تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روی دیگر عزل اسکوچیچ از تیم ملی/ وقتی فوتبال این است، در نهادهای دیگر چه خبر است؟

عزل اسکوچیچ به لحاظ فنی چه درست چه غلط، یک نکته قابل توجه دارد و آن اینکه عمده تصمیمات در جایی به جز نهاد تخصصی آن انجام می‌شود؛ نهادی که معلوم نیست و پشت پرده است و البته چون به لحاظ ساختاری صلاحیت ندارد، قرار هم نیست به جایی پاسخگو باشد. با این حال سوال این است که اگر در فوتبال چنین است، در نهاد‌های اقتصادی که اطلاعات زیادی از آنها در دست نیست، چه خبر است؟

فدراسیون فوتبال ایران

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: اولین سوالی که هر مخاطب علاقمند با دیدن وضعیت این روز‌های فوتبال ایران از خود می‌پرسد این است که در فوتبال ایران چه خبر است؟ اتفاقات در دنیای فوتبال به قدری عجیب و باورنکردنی است که هر هواداری را به فکر فرو می‌برد؛ آوردن ویلموتس با قراردادی چند میلیون دلاری که تیم ملی را در همان مرحله اول مقدماتی در آستانه حذف از جام جهانی قرار داد؛ برکناری ویلموتس در آن شرایط عجیب‌تر؛ محکومیت در پرونده ویلموتس و غرامت چند میلیاردی؛ رفتن مهدی تاج به بهانه بیماری از فدراسیون فوتبال، انتخاب شهاب‌الدین عزیزی خادم به عنوان رییس فدراسیون فوتبال، معرفی دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال، عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم و دستگیری برخی معاونان او، برگزاری جلسات آنلاین فدراسیون از زندان!

همه این موارد در کنار شایعات دلالی پکیج‌بند‌ها که برای تیم ملی بازیکن تجویز می‌کنند و در نهایت برکناری اسکوچیچ و پا در هوا ماندن وضعیت تیم ملی فوتبال، آنهم چهار ماه مانده به آغاز جام جهانی.

این مشکلات تنها بخشی از مشکلات فدراسیون فوتبال ایران در کمتر از یک سال گذشته است. مشکلاتی که معلوم نیست قرار است فوتبال ایران را به کدام سمت و سو ببرد.

انتخاب ویلموتس سرآغاز مشکلات

بعد از خداحافظی کارلوس کی‌روش، مهدی تاج رییس وقت فدراسیون فوتبال ایران برای انتخاب مربی تیم ملی به سراغ گزینه‌های خارجی رفت و از میان گزینه‌های خارجی، یکی از کم نام و نشان‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کرد: مارک ویلموتس بلژیکی که به جز هدایت تیم ملی کشورش و ساحل عاج سابقه‌ای در دنیای مربی‌گری نداشت.

نکته جالب توجه درباره ویلموتس این بود که او بهترین نسل تیم ملی بلژیک را برای دو تورنمنت مهم در اختیار داشت و بدون کسب موفقیت و حذف این تیم در مراحل اولیه تیم ملی کشورش را ترک گفته بود.

ویلموتس به ایران آمد و یکی از عجیب‌ترین قرارداد‌های تاریخ فوتبال ایران را امضاء کرد. قراردادی سنگین به ارزش ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو در سال. با این حال او بعد از کسب نتایج ضعیف مقابل تیم‌هایی مانند بحرین و عراق، تیم ملی ایران را تا مرحله حذف از جام جهانی هم پیش برد. 

ماجرای برکناری و شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال هم بخش بعدی ماجرا بود که فیفا به نفع او رای صادر کرد و ایران موظف شد چند میلیون یورو به او پرداخت کند.

اگر در کشوری که صاحب ساختار‌های درست بود، چنین اتفاقی می‌اُفتاد یقیناً کسی که (مهدی تاج) چنین قراردادی را بسته بود مورد پرسش قرار می‌گرفت، اما در کمال ناباوری نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه حالا مهدی تاج مجدداً برای در اختیار گرفتن کرسی ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده تا هوادار بهت زده فوتبال در ایران از خود بپرسد در فدراسیون فوتبال ایران چه خبر است؟

عزیزی خادم حضور ده ماهه

با انتخاب عزیزی خادم به عنوان رییس فدراسیون فوتبال و صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی به نظر می‌رسید آرامش تا حدی به فوتبال ایران برگشته است، اما دستگیری معاونان عزیزی خادم و برکناری او یک بار دیگر فدراسیون فوتبال را تعلیق فرو برد.

به گزارش رویداد۲۴ نحوه برکناری عزیزی خادم بسیار عجیب بود تا جایی که بسیاری از ناظران، موضوع سیاسی بودن این برکناری را مطرح کردند. حضور داریوش مصطفوی در یک برنامه تلویزیونی و صحبت‌های جالب او به شایعات سیاسی بودن عزل عزیزی خادم دامن زد. مصطفوی در این برنامه تلویزیونی گفت: «رئیس فدراسیون را با یک برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده کنار گذاشته‌اند. من همینجا می‌گویم که فیفا ما را به خاطر این اقدامات تعلیق خواهد کرد. سه ماه قبل آقای قاضی‌زاده (نماینده مجلس) مصاحبه کرده و گفته قرار بود ما سه ماه پیش آقای عزیزی خادم را بگذاریم کنار، صبر کردیم تا مسابقات مقدماتی جام‌جهانی تمام شود. من می‌خواهم بدانم آقای قاضی‌زاده در اینجا چه نقشی دارد؟»

مصطفوی، اما در ادامه این برنامه نکات جالب توجه دیگری را هم مطرح کرد که تردید بیشتری در میان هواداران فوتبال ایجاد کرد: «رئیس فدراسیون که ۴ سال قرار است باشد را سر ده ماه نباید توطئه کنند و کنارش بگذارند. من به این آقایی که از [..] آمده دنبال این کار می‌گویم، ما دیگر آب از سرمان گذشته است، فدراسیون فیلمی را در اختیار دارد که در آن خواهید دید همه دارند می‌گویند با زور از ما برای برکناری عزیزی خادم امضا گرفتند.»

آنگونه که مصطفوی مدعی بود یک نهاد نظامی و غیرفوتبالی در عزل عزیزی خادم نقش داشته است. با عزل عزیزی خادم آن هم به این شکل عجیب بیشتر از قبل مشخص شد که فوتبال ایران در حال سقوط به ورطه هرج و مرج است. این هرج و مرج را می‌توان در نحوه برخورد با سرمربی تیم ملی و دو دستگی بازیکنان تیم ملی مشاهده کرد؛ عده‌ای از بازیکنان در حمایت از اسکوچیچ استوری گذاشتند و عده‌ای دیگر استوری را تکذیب کردند.

در کنار این رفتار‌های عجیب توسط بازیکنان شایعه حضور دو بازیکن تیم ملی در جلسه دولتیان و اظهارات‌شان درباره عزل اسکوچیچ یک بار دیگر به همه چیز رنگ و بوی سیاسی زد تا مشخص شود احتمالاً تصمیم برای عزل سرمربی تیم ملی از جایی به غیر از فدراسیون فوتبال اتخاذ شده است.

فوتبال ایران دوران عجیبی را پشت سر می‌گذارد. علاوه بر این‌که فدراسیون فوتبال ایران مدت‌ها است ساختار درستی ندارد و همین موضوع به سایر نهاد‌های سیاسی اجازه می‌دهد، در امور آن دخالت کنند یک نکته عجیب بسیار حائز اهمیت است و آن نکته این است که کنترل فوتبال کاملاً به دست نهاد‌های غیر فوتبالی افتاده و همانطور که بسیاری از چهره‌های قدیمی گفته‌اند تصمیم‌های مهم از طرف نهاد‌های دیگر گرفته می‌شود؛ نهاد‌هایی که فوتبال ایران را هم کاملاً امنیتی کرده و به جای تصمیم‌های فوتبالی، با سیاسی کردن فوتبال به دنبال یک دست کردن این ورزش مانند سایر ارکان جامعه هستند.

وقتی در فوتبال که همه چیز در آن مشخص است و به دلیل توجه مردم اخبار آن مدام دست به دست می‌شود فضا با چنین سرعتی امنیتی می‌شود و تصمیم‌ها در پشت پرده اتخاذ می‌شود، در نهاد‌های اقتصادی که اطلاعات زیادی از آنها در دست نیست، تصمیم‌ها به چه صورت انجام می‌پذیرد؟!

حال سوال مردم این است که این نهاد‌های خاص در صوت به هم ریختن اوضاع آیا حاضر به پاسخگویی نزد افکار عمومی هستند یا مثل تمام این سال‌ها خود را کنار می‌کشند تا دیگران را مقصر جلوه دهند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
1
0
کاخ مرمر
زنان روسپی
تیرباران آزمون و....
این اخبارچه ربط وارتباطی به بنده دارد
جواب سوالات رابهم میدهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
راست مي گي ها، براي من ايراني اصلا تاريخ و مسايل اجتماعي اهميت نداره! فقط شكم و ...
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
1
1
در جوامع جهان سومی و کمتر توسعه یافته و با فرهنگ تمامیت خواهانه همه میخواهند همه چیز را یکسان سازی و یکپارچه سازی کنند. از یکپارچه سازی فرهنگی تا یکپارچه سازی قدرت و اقتصاد و ورزش کلا میخواهیم همه چیز حول یک مخور بچرخه و گرنه باطله.....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
1
1
همینی که هست میخواین بخواین نمیخواین میتونید برید از مملکت. اینجا اینجوریه همه چیز رازه انگار تو این مملکت یک قدرت نامرئی وجود داره که برای همه چیز تصمیم نهایی رو میگیره فرقی هم نمیکنه در چه حوزه ای باشه.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان