تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

معرفی بهترین سریال های تلویزیون

صدا و سیما ایران، پروژه‌های فیلمسازی موفقی در گونه‌های مختلف کمدی، پلیسی، تاریخی و درام از گذشته تا به امروز را داشته است که در ادامه قصد داریم در هر ژانر یکی از بهترین سریال‌های ایرانی که از شبکه‌های ملی بخش شده است را به شما معرفی کنیم.

بهترین سریال های تلویزیون

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: تلویزیون یکی از با اهمیت‌ترین جوامع برای فرهنگ سازی در جامعه است و سریال­های تلویزیونی یکی از بهترین ابزار‌های انتقال ارزش­‌ها در زندگی اجتماعی مردم به حساب می‌آیند. از طرف دیگر آن چه که در این پلتفرم‌ها اهمیت دارد تنوع برخی از سریال‌های جذاب آن است البته تلویزیون و پلتفرم‌های ایرانی، در چند سال گذشته متاسفانه، به شدت با کاهش کیفیت روبرو شده‌اند و مخاطبان بسیاری را از دست داده‌اند، اما باتوجه به این نکات، امروزه سریال‌های ایرانی بیننده بیشتری نسبت به فیلم‌های ایرانی دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدای از بهترین سریال‌های ایرانی در ژانر‌های مختلف آشنا کنیم.

سریال هوش سیاه

سریال هوش سیاه

  • کارگردان: مسعود آب پرور
  • نویسنده: آرش قادری
  • ژانر: پلیسی، جنایی
  • بازیگران اصلی: حسین یاری، کیکاووس یاکیده
  • تاریخ پخش: ۱۳۸۹

سریال هوش سیاه با فیلمنامه خوب خود به نویسندگی آرش قادری به موضوع جرائم رایانه‌ای پرداخته است. فیلمنامه‌ای که تا قبل از آن نویسنده‌ای به سراغ‌اش نرفته بود و و در آن سال‌ها با گسترش فضای دستری به محیط وب، نقش فضای مجازی در زندگی روزمره افراد، مورد توجه مردم قرار گرفت.

حسین یاری، نقش اصلی این سریال را برعهده دارد که نقش یکی از افسران آگاهی است و کیکاووس یاکیده نیز نقش مقابل او را به عنوان یک بزهکار اجتماعی بازی کرده است. موفقیت و جذب مخاطبان بسیار برای این سریال باعث شد تیم سازنده به فکر ساخت سری دوم این سریال بیفتد.

فیلمنامه این سریال در ساخت شخصیت‌های داستان بسیار موفق عمل کرد، تا جایی که ابعاد مختلف شخصیت منفی داستان برای مخاطبان قابل فهم بود. پلیس و تیم حرفه‌ای آن نیز در حد و اندازه‌های شخصیت منفی زیرک و باهوش است و هر اقدام خلاف شخصیت اصلی داستان با هوشمندی و کار خوب پلیس خنثی می‌شود. از نکات مثبت دیگر سریال هوش سیاه می‌توان به توجه به خانواده و زندگی شخصی یک پلیس اشاره کرد.

سریال پایتخت

سریال پایتخت

  • کارگردان: سیروس مقدم
  • نویسنده: محسن تنابنده
  • ژانر: کمدی
  • بازیگران اصلی: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، سمیرا حسن پور و علیرضا خمسه
  • تاریخ پخش: ۱۳۹۰

در ژانر کمدی سریال‌های موفق و پر بیننده بسیاری در سال اخیر ساخته شده است که پایتخت یکی از بهترین‌های این ژانر بود که با کارگردانی و فیلم نامه خوب خود توانست موفقیت‌های بسیاری کسب کند.

سریال پایتخت برای اولین بار در سال ۹۰ از شبکه یک در ایام نوروز بخش شد. امروزه دیگر اکثر بینندگان سریال‌های تلویزیونی، خصوصا سریال‌های ژانر کمدی، با مشکلات و داستان‌های زندگی نقی معمولی و خانواده‌اش آشنایی دارند. تنوع در شخصیت‌های فیلمنامه سریال پایتخت آن‌چنان زیاد بود که پرداختن به هر یک از آن‌ها به‌صورت جداگانه، امکان مانور برای داستان پردازی و خلق ماجرای گوناگون را برای تیم سازنده فراهم کرده و همین امکان باعث شد ۷ سری از این سریال ساخته شود.

فیلم نامه پایتخت ماجرای خانواده‌ای است که قصد مهاجرت به تهران برای رفاه بیشتر را دارند و در این بین یکی از مصادیق پیشرفت را می‌توان در ادامه تحصیل همسر نقی معموملی به نام، هما (ریما رامین‌فر) یافت. این ماجرا در دیگر شخصیت‌ها نیز وجود دارد، مثلا شخصیت ارسطو به عنوان پسرخاله نقی، پیشرفت در زندگی را در ازدواج میبیند. با مقایسه ۷ فصل سریال پایتخت می‌توان این گونه نتیجه گرفت که فصل‌های اول تا سوم بیشتر به سمت کمدی موقعیت می‌روند و فصل‌های بعدی بیشتر در راستای یک کمدی انتقادی هستند که موفق‌ترین فصل‌ها همان سه فصل اول است و پس از آن سریال پایتخت با افت شدید کیفیت مخاطبان بسیاری را از دست داد.


بیشتر بخوانید: نکته‌های خواندنی درباره سریال خاتون


سریال مختارنامه

سریال مختارنامه

  • کارگردان: داوود میرباقری
  • نویسنده: داوود میرباقری و حسن میرباقری
  • ژانر: تاریخی
  • بازیگران اصلی: فریبز عرب‌نیا، فرهاد اصلانی، رضا کیانیان، فریبا کوثری، نسرین مقانلو و مهدی فخیم‌زاده
  • تاریخ پخش: ۱۳۹۰

کارگردان سریال مختارنامه، فیلمنامه آن را با الهام از زندگی مختار سقفی و قیام او به خون‌خواهی از امام حسین (ع) ساخت. سریال مختار نامه در ۴۰ اپیزود ۶۰ دقیقه برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ روی آنتن رفت. فیلم‌برداری این سریال از سال ۱۳۸۲ کلید خورد و در سال ۱۳۸۸ پایان یافت. سریال موقعیت مکانی‌های گوناگونی مانند تهران، قزوین، تاکستان، آبادان، آران و بیدگل، و شاهرود داشت. مختارنامه از ۷۰۰ سکانس تشکیل شده که ۱۰۰ سکانس آن مربوط‌ به جنگ‌های بزرگ این سریال هستند.

کارگردان سریال مختارنامه، بسیار قدرتمند عمل کرده است، با این حال بازپخش‌های زیاد این سریال توسط صدا و سیما باعث رنجش مخاطبان سریال مختارنامه شده است؛ به گونه‌ای که داوود میرباقری در مصاحبه‌ای از تلویزیون درخواست کرد دیگر اثرش را پخش نکند.

فریبرز عرب‌نیا در نقش اصلی داستان یعنی مختار، فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله بن زیاد، رضا کیانیان در نقش عبدالله بن‌زبیر و مهدی فخیم‌زاده در نقش عمر بن سعد مهم‌ترین بازیگران سریال مختارنامه هستند.

سریال در چشم باد

سریال در چشم باد

  • کارگردان: مسعود جعفری جوزانی
  • نویسنده: مسعود جعفری جوزانی
  • ژانر: درام
  • بازیگران اصلی: پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، سعید نیکپور، کامبیز دیرباز، جهانگیر الماسی و سحر جعفری جوزانی
  • تاریخ پخش: ۱۳۹۰

مجموعه تلویزیونی در چشم باد که کارگردان آن یعنی، مسعود جعفری جوزانی از آن به‌عنوان وصیت‌نامه خود و بهترین اثری که خلق کرده، یاد می‌کند. این سریال در ۴۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه یک تلوزیون تهیه و تولید شد.

سریال تاریخی «در چشم باد»، رخداد‌های سیاسی، اجتماعی تاریخ ایران را در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را به تصویر می‌کشد، که دوره اول آن با پایان سلسله قاجار و شروع حکومت پهلوی آغاز می‌شود، دوره دوم اتفاقات تلخ جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص، از پیروزی انقلاب ایران و حمله عراق به ایران را در بر می‌گیرد.

سریال در چشم باد علاوه بر روایتگری تاریخ، داستان عشقی جذاب از شخصیت‌های اصلی داستان را در خود جای داده است که جذابیت فیلم را دو چندان می‌کند. سریال در چشم باد از همان ابتدا همه چیز را با هم دارد، روایت عاشقانه، کشته‌شدن در راه دوست و جدا افتادن از فرزند و همسر.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سریال‌های عاشقانه ترکی


۱۵۰ بازیگر در این سریال به عنوان کارکتر‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند که سعید نیک‌پور در نقش حسن ایرانی، نقش پدر خانواده را برعهده دارد، او از ابتدای سریال در قصه حاضر است و در بخش دوم به علت کهولت سن و مرگ از داستان حذف می‌شود و از فاز دوم به بعد نقش پسر او بیژن با بازی درخشان بازیگر محبوب ایرانی، پارسا پیروزفر پررنگ‌تر می‌شود.

در این پروژه حسین علیزاده کار ساخت موسیقی را بر عهده داشته است، بازیگران دیگری هم‌چون اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، طناز طباطبایی، رضا شفیعی جم و سحر جعفری جوزانی دیگر نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند.

سریال مدار صفر درجه

سریال مدار صفر درجه

  • کارگردان: حسن فتحی
  • نویسنده: حسن فتحی
  • ژانر: درام، تاریخی
  • بازیگران: شهاب حسینی، لعیا زنگنه، رویا تیموریان و مسعود رایگان
  • تاریخ پخش: ۱۳۸۶

سریال مدار صفر درجه از کار‌های درخشان حسن فتحی و صدا و سیمای ایران در ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ روی آنتن رفت و تبدیل به یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون شد. فیلمنامه سریال داستان ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه- به خاطر تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه پاریس را می‌کند. ماجرا داستان بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که طبیعتاً فضای داستان متأثر از این واقعه مهم تاریخی الهام گرفته شده است.

در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آن‌ها در دانشگاه پاریس، جهنگ جهانی دوم و حمله آلمان نازی در حال آغاز است.

سریال کیف انگلیسی

سریال کیف انگلیسی

  • کارگردان سید ضیاءالدین دری
  • نویسنده: سید ضیاءالدین دری
  • سال پخش: ۱۳۷۹

سریال تلویزیونی کیف انگلیسی در سال ۱۳۷۸ توسط سیدضیاءالدین دری ساخته و از شبکه یک سیما پخش شد

مجموعه داستانی تلویزیونی کیف انگلیسی ساخته سیدضیاءالدین دری در سال ۱۳۷۸ می باشد.داستان سریال در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی اتفاق می‌افتد. و داستان شخصیت سیاست‌مدار - روشنفکری خیالی را در این دوران به تصویر می‌کشد. این مجموعه از مجموعه‌های موفق تلویزیونی دهه ۷۰ بود که مورد توجه هر دو طیف مخاطبان خاص و عام قرار گرفت کند و همچنین آلبومی نیز به همین نام منتشر شد که مجموعه ای از موسیقی های داخل سریال بود،آهنگسازاین سریال فرهاد فخرالدینی بود..

داستان سریال:
داستان سریال درباره فردی سیاست مدار به نام منصور ادیبان(علی مصفا)است،او که بسیار تحصیل کرده است و در کشور فرانسه حقوق خوانده است،در انتخابات مجلس شرکت میکند و در دوره اول شکست میخورد،اما در دوره بعدی با حمایت مستانه(لیلا حاتمی)از طبقه رجال پیروز میشود و به مجلس راه پیدا میکند.

منصور ادیبان از طرز فکر مستانه خوشش می آید و تغییرات زیادی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلی اش میدهد،این درحالی است که مستانه عاشق منصور شده است،ولی منصور این موضوع را درک نمیکند و متاسفانه زمانی به دنبال عشق گمشده اش می آید که دیگر دیر شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان