تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۳ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

اسماعیل گرامی‌مقدم: باور‌های تاج‌زاده مبتنی بر اصلاح‌طلبی در دورن نظام است

در رابطه با بازداشت سید مصطفی تاج‌زاده ذکر این نکته ضروری است که تحلیل دقیق مواضع ایشان بیانگر آن است که مواضع ایشان ضد امنیتی نیست.

اسماعیل گرامی‌مقدم: باور‌های تاج‌زاده مبتنی بر اصلاح‌طلبی در دورن نظام است
رویداد۲۴ اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی، در یادداشتی برای روزنامه اعتماد درباره بازداشت سید مصطفی تاجزاده، نوشت: در رابطه با بازداشت سید مصطفی تاج‌زاده ذکر این نکته ضروری است که تحلیل دقیق مواضع ایشان بیانگر آن است که مواضع ایشان ضد امنیتی نیست. به عنوان شخصی که برای سید مصطفی تاج‌زاده و دیدگاه‌هایش همواره احترام فراوانی قائل بودم و در عین حال اختلاف سلیقه‌های فراوانی در خصوص رویکرد اصلاح‌گری ایشان داشته‌ام، معتقدم که تاج‌زاده همواره بر دو مسیر روشن پافشاری کرده است که تلاش می‌کنم به آن اشاره کنم.

۱) در گفت‌وگویی که اخیرا در مناظره میان تاج‌زاده با یکی از براندازان شکل گرفت، تاج‌زاده عمیقا از نگاه اصلاح‌طلبی در ایران دفاع کرد و مخالفت خود را با مواضع براندازان به صورت روشن بیان کرد. کسی که به صورت آشکار و هویدا در اتاقی که ده‌ها هزار نفر در آن حضور دارند با صدای بلند اعلام می‌کند که مخالف براندازی جمهوری اسلامی است، نه تنها رفتاری ضد امنیتی ندارد، بلکه در راستای تقویت پایه‌های امنیتی و روانی جامعه قدم برمی‌دارد. شمایلی، چون تاج‌زاده از بنیاد جمهوری اسلامی دفاع می‌کند و رفتار‌های براندازانه را بر نمی‌تابد. به نظرم ضروری است، حقوقدانان صاحب نظر نیز به این بحث ورود کنند و موضوع را از جنبه‌های حقوقی و قانونی بررسی کنند که آیا یک چنین دیدگاه‌های مصداق، رفتار‌های ضد امنیتی است یا تقویت‌کننده امنیت کشور است؟

۲) ویژگی تاج‌زاده و باورهایش طی ۳۰ سال اخیر، همواره مبتنی بر اصلاح‌طلبی در دورن نظام است. باید توجه داشت که اصلاح‌طلبی بر خلاف تصور برخی افراد افراط گرا، پدیده نامبارکی نیست. حرف همه سیاست‌گذاران به نوعی پیروی از اصلاحات است. شخص ابراهیم رییسی در جریان جراحی اقتصادی، اعلام می‌کند که به دنبال اصلاح اقتصادی است. از سوی دیگر رییس دستگاه قضا از توسعه قضایی و اصلاح برخی رویه‌های نامناسب قضایی سخن می‌گوید. این اظهارات را در بطن دیدگاه‌های سایر مدیران نیز می‌توان ردیابی کرد؛ بنابراین مسیر تاج‌زاده که رویکرد اصلاحی است، شوون دیگری از اصلاحات است که باید به آن توجه کرد. تاج‌زاده از ضرورت اصلاح نظارت استصوابی سخن می‌گوید و اعلام می‌کند این روند باعث بیرون ماندن بسیاری از چهره‌های دلسوز کشور شده است. به هر حال طبیعی است که بعد از ۴۴ سال برخی حوزه‌های قانونی، مدیریتی، اجرایی و... نیازمند اصلاح باشند. همچنانکه شخص رهبر انقلاب از اصلاح برخی ساختار‌های سیاسی از جمهوری به نظام ریاستی -پارلمانی سخن گفته‌اند؛ بنابراین هرچند ممکن است در برخی حوزه‌ها، ادبیاتی از سوی تاج‌زاده استفاده شده باشد که برای برخی گروه‌ها ثقیل و سنگین باشد، اما محتوای اصلاح‌طلبی که تاج‌زاده از آن سخن می‌گوید، اصلاح از درون است که ایرادی بر آن نمی‌توان متصور شد.


 بیشتر بخوانید: چه گروه‌هایی از بازداشت مصطفی تاجزاده خوشحالند؟


۳) با همه انتقاداتی که مطرح می‌شود، شخصی مانند تاج‌زاده به اتمسفر انتخابات ورود و ثبت‌نام می‌کند. شخصی که به فرآیند انتخابات ورود می‌کند، اعلام کرده که جمهوری اسلامی را قبول داشته و قصد دارد در این چارچوب اصلاحات مورد نظرش را دنبال کند. در شرایطی که ابراهیم رییسی در حوزه اقتصادی اقداماتی را صورت داده که باعث تورم بالا شده، ضروری است که کشور به سمت افزایش مشارکت‌های عمومی حرکت کند. تحرکات تاج‌زاده در فضای عمومی و سیاسی کشور باعث می‌شود تا اینرسی‌های موجود در میان طیف‌های مختلف و اقشار گوناگون به جای خیابان در عرصه گفتگو‌های کلامی و در بطن شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته شود؛ بنابراین این رفتار‌های مصلحانه و به نفع امنیت کشور است.

۴) از سوی دیگر ایران در سطوح بالای بین‌المللی در حال مذاکره با ۴+۱ و امریکا است تا از حقوق خود دفاع کند و توانسته دانش هسته‌ای خود را تا حد چشمگیری ارتقا دهد. با یک چنین ظرفیت‌هایی آیا یک چنین رفتار‌های سلبی این پرسش را ایجاد نمی‌کند که چرا نظامی که بهره‌مند از این حد از ظرفیت و قدرت است در برابر یک منتقد مصلح اینگونه رفتار می‌کند؟ آیا دشمنان از این رفتار‌ها سوءاستفاده نخواهند کرد و این پالس را صادر نمی‌کنند که اصلاح‌طلبی در این نظام دورنمایی نخواهد داشت و هر نوع اصلاح‌طلبی در این کشور محکوم به شکست است. امیدواریم مجموعه این نگرانی‌ها از سوی تصمیم‌سازان کشور حل‌وفصل شود و کشور به سمت یک گشایش واقعی حرکت کند. گشایشی که امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم تا به وسیله آن تلاش‌های بدخواهان کشور بی‌اثر شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
France
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
0
1
سید تویسرکانی (ناظر ارشد نطفه های هستی) لطفا بد و بیراه نامه های خودتونو تایپ بفرمایید بقول شما یه افساد طلب زبون به حرف گشوده و طبق اعتقادات الهی شما اصلاح طلبان به اضافه حداکثری های جامعه فاحشه تشریف دارند و از نطفه ناپاک بوجود اومدن خجالت نکش وصله های ناجور تونو تکمیل بفرمایید تا همه در مورد شخصیت و چهره واقعی شما و امثالتون بیشتر شناخت پیدا کنند ...
نظرات شما
پیشخوان