تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۷ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت درباره ارز ترجیحی هنوز تکلیف را روشن نکرده است/ مسئولان دولت وقتی علم ندارند، واجب نیست اظهارنظر کنند

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: در بحث تامین و قیمت دارو وقتی حرفی زده می‌شود و خلاف آن اتفاق می‌افتد، فردا مردم حرف راست ما را هم قبول نمی‌کنند. چیزی که من اطلاع دارم این است که دولت به صورت قطعی تکلیف را روشن نکرده است که ارز ترجیحی از دارو حذف شده یا خیر.

مهرداد ویس کرمی نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: دولت از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که نخواهد گذاشت قیمت دارو افزایش پیدا کند با این حال در روز‌های گذشته اعلام شد که قیمت دارو ۳۰ درصد رشد پیدا کرده و این اتفاق در حالی رخ داده که شواهد حاکی از این دارد که برخی داروها، قیمت‌شان تا دو برابر هم بالا رفته است، از جمله یکی از شرکت‌های داروسازی نیز رسماً اعلام کرد ۱۰۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

رویداد۲۴ برای بررسی این موضوع با مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: شرطی که مجلس برای دولت در ارز ترجیحی گذاشت این بود که با حذف ارز، فشاری روی مردم نباشد و مردم آسیب نبینند و حتی بحث اعمال قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ را مطرح کرد. حتی دولت به دلیل اینکه مجلس این موضوع را سخت می‌پذیرفت در جا‌های مختلف به مجلس تعهد اخلاقی داد.

او می‌گوید: من پزشک هستم و با وجود اینکه در کمیسیون بهداشت مجلس عضویت ندارم، ولی به این مسائل تعلق خاطر دارم. یکی از موضوعات مهمی که از معاون وزیر بهداشت پیگیری کردیم این بود که ارز ترجیحی هرچه زودتر باید تعیین تکلیف شود و مسئولان در هیچ رده‌ای هیچ اظهارنظر غیرکارشناسی نکنند. وقتی بدون ملاحظه کارشناسی و بدون دو دو تا چهار تا و بررسی تیم کارشناسی، حرفی زده می‌شود فردا هم شخصیت فرد خراب می‌شود و هم دولت زیر سوال می‌رود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: مسئولان دولتی وقتی علم چیزی را ندارند، واجب نیست در مورد یک موضوع که تکمیل نشده و در مرحله تحقیق است، اظهارنظر کند. اظهارنظر‌ها در مورد ارز ترجیحی بی‌اعتمادی ایجاد کرده است.

ویس‌کرمی می‌گوید: در بحث دارو وقتی حرفی زده می‌شود و خلاف آن اتفاق می‌افتد، فردا مردم حرف راست ما را هم قبول نمی‌کنند. چیزی که من اطلاع دارم این است که دولت به صورت قطعی تکلیف را روشن نکرده است که ارز ترجیحی از دارو حذف شده یا خیر. رییس جمهور دستور داده ارز مورد نیاز دارو اختصاص داده شود، ولی هنوز این موضوع اصلاً شفاف نیست. حتی من پیام یکی از دوستان را برای یکی از مسئولان فرستادم، ولی همه این موضوع را موکول می‌کنند به بعد. وقتی حرف از نهاده‌های دامی یا دارو می‌زنیم، می‌گویند هنوز تکلیف ارز مشخص نیست. برای ما واردات و ارز همچنان ابهام دارد. من فکر می‌کنم تکلیف دولت با خودش به هیچ وجه مشخص نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان می‌گوید: ممکن است افزایش قیمت دارو به خاطر کم شدن یا حذف شدن ارز باشد. این‌ها منظومه هستند و اگر یکی رها شود تعادل به هم می‌خورد. مثل اکوسیستم است که اگر قسمتی از آن اجرا نشود یا ناقص اجرا شود این مشکلات پیش می‌آید، پس حتماً ایرادی وجود دارد.

نماینده خرم‌آباد می‌گوید: وزیر بهداشت یک قسمت کار است. بحث ارز ترجیحی هم یک بحث فراقوه‌ای است و کمترین پتانسیلی که ارز می‌خواهد این است که کل دولت پای کار بیاید. چون دولت در آخر خرداد بحث بودجه را جمع‌بندی می‌کند، پس در خیلی جا‌های دیگر نیز آیین‌نامه‌های اجرایی را هنوز ابلاغ نکرده است. هنوز دولت درگیر فراهم کردن زمینه‌ها و اجرایی کردن آن‌هاست. فکر می‌کنم قسمتی از مشکل این است که هنوز سیاست‌های دولت اجرایی نشده و برای ما هم شفاف هم نیست و خوب عمل نمی‌شود.

ویس‌کرمی در واکنش به اینکه دولت خود را مهارکننده کرونا قلمداد کرد، اما شروع پیک هفتم نشان داد که این دستاورد دولت هم مقطعی بوده است، گفت: اصطلاح پیک یک اصطلاح علمی است که باید کارشناسان اپیدمیولوژی آن را بررسی کنند. خصوصیتی که ویروس دارد این است که تکثیرش بسیار سریع است و همیشه با جهش‌هایی که انجام می‌دهد، سویه‌های جدیدی پدیدار می‌شود که گاهی به واکسیناسیون قبلی جواب نمی‌دهد؛ بنابراین تا زمانی که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند ما از این مرحله عبور نمی‌کنیم و زنجیره قطع نمی‌شود.

وی می‌گوید: دولت باید وظیفه خودش را انجام دهد، اما آنچه که همیشه در بحث کرونا و بیماری‌های واگیردار تعیین‌کننده است، خود مردم هستند که باید رعایت کنند. متولی بهداشت و درمان مردم، وزارت بهداشت است و حتماً باید موارد را پیش‌بینی کرده و جلوگیری کند. پس قطعا انتقاد به دولت هست و امکان ندارد که نباشد، چون دولت گاهی می‌تواند سختگیری‌هایی بکند، ولی نمی‌کند یا می‌تواند چیز‌هایی را آزاد کند، ولی نمی‌کند. گاهی غفلت می‌کند و فکر می‌کند مشکل حل شده، ولی واقعاً این‌طور نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: اگر کسی یک واحد ویروس‌شناسی پاس کرده باشد می‌فهمد که هیچ امنیتی در برابر این ویروس نیست و حتی با وجود تزریق چهار دُز واکسن ممکن است اتفاقاتی بیفتد. به علاوه اینکه تعدادی واکسن نزده‌اند و قانون باید برایشان اعمال شود. مثلاً شخصی از ترس، واکسن نزده پس اگر قرار است برایش کار روانی شود باید بشود. دولت در این زمینه‌ها تلاش کرده، چون اگر نکرده بود بعضی روز‌ها فوتی‌ها به صفر نمی‌رسید، منتهی در ادامه من نگران هستم و باید حواس‌مان باشد. قطعاً دولت و مردم با هم در این زمینه موفق بوده‌اند، ولی این هیچ گارانتی برای آینده نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
0
رسانه وابسته به دولت پرچمدار سانسور هستند
خودشون هم دیگه هسته شدن
گسترش فقر در تمام ابعاد بعد از انقلاب رخ داده و غیرقابل انکار است
نظرات شما
پیشخوان