تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

نظر وزارت کشور درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان /چه خبر از جابجایی استاندار اصفهان؟

قائم مقام وزیر کشور گفت: همه مواردی که در سیاست‌های کلی آمده است، در لایحه جامع انتخابات هم دیده شده بود.
رویداد۲۴-قائم مقام وزیر کشور گفت: همه مواردی که در سیاست‌های کلی آمده است، در لایحه جامع انتخابات هم دیده شده بود.

محمدحسین مقیمی با اشاره به اینکه دو روز گذشته جلسه‌ای در وزارت کشور برای تطبیق لایحه جامع انتخابات با سیاست‌های کلی انتخابات برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه وزیر کشور، معاون حقوقی و معاون پارلمانی رییس‌جمهور، وزیر دادگستری و رییس کمیسیون شوراهای مجلس حضور داشتند و یک بار دیگر لایحه جامع انتخابات با سیاست‌های کلی تطبیق داده شد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت و مجلس این است که این لایحه سریعتر ابتدا در دولت تصویب شده و سپس به تایید مجلس برسد، افزود: همه باید تلاش کنیم تا لایحه جامع انتخابات به انتخابات سال 96 برسد، اما اینکه این کار انجام شود یا خیر، بستگی به بررسی لایحه در دولت و سپس مجلس دارد.

مقیمی همچنین گفت: ما به صورت غیررسمی لایحه جامع انتخابات را به کمیسیون شوراهای مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال کرده‌ایم.

وی همچنین اعلام کرد که کمیسون سیاسی -دفاعی دولت 27 ماده از لایحه جامع انتخابات را بررسی کرده و قرار است این لایحه در دولت با سرعت بیشتری بررسی شود.

قائم مقام وزیر کشور درباره جدول زمان‌بندی انتخابات و اقدامات وزارت کشور در این باره، گفت: ما طبق جدول زمان‌بندی اقدامات خود را پیش می‌بریم. طبق این جدول ما باید نمونه تعرفه‌های انتخابات را به شورای نگهبان ارسال می‌کردیم تا به تایید شورای نگهبان برسد که این کار طبق زمان‌بندی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد شعبه اخذ رای برای انتخابات 96 پیش‌بینی کرده‌اید، اظهار کرد: هنوز این تعداد مشخص نیست، زیرا باید ابتدا تغییرات جمعیتی حوزه‌ها بررسی شود و ما طبق جدول زمان‌بندی هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

مقیمی همچنین درباره دلیل تاخیر جابجایی استاندار اصفهان، گفت: از من تا زمانی که استانداران تغییر نکردند نخواهید که درباره آنها صریح صحبت کنم، زیرا استانداران تا زمانی که در مصدر کار هستند مورد پشتیبانی ما هستند. هر وقت دولت تغییر استانداری را تایید کرد ما آن را از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم ولی پیش از آن هیچ اعلامی نخواهیم داشت.

قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که نظر وزارت کشور و شما درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان چیست؟ تصریح کرد: پس از تشکیل مجلس هشتم ما نمایندگان خدمت رهبری رسیدیم که ایشان فرمودند باید نظارتی بر رفتار نمایندگان صورت گیرد سپس مجلس آیین‌نامه‌ای تصویب کرد که طبق آن آیین‌نامه رفتار نمایندگان ارزیابی می‌شود و اکنون این ارزیابی طبق همین آیین‌نامه انجام می‌شود. آیین‌نامه‌های مجلس هم قانون است زیرا در صحن مجلس به تصویب رسیده است. اگر این قانون به اصلاح نیاز دارد می‌توان آن را اصلاح کرد و هر اقدامی که برای نظارت بر نمایندگان مجلس لازم باشد به قانون نیاز دارد که اکنون هم این قانون را داریم.

وی درباره تمهیدات وزارت کشور در خصوص زائران اربعین، گفت: در ایران ستاد اربعین به مسئولیت معاون امنیتی وزیر کشور تشکیل شده که مسئول هماهنگی امور زائران در ایران است اما در عراق اقدامات از طریق سفارت ایران و با هماهنگی کشور عراق انجام می‌شود تا امنیت و آسایش زائران تامین شود. در واقع مسئولان ستاد اربعین با مسئولان عراقی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و امور زائران در عراق طبق قانون این کشور انجام می‌شود.

مقیمی با اشاره به اقدام تروریستی دیروز در سامرا و به شهادت رسیدن تعدادی از زائران کشورمان، افزود: این اقدام تروریستی اولین و آخرین اقدام تروریست‌ها در عراق نیست. ان‌شاءالله با آزادسازی شهرهای عراق این اقدامات به پایان می‌رسد. تلاش کشور عراق هم این است که امنیت زائران ایرانی را برقرار کند.

قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعیه‌ای درباره ممنوعیت سفر زائران ایرانی به سامرا صادر خواهد شد؟ گفت: در هفته آینده جمعیت انبوهی به عراق خواهند رفت و اگر لازم باشد آن موقع اطلاع‌رسانی درباره سفر به سامرا انجام خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه ما برای برگزاری انتخابات سال 96 طبق جدول زمان بندی خود حرکت می کنیم افزود: باید در این مقطع نمونه تعرفه های انتخابات را به شورای نگهبان ارسال می کردیم که این کار را انجام دادیم که فکر می کنم این تعرفه ها به تایید شورای نگهبان رسیده است.

مقیمی خاطر نشان کرد: پس از این باید تعرفه ها را چاپ کنیم، دفتر انتخابات وزارت کشور نیز تمام اقدامات خود را طبق برنامه زمان بندی شده انجام می دهد.

وی درباره همزمانی ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا با تعطیلات نوروز و اینکه آیا تغییری در این زمان بندی ایجاد می شود یا خیر گفت: ما طبق برنامه پیش می رویم و ایرادی ندارد که ثبت نام ها در ایام تعطیل باشد. انتخابات سال 96 در 29 اردیبهشت برگزاری می‌شود و همه برنامه ها طبق همین تاریخ انجام می شود.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان