تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

بار‌ها با کلمه جامعه‌ستیز و جامعه‌ستیزی برخورد کرده‌اید، اما شاید ندانید که این وضعیت یک اختلال است که به آن اختلال شخصیت ضد اجتماعی نیز گفته می‌شود، در این مطلب اختلال شخصیت ضد اجتماعی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

علائم اختلال شخصیت

رویداد۲۴ شادی مکی: افرادی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلا هستند تنها به خواسته‌های خود اهمیت داده و کمتر پیش می‌آید که به احساسات و خواسته‌های دیگران توجه کنند. آنان به صورت تکانشی به دنبال ارضاء نیاز‌ها و خواسته‌های خود بوده و در این مسیر به شدت نابردبار هستند.

این افراد با به تعویق انداختن خواسته‌های خود به خاطر دیگران میانه‌ای نداشته و از هر وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند.

به گزارش جامعه ۲۴، افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماع یا جامعه‌ستیز اغلب ظاهری بسیار گرم، فریبنده و دوست‌داشتنی دارند و بسیار باهوش هستند، آن‌ها قادر به سازگاری با موازین اجتماعی نیستند و اغلب از قانون سرپیچی می‌کنند و مجرم شناخته می‌شوند. این افراد معمولا از نظر جنسی، خانوادگی و فعالیت‌های اجتماعی بی‌مبالات هستد.

با توجه به اینکه این افراد از کمترین میزان احساس مسئولیت، رعایت اخلاقیات یا ملاحظه حقوق و خواسته‌های دیگران برخوردارند می‌توان گفت در آنان وجدان ضعیف یا کم‌کارکرد است چنانکه به درست یا غلط بودن رفتار خود اهمیت نداده و هرگز احساس ندامت و پشیمانی ندارند، به همین دلیل هم ممکن است به راحتی دروغ بگویند یا رفتار‌های عصبی از خود بروز دهند.

این افراد در معرض اعتیاد به مواد مخدر یا الکل بوده و در زندگی اجتماعی و فردی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

این اختلال در مردان شایع‌تر از زنان است و مطالعات نشان داده که این میزان در مرد‌ها ۳ درصد و در زنان ۱ درصد است.

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

- دروغگویی مداوم
- ناتوانی در برنامه ریزی
- فقدان مسئولیت‌پذیری
- اقدام به اعمال مجرمانه و قانون‌شکنی
- تکبر و احساس برتری به دیگران
- بهره‌کشی از سایرین و فریب
- خشونت، تحریک پذیری شدید، آشفتگی و پرخاشگری
- بدبینی وبی احترامی به دیگران
- ناتوان در درک عواقب رفتار و درس گرفتن از آن‌ها
- اشتغال ذهنی فرد به مسایل خود و عدم حساسیت به نیاز‌های دیگران
- ضعف وجدان

کودکان دارای شخصیت ضد اجتماعی

به گزارش جامعه ۲۴ این اختلال که در کودکان به عنوان اختلال سلوک نیز شناخته می‌شود از پرشمارترین اختلالات روانی است که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال در اغلب پسران قبل از ۱۰ سالگی و در اغلب دختران بین ۱۳ تا ۱۶ سالگی بروز می‌یابد و در پسر‌ها شایع‌تر و پایدارتر است.

در میان این گروه از کودکان معمولا رفتار‌های خلاف قانون، از جیغ زدن، ناسزا گفتن، تا اقدامات تخریبی شدید، دزدی و تجاوز به حقوق دیگران شایع است.

این کودکان به شدت پریشان و نیازمند کمک هستند وهرچه بزرگتر می‌شوند تنگنا‌های که در آن قرار می‌گیرند افزایش می‌یابد. این رفتار‌ها باعث می‌شود که این کودکان بیش از پیش در معرض بدرفتاری بزرگتر‌ها قرار گرفته و به حال خود رها شوند، زیرا مراقبت از آن‌ها دشوار است.

کودکانی که گرفتار این اختلال هستند غالبا با ویژگی‌ها و شرایطی که در ادامه می‌خوانید مواجه هستند:

- سوء‌تغذیه دوران جنینی
- قرار گرفتن در معرض مواد سمی در دوران جنینی و پس از آن
- بدرفتاری والدین
- اختلالات تولد
- کم وزنی به هنگام تولد

به گزارش جامعه ۲۴ از آنجایی که برخی از این کودکان دارای والدین مبتلا به اختلالات روانی هستند معمولا با نامهربانی مواجه شده و والدین‌شان در مراقبت از آنان ناکارآمد و ناهمساز هستند. این شرایط باعث می‌شود که زمینه زیستی در کنار شیوه‌های فرزندپروری نادرست به شکل‌گیری اختلال جامعه‌ستیزی در این کودکان دامن بزند. یا اینکه گرفتار اختلالاتی هستند که آنان را در رسیدگی به فرزندان ناکارآمد، خشن، نامهربان، نااستوار و ناهمساز می‌سازد.


بیشتربخوانید: مهرطلبی چیست؟/ چطور این افراد را بشناسیم؟


شخصیت ضد اجتماعی در ازدواج

اگر قصد ازدواج با فردی را دارید که مشخصات او با افراد دارای شخصیت ضد اجتماعی تطابق دارد، بهتر است بدانید که این افراد معمولا در ابتدای رابطه با لحنی زیبا و جذاب به شما نزدیک شده و با فریبکاری خود را عاشق شما نشان می‌دهند درحالی که هدف او از ازدواج با شما رسیدن به خواسته‌های خودش است، یادتان باشد که او به سایرین نگاهی ابزاری داشته و ضعف یا فقدان حس همدلی در او می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما و فرزندانتان را در آینده به خطر بیندازد.

در ادامه به رفتار‌هایی که به احتمال بسیار زیاد در صورت ازدواج با این افراد تجربه خواهید کرد اشاره می‌کنیم:

- درگیری فیزیکی بدون احساس پشیمانی
- نگاه به شما به عنوان یک ابزار
- گفتن دروغ‌های مکرر به شما
- التماس کردن برای انجام آنچه درست است، مثلا باید از او خواهش کنید که فقط در خانه سیگار بکشد یا التماس کنید تا دوستان خود را برای مصرف مواد به خانه نیاورد.

درمان اختلال ضد اجتماعی

به گزارش جامعه ۲۴ برای این اختلال هیچ درمان ویژه و قطعی وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه معمولا این افراد از اختلال خود آگاهی ندارند درمان فوری آن‌ها نیز امکان‌پذیر نیست. این بیماری مزمن بوده و روند درمان آن هم طولانی مدت است. یک بیماری مزمن است بنابراین نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

روان درمانی، آموزش و تمرین مهارت کنترل استرس و خشم، دارو درمانی و در مواردی بستری کردن را می‌توان رایج‌ترین راهکار‌های درمان این اختلال برشمرد.

انتخاب هر یک از این گزینه‌های برای درمان بستگی به شدت علائم و موقعیت بیمار دارد. مطالعات نشان داده که تشکیل گروه‌های خودیاری بیش از زندان و بیمارستان روانی برای این افراد مفید بوده است به این دلیل که مبتلایان به شخصیت ضد اجتماعی وقتی در میان افرادی مانند خودشان قرار می‌گیرند انگیزه بیشتری برای تغییر یافتن پیدا می‌کنند.

با این حال توجه به این نکته مهم در درمان‌های گروهی مهم است که افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است با رهبر گروه بحث کرده و تلاش کند کنترل و مدیریت گروه را به دست بگیرد.

عقیده کلی مبتنی بر این است که از رویکرد‌های بینش‌مدار (مانند رویکرد روانکاوی) اجتناب شده و در مقابل از تکنیک‌های شناختی رفتاری مانند تقویت مثبت، رویکرد مبتنی بر واقعیت، مداخلات عینی، کنترل خشم و... استفاده شود.

روان درمانی یک دوره کلی برای درمان یک حالت است که در آن در مورد وضعیت و مسائل مربوط به بیماری، با بیمار صحبت می‌شود. از آنجایی که روان‌درمانی روشی کارآمد برای درمان جامعه‌ستیزی است تمرکز بر درمان و کنترل رفتار پرخاشگرانه بیمار باشد.

در رویکرد شناختی رفتاری، از بیمار در مورد آنچه که بروز چنین رفتار‌هایی را در او تقویت می‌کند، سوال می‌شود. آگاهی فرد از مکانیسم اولیه یکی از اجزاء اساسی درمان است.

همچنین در این روش مصرف الکل و مواد توسط فرد که احتمال بروز رفتار‌های پرخاشگرانه را افزایش می‌دهد، مورد توجه درمان‌گر قرار می‌گیرد و پیامد‌های استفاده از این مواد به او آموزش داده می‌شود.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
42
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
0
این علائم در وجود اکثر مسئولان نهفته است.مثل دروغگویی_عدم مسئولیت_وقاحت_نتاوانی در برنامه ریزیو...................................................
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان