تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به سوال رویداد۲۴:

مصوبه ممنوعیت سگ گردانی را بررسی می‌کنیم

مصوبه ممنوعیت سگ گردانی را بررسی می‌کنیم

 

رویداد۲۴ از سال گذشته، در بحبوحه گرانی و تورم و وضعیت نامشخص برجام، برخی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» ارائه کردند. طرحی که انتقادات متعددی را از سوی مردم به همراه داشتند. 

ذوالنور که طراح این طرح هم بوده است، درباره دفاع از این طرح گفته بود:«خیلی چیزها ممکن است تبدیل به سبک زندگی غلط و مضر شود ولی قرار نیست حاکمیت و جامعه در مقابل یک پدیده زیان‌بار و خطرناک کوتاه بیاید.» حامیان این طرح علاوه بر اینکه معتقدند نگهداشتن سگ فرهنگی غربی است، معتقدند که برخورد با  کسانی که سگ دارند و آنها را در خیابان و پارک ها می‌اورند هم خواست و مطالبه عمومی مردم است. آنها البته آنقدر بی اطلاع بوده و هستند که حیوانات خطرناک را تنها محدود به سگ نمی‌دانند و حیواناتی همچون لاک‌پشت، خرگوش، گربه در کنار سوسمار، مار، تمساح و میمون نیز به‌ عنوان حیوانات ممنوعه معرفی کردند.

سال گذشته در چنین روز‌هایی بود که یک مامور پلیس روی دختری که سگ به همراه داشت اسلحه کشید و او را تهدید کرد. رفتار‌های قهری مانند برخورد با افرادی که در ماشین سگ دارند و جریمه سگ گردان‌ها تا ۸۰ میلیون تومان، از دیگر مواردی است که هیچ وجاهت قانونی ندارد.

هرچند که برخی از مردم موافق این هستند که سگ‌گردانی در پارک‌هایی که محل رفت و آمد عموم است، صورت نگیرد، اما بررسی و گذاشتن زمان برای این طرح در شرایطی که تورم و گرانی روز به روز بیشتر می‌شود و سرانه مصرف میوه و لبنیات و گوشت مردم کاهش پیدا کرده است، به نظر می‌رسد هیچ گونه توجیهی نداشته باشد و از آن مهمتر این نقض حریم شخصی و خصوصی زندگی افراد است. رویداد ۲۴ در نشست خبری طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، به این موضوع اشاره کرده است و پرسیده است که:

*با اعلام وصول طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر که ذیل آن شرایط نگهداری سگ و یا ممنوعیت سگ‌گردانی در جامعه هم آمده و با توجه به مشکلات زیاد اقتصادی که در کشور وجود دارد اگر این طرح به شورای نگهبان ارجاع داده شود، شورا می‌تواند اولویت‌های تصویب طرح‌ها را تغییر دهد یا باید به ترتیب کار بررسی را انجام دهد؟

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان: براساس اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس در عموم مسائل کشور اختیار قانون‌گذاری دارد. شورای نگهبان هم هیچ‌گاه و در هیچ مجلسی نسبت به اینکه چه چیزی در دستور کار مجلس قرار بگیرد، ورود نکرده است و اساسا شورا، صلاحیت و اختیار در این خصوص ندارد. اولویت‌بندی موضوعات و طرح‌ها و لوایح در اختیار خود مجلس است. در خصوص اینکه شورای نگهبان می‌تواند اولویت طرح‌ها و لوایح تصویب شده را تغییر بدهد قبلا هم گفته‌ام که شورای نگهبان برای اظهارنظرهایش زمان دارد، یعنی ما ۱۰ روز وقت برای اظهارنظر داریم و طبق قانون اساسی هم، ۱۰ روز زمان برای تمدید داریم و اگر اظهارنظر نکنیم خود به خود مصوبه تبدیل به قانون می‌شود. از این‌رو با این زمان کم ما باید همه مصوبات را بررسی کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حیوانات خانگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان