تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۴ تير ۱۴۰۱
رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با رویداد۲۴:

شهرداری تهران درباره ساختمان‌های ناایمن هیچ گزارشی به شورای شهر نمی‌دهد/ لیستی برای پیگیری نداریم

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن می‌گوید: شهرداری به ما گزارشی ارائه نداده اما مدعی اجرای آن هستند. اینکه لیست ساختمان‌ها را به قوه قضاییه داده‌اند را هم نمی‌دانم؛ کما اینکه بنا بود لیست را منتشر کنند که هنوز این کار را هم نکرده‌اند.

مهدی عباسی شورای شهر تهران

رویداد۲۴ آیناز افروزمنش: موضوع ساختمان‌های ناایمن تهران، جدید نیست. اگر به عنوان یک شهروند عادی نیز در خیابان قدم بزنید، برخی از این ساختمان‌ها که استحکام‌شان به مویی بند است را به چشم می‌بینید. در دوره پنجم شورا‌ها بنا شد سازمان آتش‌نشانی سامانه‌ای طراحی کند و بعد از جمع‌آوری اطلاعات لازم، لیست ساختمان‌های ناایمن شهر را منتشر کند. این اقدام شورای اصلاح‌طلب با مخالفت جدی نهاد‌های امنیتی روبرو شد و تا زمان حضور آن‌ها لیستی که تهیه شده بود، منتشر نشد.

شورای ششمی‌ها که بر سر کار آمدند، ابتدا تمایلی برای انتشار نداشتند، اما ریزش فاجعه‌بار ساختمان متروپل، سبب شد که آن‌ها هم شهرداری را برای انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران ملزم کنند؛ اقدامی که از سوی شهرداری تهران به طور رسمی عملیاتی نشد، اما در نهایت لیست آن ساختمان‌ها از سوی رسانه‌ها منتشر شد.

همزمان بنا بود شهرداری تهران بعد از انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر، آن را در اختیار قوه قضاییه نیز قرار دهد تا با مالکانی و ذی‌نفعانی که اقدام به ایمن‌سازی ساختمان‌های خود نمی‌کنند، برخورد قضایی صورت بگیرد. اما شهرداری تهران این اقدام را نیز انجام نداد و دادستان کل کشور بعد از حضورش در صحن شورا اعلام کرد که لیست ساختمان‌های ناایمن در اختیار نهاد قضایی قرار نگرفته است.


بیشتر بخوانید: عضو شورای شهر تهران: نیرو‌های امنیتی اجازه انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن را ندادند


در گیرو دار و اصرار شهرداری بر عدم انتشار لیست و حتی ندادن آن به نهاد قضایی، چند روز پیش ساختمان بیمارستان رسول اکرم (ص) در تهران آتش گرفت؛ ساختمانی که حالا مشخص شده جزو لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران بوده است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان در تشریح جزییات این حادثه گفته »در طبقه سوم ساختمان بیمارستان حریق رخ داده است. در انتهای راهرو این طبقه که به حیاط مشرف بوده است، سالن همایشی وجود داشته که در آن صندلی گذاشته بودند. نمای داخلی این واحد با چوب و تخته برای تزیینات داخلی ساخته شده بود و این قسمت کاملا شعله‌ور بود. دود غلیظی همه بخش‌ها را فراگرفته بود. تعداد زیادی نفرات داخل طبقات بودند و به دلیل اینکه آتش به نمای کامپوزیت سرایت کرده بود، دود به طبقات بالا راه پیدا کرده بود.

همانطور که ملکی گفته نمای کامپوزیت این ساختمان یکی از دلایل آتش‌سوزی بوده است. شبیه ساختمان بیمارستان رسول اکرم (ص) در تهران کم نیست؛ از پاساژ آلومینیوم تا صدها ساختمانی که امنیت کامل و حتی توان مقابله با بروز حادثه را به سرعت ندارند اما هیچ اتفاق رسمی در قبال آنها انجام نمی‌شود.

شهرداری تهران به طور رسمی لیست ساختمان‌های ناایمن شهر را منتشر نکرد

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با رویداد۲۴ بر رعایت ایمنی تاکید می‌کند، اما او هم از اقدامات عملیاتی شهرداری برای رفع خطر از این ساختمان‌ها اطلاعی ندارد.

او می‌گوید: راهکاری اجرایی موضوع فوق این است که هر منطقه به صورت هفتگی و مستمر با راهبری شهردار منطقه جلسات کمیته ایمنی منطقه را تشکیل بدهد و ساختمان‌ها به ترتیب اولویت هدف‌گذاری شوند. مالکان و ذی‌نفعان حضور پیدا کنند و در نقطه‌ای که همکاری نمی‌کنند با حمایت‌های قضایی و عوامل انتظامی برخورد‌های مناسب شکل بگیرد. آنجایی هم که نیاز به آگاه‌سازی و انتقال مسئولیت اجتماعی وجود دارد، از طریق شهرداری صورت بگیرد. در حال حاضر شهرداران مناطق در این موضوع می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری اقدام عملیاتی در این حوزه انجام داده است، توضیح می‌دهد: این موضوع را باید از سوی شهرداری تهران پیگیری کنید، آن‌ها به ما گزارشی ارائه ندادند، اما مدعی اجرای آن هستند. اینکه به قوه قضاییه داده‌اند را هم نمی‌دانم؛ کما اینکه بنا بود لیست را منتشر کنند که هنوز این کار را هم نکرده‌اند. شهرداری موظف به انتشار بوده و براساس آن پیشرفت کار را توضیح دهد. وقتی منتشر نشده، عملا اسمی وجود ندارد که براساس آن اعمال ایمنی در یک ساختمان را پیگیری کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان