بازنشستگان
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
2
اسکندری هنوز به سن یک پدر دلسوز نرسیده و شرمندگی پدر بزرگ ها را پیش نوه نمی تواند لمس کن. این کار افراد دلسوز میخواهد پدر. کشیده باشد نه از پشت میز دانشگاه با حفظ چند تئوری مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گردد انشاءالله عوض میگردد و به رفیق اش خواهد پیوست
نظرات شما
پیشخوان