تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۱

با این توافق، ارث خود را زودتر دریافت کنید

مشاوره حقوقی آنلاین؛ صلح عمری یکی از توافقاتی است که امروزه درباره آن زیاد می‌شنویم اما ممکن است همه ما با معنی و مفهوم دقیق آن آشنا نباشیم.

صلح عمری چیست؟

رویداد۲۴ با انعقاد صلح عمری مالک می‌تواند ملک خود را به متصالح ( کسی که به نفعش صلح می‌شود) منتقل کند بدون آن که منافع نیز منتقل گردد. بنابراین تا زمان فوت مالک او حق سکونت در آن منزل را خواهد داشت و متصالح در این عقد دارای اختیارات محدودتری نسبت به سایر انتقالات است. 

مزایای صلح عمری چیست؟

  • در این عقد مالک می‌تواند برای خود حق فسخ قرار دهد و در صورت لزوم از آن استفاده نماید.
  • برای انتقال ملک به موجب صلح عمری معمولا سند رسمی تنظیم می‌گردد که به آن صلح‌نامه عمری گفته می‌شود. بنابراین طرفین می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و از سردفتر تقاضای تنظیم صلح‌نامه عمری را نمایند. دراین‌صورت این انتقال به‌صورت رسمی انجام خواهد گرفت و سند آن به عنوان یک سند رسمی شناخته خواهد شد.
  • به دلیل تنظیم شدن این عقد در دفاتر اسناد رسمی تمامی امضاها و محتویات آن رسمی و معتبر است. بنابراین اشخاص دیگر نسبت به آن نمی‌توانند ادعای تردید یا انکار نمایند بلکه فقط می‌توانند ادعای جعل آن را مطرح نمایند.
  • در صورتی‌که صلح‌نامه به‌صورت سند رسمی تنظیم گردد نیازی به اثبات اصالت آن نیست و در بسیاری از موارد رجوع به دادگاه هم ضرورتی ندارد.
  • صلح‌نامه را می‌توان به‌صورت دستی نیز تنظیم نمود و از نظر قانونی معتبر است.

تفاوت صلح عمری و وصیت چیست؟

  • تفاوت اصلی صلح عمری و وصیت این است که افراد تنها می‌توانند تا یک سوم اموال خود را برای بعد از فوت خود وصیت کنند. مابقی اموال بر اساس قانون ارث تقسیم می‌شود. به همین دلیل کسانی که مایل‌اند تمام اموال را منتقل کنند باید سند رسمی انتقال تنظیم کنند. اما در توافق صلح عمری، مالک علاوه‌بر اینکه می‌تواند تمام مال را منتقل کند، ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش حفظ می‌کند.
  •  در صلح عمری رسمی، مالیات بر نقل و انتقال گرفته می‌شود. در تقسیم ارث، مالیات بر ارث گرفته می‌شود که میزان مالیات بر ارث بیشتر است.

صلح عمری برای همسر

هر یک از زوجین می‌توانند مالی از اموال خود را به نفع دیگری صلح نمایند. صلح بین زوجین نیز تابع همان احکام و قواعدی است که در بندهای قبل توضیح دادیم. به عنوان مثال علی خانه خود را به نفع همسرش سهیلا صلح می‌کند به این شرط که سهیلا تا پایان عمر علی نتواند خانه را بفروشد.

صلح عمری مهریه

ممکن است شوهر برای پرداخت مهریه همسر خود، یکی از اموالش را به نفع همسرش صلح کند. این صلح می‌تواند به‌صورت عمری باشد. دراین‌صورت توصیه می‌شود که زوجین در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و اقدام به تنظیم اقرارنامه نمایند و زوجه ضمن آن اقرارنامه بیان نماید که مهریه خود را در قبال صلح دریافت نموده است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان