تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محمدهادی زاهدی وفا امام صادقی نزدیک به جلیلی / سابقه وزیر جدید کار چیست؟

رزومه محمدهادی زاهدی وفا سرپرست جدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق به همراه سعید جلیلی و جبهه پایداری موفق شده‌اند سهم دیگری از دولت ایراهیم رئیسی را به دست بیاورند. رویداد۲۴ در این گزارش سابقه سیاسی و اقتصادی زاهدی وفا را بررسی کرده است.

محمدهادی زاهدی وفا

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: بعد از چند روز شنیدن زمزمه‌های برکناری حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرانجام خبر تایید شد. عبدالملکی در صفحه توییتر شخصی خود اعلام کرد از وزارت استعفا کرده است. بلافاصله خبر سرپرستی محمدهادی زاهدی وفا بر وزارت رفاه اعلام شد.

محمدهادی زاهدی وفا تا دیروز بر مصدر معاونت هماهنگی، نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور یعنی محمد مخبر تکیه زده بود. در همان ابتدای دولت رئیسی، زاهدی‌وفا که هم به جلیلی و هم به محمد مخبر نزدیک بود، قرار بود به عنوان وزیر اقتصاد هم معرفی شود، اما زور مخبر و جلیلی آن زمان نچربید و گزینه‌ای به وزارت اقتصاد رفت که با محمدباقر قالیباف در لیست تهران به نمایندگی مجلس رسیده بود: احسان خاندوزی.

پس از آن هم نام زاهدی وفا، به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست بیمه مرکزی ایران مطرح بود، اما مجید بهزادپور به بیمه رفت و زاهدی وفا همچنان در مرکز «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» ماندگار شد.

تاریخچه فعالیت‌های سیاسی زاهدی وفا نیز حکایت از عضویت او در شورای مرکزی جبهه پایداری و نزدیکی به سعید جلیلی دارد؛ به این ترتیب وزارت کار همچنان در سیطره امام صادقی‌ها باقی ماند.

محمدهادی زاهدی وفا مدیر ۵۹ ساله جمهوری اسلامی در راستای رسم و آیین دولت ابراهیم رئیسی، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است. او تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته معارف اسلامی دانشگاه امام صادق گذرانده و از سال ۱۳۶۹ عضو هیات علمی این دانشگاه است. سال ۸۰ به عنوان هیات علمی دانشگاه امام صادق برای ادامه تحصیل به کانادا رفته و در دانشگاه اتاوا مدرک دکترای اقتصاد می‌گیرد. او تز دکترای خود را به حضرت زهرا تقدیم کرده است.

تحصیلات زاهدی وفا

زاهدی وفا بلافاصله بعد از برگشت از کانادا، ریاست دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق تا سال ۱۳۹۴ به زاهدی وفا سپرده شد و بعد از او مصباحی مقدم بر این کرسی نشست.

به گزارش رویداد۲۴ زاهدی عضو شورای عالی مرکزی تحت عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» است. در رزومه محمدهادی زاهدی وفا در سایت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید شده او مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی و آشنا با زبان فرانسه است.

این مرکز سال ۱۳۹۰ برای تحقق سندی ایجاد شد که رهبری ابلاغ کرده بود. این سند بالادستی قصد داشت تا سال ۱۴۰۴ ایران را به خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی تبدیل کند، اما در نهایت مهلت تبدیل ایران به خاستگاه تمدن نوین اسلامی تا سال ۱۴۴۴ تمدید شد.

جلال میرزایی نماینده مجلس دهم سال ۱۳۹۶ در صحن علنی اعلام کرد ۸ میلیارد تومان بودجه به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اختصاص پیدا کرده در حالی که خروجی این مرکز اصلا مشخص نیست. مرکز الگوی اسلامی در سایت رسمی خود به این اظهارات نماینده مجلس پاسخ داده و گفته بودجه این مرکز «در چارچوب آیین نامه ابلاغی دفتر رهبری» هزینه می‌شود و از سوی «حسابرس دفتر مقام معظم رهبری» هم باید حسابرسی شود.

حجت عبدالملکی تا این لحظه داعیه‌دار تبدیل ایران به تمدن نوین اسلامی با استفاده از اقتصاد مقاومتی بود. با توجه به کارنامه زاهدی وفا و عضویت او در شورای عالی «الگوی تمدن اسلامی ایرانی پیشرفت» به نظر می‌رسد وظیفه تبدیل ایران به خاستگاه تمدن اسلامی بر زمین نمانده است.

مراحل رشد سیاسی زاهدی وفا

مراحل اصلی رشد محمدهادی زاهدی در دولت محمود احمدی نژاد آغاز می‌شود. برای مدت کوتاهی بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۸۸، زاهدی وفا معاون شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد احمدی نژاد بود و از آن تاریخ به بعد هم هیچ رزومه اجرایی از او وجود ندارد. گفته می‌شود زاهدی در زمان ریاست جلیلی بر شورای عالی امنیت ملی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای جلیلی بود و نزدیکی او به جلیلی احتملا نقطه عطف کارنامه اوست.

زاهدی وفا سعید جلیلی

ارتباط زاهدی وفا و سعید جلیلی

سال ۱۳۹۰ سایت خبری رجانیوز متعلق به جریان پایداری لیست کاندیدا‌های این جبهه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد. نام زاهدی‌وفا در این فهرست در کنار مرتضی آقا تهرانی، مهدی کوچک‌زاده و سیدمحمود نبویان قرار داشت.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و مسئولیت کمیته اقتصادی ستاد سعید جلیلی را برعهده گرفت. او در واقع تدوینگر برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی بود. سال ۹۶ که سعید جلیلی از کاندیداتوری منصرف شده بود، زاهدی وفا در فهرست ۸۰ اقتصاددانی قرار گرفت که از کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی حمایت می‌کردند.

بعد از انتخابات ۱۴۰۰ شانس در خانه زاهدی وفا را بیش از پیش زد. نام او به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی مطرح شد هر چند در آن زمان زمزمه‌هایی از مخالفت مخبر با این انتخاب شنیده شد و در نهایت این کرسی به سیداحسان خاندوزی رسید.

البته زاهدی وفا با وزارت تعاون و رفاه اجتماعی بیگانه نیست. او از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ عضو هیات مدیریه یکی از شرکت‌های مهم این وزارتخانه یعنی شستا بوده و همزمان به عنوان هیات مدیره دو شرکت دیگر زیرمجموعه شستا یعنی هلدینگ صنایع نوین و رایتل هم حقوق دریافت می‌کرده است.

زاهدی وفا فعلا با رزومه نزدیکی به سعید جلیلی و عضویت در جبهه پایداری و حضور در دانشگاه امام صادق، به دولت رئیسی پیوسته است؛ این یعنی هر سه فاکتور لازم برای حضور در کابینه را دارد. با این وصف باید منتظر ماند و دید این گزینه جدید در دولت چه خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
8
یعنی یه آدم معارف خونده باید یه وزارت خانه اقتصادی رو بچرخونه ؟؟؟؟ واقعا این سیستم عجیبه .. باید به علم و دانش و تمدن بشری شک کرد .........
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
3
اگر قانون مدار باشی، خوش آمدی!
آگر قانون شکن باشی، تو هم رفتنی هستی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
3
پدرجان ۳۸درصدقانونی مارواجراکن باهرمدرکی که داری
الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
0
سعید جلیلی شجاع، زیرک، دانا و شهید زنده ماست. بدترین سیاستمدار برای دشمنان ایران است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
0
با معارف اسلامی بعذا دکترا اقتصاد ............... با چه منطقی آخه!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
0
0
خخخخ
باباجان این سایت اسم رشته ایشون رو ناقص زد همه رشته های دانشگاه امام صادق ع اولش معارف اسلامی است یعنی معارف اسلامی و مدیریت، معارف اسلامی و اقتصاد
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان