تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

پیشروی سریع نیروهای "سوریه دموکرات" در دومین روز عملیات آزادسازی رقه

نیروهای "سوریه دموکرات" در دومین روز عملیات گسترده خود برای آزادی شهر رقه، مقر خلافت خودخوانده داعش، چندین روستا را در اطراف این شهر آزاد کردند.
رویداد۲۴-نیروهای "سوریه دموکرات" در دومین روز عملیات گسترده خود برای آزادی شهر رقه، مقر خلافت خودخوانده داعش، چندین روستا را در اطراف این شهر آزاد کردند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، اتاق عملیات موسوم به "خشم فرات" که از سوی نیروهای سوریه دموکرات برای آزادسازی شهر رقه آغاز شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیروها در پیشروی سریع روستاهای وحید، صالحیه، أم صفا، عریقات، کزوان، جری و بخشی از روستای استراتژیک لقطه در اطراف رقه را آزاد کرده‌اند.

نیروهای سوریه دموکرات که هسته اصلی آن را نیروهای کرد سوری تشکیل می‌دهند و از سوی آمریکا حمایت و تجهیز می‌شوند، روز یکشنبه رسما آغاز عملیات آزادی استان رقه و مرکز آن شهر رقه را اعلام کردند. آزادی استان رقه همزمان با آزادی شهر موصل، آخرین مقر داعش در عراق صورت می‌گیرد.

در بیانیه نیروهای سوریه دموکرات آمده است که این نیروها در مسیر عین عیسی-سلوک نیز حدود 10 کیلومتر پیشروی کرده‌اند. این نیروها از ساکنان شهر رقه خواسته‌اند از مقرهای داعش دور شوند.

آنگونه که مسئولان آمریکایی و شبه نظامیان کرد سوری اعلام کرده‌اند هدف مرحله اول عملیات خشم فرات محاصره شهر رقه به عنوان اصلی‌ترین پایگاه داعش در سوریه است و حمله زمینی مستقیمی به این شهر در مرحله کنونی انجام نخواهد شد.

جیهان شیخ احمد، سخنگوی نیروهای سوریه دموکرات اعلام کرد که 30 هزار نیرو با هماهنگی نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا وارد نبرد رقه می‌شوند.

رقه در کرانه رود فرات واقع است و حدود صد کیلومتر با مرزهای ترکیه فاصله دارد. بیش از 240 هزار تن در این شهر ساکن هستند. پس از اشغال شهرتوسط تروریست‌ها 80 هزار تن از این شهر آواره شدند و تروریست‌های داعش و خانواده‌هایشان در آن ساکن شدند.

ترکیه، همپیمان آمریکا که با کردهای سوری به شدت ناسازگار است، اعلام کرده که در این عملیات شرکت خواهد کرد؛ امری که در صورت وقوع حتما به درگیری با کردها می‌انجامد. البته با توجه به مذاکرات انجام شده میان آمریکا و ترکیه و سپس سخنان مسئولان پنتاگون مبنی بر اینکه عملیات توسط کردها انجام می‌شود به نظر می‌رسد آنکارا از ادعاهای خود کوتاه آمده باشد. کردها گفته‌اند که در صورت شرکت ترکیه در این عملیات با آنها وارد جنگ می‌شوند.

ریزان حدو، عضو شورای مرکزی نیروهای سوریه دموکرات گفت: ما می دانیم که ترکیه در جنگ با داعش جدی نیست و در سایه سیاست‌های دولت کنونی ترکیه و حمایت آشکارش از گروه‌های تروریستی ما هرگز بین داعش و ارتش ترکیه تفاوتی قائل نمی‌شویم. چگونه ممکن است با مشارکت نیروهای ترکیه با داعش بجنگیم.

وی گفت:‌ تصمیم ما برای جنگ با تروریسم در هر مکانی و ممانعت از دادن بهانه به ترکیه برای مداخله در سوریه گرفته شده است. من به شخصه امیدوارم که عملیات آزادی رقه با هماهنگی ارتش سوریه باشد. من بر این مسئله حساب باز کرده‌ام که ارتش سوریه نیز از جنوب رقه حرکت کند تا عملیات ما شبیه عملیات موصل در عراق باشد که ارتش و پیشمرگ‌ها با هم برای آزادی این شهر تلاش می‌کنند.

ریزان حدو تأکید کرد: از بین بردن تروریسم منفعت ملی سوریه و نه منفعت یک حزب خاص است برای همین افزایش تلاش تمامی سوری‌ها این عملیات را آسان خواهد کرد و به آن سرعت خواهد بخشید.

وی گفت: ترکیه در جنگ‌های کوبانی، تل ابیض، الشداده و منبج مشکل آفرینی کرد و برای ایجاد فتنه قومی میان ساکنان این منطقه تلاش‌های بسیاری کرد. بعدا نیز کار به موصل کشیده شد و ترکیه اخلاق و عرف دیپلماتیک را کنار گذاشت. در حومه شمالی حلب با پیشروی نیروهای سوریه دموکرات علیه داعش، جنگنده‌ها و توپخانه ترکیه وارد عمل شد و مستقیما نیروهای ما را هدف قرار داد.

وی گفت: اتاق عملیات خشم فرات برای فرماندهی عملیات آزادی رقه و اطراف آن برای تنگ کردن عرصه بر داعش و جدا کردن حومه‌های شمالی و غربی رقه از مرزهای ترکیه تشکیل شده است. وجه تسمیه این عملیات به دلیل جنایت‌هایی است که داعش علیه طایفه‌های مختلف از جمله عرب، کرد، سریانی و آشوری که در کرانه‌های فرات ساکن هستند، انجام داده است.

ریزان حدو درباره زمانبندی این عملیات نیز گفت: مقدمات این عملیات از مدت‌ها پیش چیده شده بود اما به دلیل اختلافات درباره نقش ترکیه و مداخله نظامی ترکیه در خاک سوریه عملیات به تأخیر افتاد.

وی گفت که این عملیات با هماهنگی ائتلاف بین المللی و مشاوران نظامی آمریکایی و از طریق حمایت و پشتیبانی هوایی ائتلاف صورت می‌گیرد.

حدو تأکید کرد که نیروهای سوریه دموکرات روابط بسیار خوبی هم با آمریکا و هم با روسیه دارند و روسیه را بزرگترین حامی سیاسی خود می‌دانند چرا که بر مشارکتشان در هر نشست و مذاکراتی درباره سوریه تأکید دارد.

از سوی دیگر منابع محلی در حومه رقه اعلام کردند که 20 تن از یگان‌های مدافع خلق کرد در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده‌ای در روستای لقطه در 10 کیلومتری جنوب منطقه الکنطری در مسیر حلب-قامشلی در حومه شمالی رقه کشته شدند.

داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سوریه ، رقه ، دموکرات ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان