تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی مجلس؛

طرح صیانت قبلی به صحن بازگردد رأی نمی‌آورد

غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم از جمله نمایندگانی است که در کنار جلیل رشیدی‌کوچی و محسن زنگنه در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی یا همان «طرح صیانت» تلاش زیادی داشته و کوشیده است در این باره حق کاربران فضای مجازی با این طرح پرچالش مجلس ضایع نشود.

طرح صیانت قبلی به صحن بازگردد رأی نمی‌آورد

رویداد۲۴ روزنامه شرق نوشت: غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم از جمله نمایندگانی است که در کنار جلیل رشیدی‌کوچی و محسن زنگنه در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی یا همان «طرح صیانت» تلاش زیادی داشته و کوشیده است در این باره حق کاربران فضای مجازی با این طرح پرچالش مجلس ضایع نشود. طرحی که اماواگر زیادی دارد و در صورتی که به همان شکل اولیه با وجود مخالفت‌های شدید افکار عمومی و عدم پیوست و پذیرش اجتماعی به تصویب می‌رسید، به گفته رحیمی‌جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌توانست آسیب‌های امنیتی و جدی به همراه داشته باشد. از این رو بعد از انتشار خبر بررسی طرح صیانت از فضای مجازی طی دو هفته آینده توسط زهره الهیان به نقل از قالیباف با غلامرضا نوری‌قزلجه در این باره گفتگو کردیم.

او معتقد است طرح پیشین محدودیت‌زاست و حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کند و مانع از گردش آزاد اطلاعات می‌شود و کسب‌وکار مردم را به خطر می‌اندازد. از این رو تأکید دارد باید طرحی جدید نه در شورای عالی فضای مجازی، بلکه در خود مجلس با درنظرگرفتن شرایط روز بررسی شود تا علاوه بر ساماندهی فضای مجازی، نظر مردم را هم تأمین کند و باعث توسعه ارتباطات مردمی در فضای مجازی شود و زمینه‌ساز گردش آزاد اطلاعات، دسترسی آسان و همچنین کم‌هزینه آن‌ها به اینترنت شود.

‌غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در تشریح روند بررسی طرح صیانت که گفته می‌شود دو هفته آینده قرار است در دستور کار مجلس قرار بگیرد، به «روزنامه شرق» گفت: «طرح صیانت از فضای مجازی در ابتدا با رأی نمایندگان اصل هشتاد‌وپنجی شد و در کمیسیون مشترک و به دور از فضای علنی صحن توسط تعداد قلیلی از اعضای کمیسیون بررسی می‌شد که با اعتراض افکار عمومی مواجه شد. پس از آن ۱۶۰ نماینده به آقای قالیباف، رئیس مجلس نامه نوشتیم که طرح از کمیسیون مشترک به صحن مجلس برگردد».

او ادامه داد: «بعد از بازگشت طرح صیانت از کمیسیون ویژه به صحن، آقای قالیباف گفت که بررسی طرح فوق به شورای عالی فضای مجازی سپرده شده است. بعد از آن هم شاهد مصوبه اخیر مجلس بودیم که شکایت مردمی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دیوان عدالت اداری مستثنا شد. اتفاقی که منجر به انتقاد افکار عمومی شد».

عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در واکنش به مصوبه اخیر مجلس درباره این استثنا و اینکه پیش از آن تصمیم‌گیری درباره فضای مجازی هم به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد و در این باره بخشی از وظایف قانون‌گذاری مجلس به این شورا تفویض شده است، بیان کرد: «اگر قرار است تصمیمی در حوزه فضای مجازی گرفته شود، باید در مجلس گرفته شود؛ ضمن اینکه نباید اختیارات قانون‌گذاری مجلس به جایی دیگر محول شود».

نوری‌قزلجه در پاسخ به اظهارات زهره الهیان، نماینده موافق طرح موسوم به «صیانت از فضای مجازی» یا همان «محدودیت اینترنت» به نقل از قالیباف که گفته بررسی طرح صیانت دو هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، تصریح کرد: «اینکه گفته می‌شود دو هفته آینده این موضوع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، جای تعجب است چراکه در تعطیلی یک‌هفته‌ای مجلس قرار داریم و هنوز رسما خبری در این باره اعلام نشده است. ما در جریان چنین موضوعی نیستیم، اما شاید گروهی سفارشی‌کار در جریان هستند که چه برنامه‌ای بریزند و چه اتفاقاتی را رقم بزنند».

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت با تأکید بر اینکه «مهم است طرح موسوم به صیانت با چه کیفیتی در مجلس مطرح و به رأی گذاشته می‌شود» بیان کرد: «طرح اولیه‌ای که تحت عنوان طرح صیانت از فضای مجازی تاکنون مطرح بوده است، طرحی نیست که بتواند مشکلات موجود در فضای مجازی را برطرف کند و جلوی شایعات در فضای مجازی، تهمت‌زنی‌ها و انتشار اکاذیب و بداخلاقی‌ها را بگیرد».


بیشتر بخوانید: زمزمه‌های دوباره طرح صیانت/ مسیر صیانت هموار می‌شود؟


نوری‌قزلجه با بیان اینکه «طرح فعلی صیانت به منظور محدودکردن فضای مجازی طراحی شده است» تأکید کرد: «طرح صیانت فعلی مطلوب ما و جامعه نیست و در صورتی که همین طرح به صحن علنی بیاید، مجلس با آن مخالفت خواهد کرد و طی این مدت هم مجلس نشان داده که مخالف محدودسازی‌هاست».

عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی «شاکله اصلی طرح صیانت از فضای مجازی» را هم «محدودسازی فضای اینترنت» و هم «نگاه امنیتی به موضوع» دانست و تأکید کرد که با این نگاه مخالف است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: «باید بتوانیم قانونی تصویب کنیم که به فضای مجازی سروسامان دهد. قطعا کسی نیست که با ساماندهی فضای مجازی مخالف باشد و موافق شایعه‌پراکنی در فضای مجازی و بازنشر گسترده آن باشد. اما این نباید بهانه و دستاویزی برای محدودسازی فضای مجازی شود و گردش آزاد اطلاعات و حقوق اساسی شهروندان را محدود کند و ارتباطات آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد».

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: «باید این موضوعات و نوع نگاه نسبت به این دو مقوله با ظرافت از هم تفکیک شوند چراکه امروزه فضای مجازی یک امر فانتزی و لاکچری نیست و زندگی مردم است. ارتباطات مردم و اقتصاد و کسب‌وکار مردم است. امروزه فضای مجازی به بخش مهم و غیرقابل انکار زندگی مردم تبدیل شده است و باید به این امر توجه ویژه داشته باشیم».

نوری‌قزلجه در ادامه توضیح داد: «باید به فضای مجازی این‌طور نگاه کرد و به نحوی آن را ساماندهی کرد که مردم در این فضا امنیت بیشتری داشته باشند و فعالیت‌ها دوام بیشتری داشته باشند؛ ارتباطات گسترش یابند و گردش آزاد اطلاعات در این فضا اتفاق بیفتد. البته بحث رسانه‌ها هم در بستر این فضا قرار گرفته که باید به این امر هم توجه لازم را داشته باشیم».

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در ادامه تصریح کرد: «بنابراین معتقدم طرح صیانت مشهور که قبلا آماده شده بود و به هر سمت هم چرخانده شد، طرح قابل دفاع و قابل تصویبی نیست. یعنی اگر بنا باشد برای فضای مجازی کشور تصمیم بگیریم و قانونی مصوب شود، باید طرحی جدید با نگاه مناسب به نیاز‌های امروز جامعه در فضای مجازی در دستور کار قرار بگیرد».

نوری‌قزلجه درباره نگاه مجلسی‌ها به طرح صیانت از فضای مجازی و احتمال رأی‌آوری آن در صحن، پیش‌بینی کرد: «اگر رویکرد موافقان همان طرح صیانتی باشد که بود و شاکله ذهنی محدودسازی داشته باشد و با همان ساختار و نگاه به صحن بیاید، مجلس آن را رد خواهد کرد و به آن رأی نخواهد داد. به عبارتی اگر رویکرد محدودکننده‌ای که در طرح صیانت مشهور بود به صحن بیاید، نمایندگان به آن رأی نمی‌دهند. اما اگر طرحی برای اصلاح اشکالات و ایرادات فضای مجازی مطرح شود، می‌توان روی آن کار کرد».

این نماینده مخالف طرح صیانت فعلی با اشاره به جزئیات طرح فوق بیان کرد: «در طرح مشهور به صیانت از فضای مجازی، هیچ جرم و مانعی برای کسانی که پهنای باند را دستکاری کنند و فیلترینگ را اعمال کنند دیده نشده بود. حتی غیرمستقیم فضا را به آن سمت سوق می‌داد. اما اگر قرار باشد کسی برای ساماندهی فضای مجازی طرحی بنویسد، باید عنوان آن را به این شکل بنویسد که: این طرح برای دسترسی آسان، سریع و کم‌هزینه مردم به اینترنت است. این جمله باید شاه‌بیت آن طرح باشد. بعد در بند‌های پایین‌تر بنویسد هر کسی که شایعه پخش کند، دروغ منتشر کند و اطلاعات غلط بدهد و از این فضا سوءاستفاده کند با او برخورد خواهد شد؛ بنابراین هدف اصلی طرح باید در جهت توسعه ارتباطات مردمی در فضا و گردش آزاد اطلاعات و دسترسی آسان و سریع و کم‌هزینه مردم به اینترنت باشد».

نوری‌قزلجه همچنین تأکید کرد: «اگر قرار است درباره فضای مجازی طرحی تصویب شود باید این تصمیم و رأی‌گیری در صحن مجلس باشد و مردم شفاف بدانند کدام نمایندگان موافق یا کدام نماینده مخالف طرح صیانت از فضای مجازی هستند و استدلالشان در این باره چیست و کدام نماینده‌ها با چه دلیلی موافق یا مخالف این طرح هستند. ضمن اینکه روند بررسی در مجلس هم مستلزم نظر مرکز پژوهش‌ها، دانشگاه‌ها و فعالان این حوزه است».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
اینستاگرام که کلا شده آرایشگاه زنانه و تکلیفش روشن هست.
ولی واتس آپ قطعا باید فیلتر بشه چون مکالمات توسط موساد شنود میشه.
بنابراین تمام محصولات شرکت meta یا همون facebook سابق در ایران باید بسته شوند و حتی فعالیت در آنها باید غیرقانونی اعلام شود.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان