تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

وبا اپیدمی شده است؟/ طغیان بیماری فعلا در ۲ استان

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب وزارت بهداشت گفت:‌ در حال حاضر ابتلا به وبا محدود به استان‌های کردستان و کرمانشاه است و هنوز گزارشی در مورد مشاهده این بیماری در سایر استان‌های کشور وجود ندارد.

علائم ابتلا به وبا

رویداد۲۴ مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت وبا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس آزمایش‌های انجام شده تا امروز ۳۰ مورد در استان‌های کرمانشاه و کردستان به عنوان موارد قطعی ابتلا به وبا در کشور گزارش شده است.

وی افزود: در حال حاضر ابتلا به وبا محدود به استان‌های کردستان و کرمانشاه است و هنوز گزارشی در مورد مشاهده این بیماری در سایر استان‌های کشور وجود ندارد.

مسعودی‌فر در مورد دلایل تفاوت آمارهای دو استان کرمانشاه و کردستان با آمار رسمی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی از آمارها هنوز در مرحله آزمایشگاهی و شهرستانی بوده و باید به مرحله تأیید دانشگاهی برسند، اما آنچه ما به عنوان وزارت بهداشت می‌توانیم عنوان کنیم این است که تا امروز آمار قطعی ابتلا ۳۰ نفر است.

عامل بیماری، وبای اوگاواست

این مقام مسئول وزارت بهداشت در مورد نوع وبای شیوع یافته در این دو استان کشور اظهار کرد: ما با گونه جدید با میکروارگانیسم متفاوتی از وبا روبه‌رو نیستیم چیزی که الان وجود دارد، همان وبایی است که پیش از این نیز شیوع داشته است. وبا بیوتایپ‌ها و سروتایپ‌های متفاوتی دارد، با این حال آنچه این روزها هم شیوع پیدا کرده است همان سروتایپ «اوگاوا» است که قبلا هم در کشور وجود داشته است.

وی همچنین در مورد دلایل طغیان وبا در این دو استان کشور نیز گفت: در ابتدا تمامی موارد افرادی بودند که سابقه سفر به عراق داشتند، اما پس از آن افرادی که مبتلا شدند در تماس با کسانی بودند که به عراق سفر کرده بودند.

این مقام وزارت بهداشت اظهار کرد: در مبادی ورودی کشور، وزارت بهداشت پایگاه‌های مراقبت مرزی را دارد که در آنجا به شناسایی افراد مشکوک به بیماری می‌پردازد. عمده مواردی هم که شناسایی شده‌اند، توسط این پایگاه‌ها شناسایی شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: خوشبختانه تا امروز هیچ‌گونه مورد فوتی در میان این مبتلایان وجود نداشته است.


بیشتر بخوانید: درباره بیماری "وبا" بیشتر بدانید


انتظار وبا و بیماری‌های عفونی گوارشی وجود داشت

«آمتیس رمضانی» دبیر انجمن عفونی ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت وبا در کشور اظهار کرد: همیشه این طغیان‌ها را در مورد وبا داشته‌ایم و چیز جدیدی نیست. البته ما بعد از کاهش موارد کرونا، انتظار بروز برخی از بیماری‌های عفونی و به ویژه بیماری‌های گوارشی به دلیل گرمای هوا، احتمال آلوده بودن آب و همچنین آلوده بودن غذا در رستوران‌ها را داشتیم. کما اینکه چنین چیزی هم رخ داده و اکنون میزان این بیماری‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وبا هنوز اپیدمیک نیست

وی با بیان اینکه علی‌رغم ابتلای این افراد به وبا هنوز نمی‌توان گفت که وبا در کشور اپیدمیک شده است، گفت: این شرایط فعلا طغیان در یک منطقه است، برای اینکه بگوییم اپیدمی باید موارد مختلفی را به صورت همزمان در چند استان ببینیم. ما سال‌های گذشته موارد وبا را در برخی شهرها دیده‌ایم و امسال در یک منطقه دیگر آن را مشاهده کرده‌ایم. بر همین اساس در حال حاضر نیز وبا در کردستان و کرمانشاه نیز یک طغیان است که قطعا باید یک کانونی داشته باشد و باید به لحاظ اپیدمیولوژیک بررسی شود.

رمضانی افزود: با توجه به علامت این بیماری که یک اسهال آبکی است، ممکن است این علائم را در برخی شهروندان مناطق دیگر هم داشته باشیم و گزارش‌هایی هم در این رابطه وجود داشته باشد، اما هنوز هیچ یک از این موارد قطعی نشده است و نمی‌توان گفت وباست.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان