تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۱

تازه‌ترین آمار مبتلایان سرخک در کشور/ بررسی علائم بروز بیماری

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار از مبتلایان شناسایی شده سرخک در کشور، برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری را تشریح کرد.

آمار مبتلایان سرخک در کشور

رویداد۲۴ دکتر محسن زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور، گفت: هشدارهایی که در مورد سرخک داده شد، سبب شد تا موارد جدید شناسایی سرخک طی یک ماه گذشته کاهش یابد؛ به شکلی که در یک هفته گذشته فقط یک مورد جدید سرخک در کشور شناسایی شده است.

او با اشاره به اینکه بخش زیادی از این موفقیت به دو اقدام مرتبط است، بیان کرد: بخش اول افزایش پوشش واکسیناسیون کودکان و افزایش آگاهی والدین بود تا کاری کنیم تاخیری در تزریق واکسن سرخک در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی رخ ندهد و بخش دوم نیز برنامه واکسیناسیون سنین ۷ ماه تا ۳۰ سال برای اتباع غیرایرانی ساکن در کشور است که به خوبی اجرا شده است.

واکسیناسیون سرخک برای ۶۳۰ هزار نفر از اتباع

او درباره جزئیات برنامه واکسیناسیون اتباع ۷ ماهه تا ۳۰ ساله در کشور، بیان کرد: تاکنون حدود ۶۳۰ هزار نفر از جمعیت اتباع در استان‌های مختلف علیه این بیماری واکسینه شدند. این افراد گروه پرخطری از جهت ابتلا به سرخک بودند که خوشبختانه این اقدامات توانست میزان بروز سرخک را کاهش دهد. در کنار این اقدامات برای بالا بردن ایمنی جامعه‌ گروه هدف در کشور، شاهد کاهش نسبی موارد ابتلا در افغانستان هم هستیم که این امر سبب می‌شود تعداد موارد مبتلا که از این کشور به ایران سفر می‌کنند نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه بیماری سرخک همچنان به دقت در کشور رصد می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش پوشش واکسیناسیون کودکان،‌ نگرانی از افزایش مجدد سرخک در کشور نداشته باشیم.

شناسایی ۱۷۶ مبتلا به سرخک در کشور طی ۵ ماه گذشته

زهرایی با اشاره به اینکه سرخک یک بیماری به شدت مسری است، درخصوص مبتلایان شناسایی شده بیماری، توضیح داد: از اوایل سال جاری میلادی تاکنون حدود ۷۲۸۰ مورد مشکوک به سرخک ( کسانی که تب و دانه‌های قرمز رنگ روی پوست بدن‌شان داشتند) بررسی شدند که از این تعداد ۵۵۵۴ نفر ایرانی، ۱۶۸۷ مورد اتباع افغان، ۱۵ نفر پاکستانی و حدود ۱۰ نفر از سایر ملیت‌ها  بودند. با بررسی این موارد مشکوک مشخص شد از تعداد یاد شده ۱۷۶ نفر مبتلا به سرخک بودند که ۹۵ نفر اتباع افغان، ۷۶ نفر ایرانی و ۵ نفر پاکستانی بودند که خوشبختانه از آمار ذکر شده هیچ موردی از مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرخک در کشور نداشته‌ایم.


بیشتربخوانید: قدرت انتقال سرخک ۱۰برابر کروناست

واکسیناسیون؛ عامل ایجاد مصونیت در برابر سرخک

او با اشاره به اینکه از خانواده‌ها می‌خواهیم اگر کودک زیر ۵ سالی دارند که می‌دانند واکسن دریافت نکرده است، حتما نسبت به واکسیناسیون فرزندشان اقدام کنند، تاکید کرد: غفلت در واکسیناسیون کودکان سبب می‌شود بیمای‌هایی مانند سرخک یا فلج اطفال، سلامت کودکان ما را تهدید کند؛ زیرا این بیماری‌ها درست در همسایگی ما وجود دارند و چیزی که ما و بچه‌هایمان را از این بیماری‌ها مصون کرده است، پوشش واکسیناسیون بالای کودکان است.

چگونه به سرخک مبتلا می‌شویم؟

وی با بیان اینکه راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است، اظهار کرد: سرخک مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است؛ به نحوی که اگر فردی مبتلا به بیماری در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود، ممکن است اگر فردی که ایمنی کافی ندارد، پنج دقیقه پس از او وارد اتاق شود باز هم به بیماری مبتلا شود.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره علائم بالینی بیماری سرخک، گفت: دوره نهفتگی بیماری حدود دو هفته است و پس از این مدت علائم بیماری با تب ظاهر شده و با بی‌حالی و بی‌اشتهایی ادامه می‌یابد. تب می‌تواند بیشتر شود تا جایی که به ۴۰ درجه هم برسد؛ بعد از یک دوره تبِ سه تا چهار روزه علائم دیگری هم ظاهر می‌شود که‌ مهم‌ترین آن دانه‌های قرمز رنگی است که بر روی صورت و گردن شروع می‌شود و به پایین بدن منتشر می‌شود.

وی افزود: این دانه‌ها از بالا به پایین کم‌کم پاک می‌شوند. مدتی که این دانه‌ها بر روی بدن فرد است حدود پنج روز است. دو تا سه روز اول که دانه‌ها ظاهر می‌شود، تب هم هنوز ادامه دارد به همین دلیل علامت اصلی که برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند تب و بثورات قرمز رنگ سطح پوست است.

او در خاتمه تاکید کرد: بیماری سرخک می‌تواند با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و قرمز شدن مخاط چشم هم همراه باشد. سرخک ممکن است در مواردی شدید بروز کند و حتی منجر به مرگ شود. در موارد همه‌گیری بیماری ممکن است بین یک تا پنج درصد مرگ در بیماران رخ دهد. افرادی که معمولا ضعف سیستم ایمنی یا سوء تغذیه دارند بیشتر به عوارض سرخک مبتلا می‌شوند. سرخک می‌تواند به سرعت در یک جامعه پخش شده و همه‌گیری‌های بزرگ ایجاد کند و این در حالی است که سرخک توانایی بروز فرم‌های شدید و یا مرگ و میر هم دارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان