تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

بایدن با تل‌آویو و ریاض درباره توافق یا عدم توافق با ایران رایزنی کرده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور با رژیم اسرائیل، عربستان سعودی و دیگران درباره سناریو‌های مختلف در خصوص احتمال توافق یا عدم توافق با ایران بر سر برجام رایزنی کرده است.

بایدن با تل‌آویو و ریاض درباره توافق یا عدم توافق با ایران رایزنی کرده است
رویداد۲۴ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری موضع این کشور درباره موضوعاتی از قبیل روسیه و ایران را تکرار کرد و مدعی شد که درباره احیای برجام، توپ در زمین ایران است.

به گزارش فارس، بنا بر گزارشی که وبگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد، خبرنگاران حاضر در نشست خبری شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) ند پرایس از سخنگوی این وزارتخانه درباره مسائل مختلف به ویژه در خصوص تنش‌ها با روسیه و وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران سوال کردند.

«مت لی» خبرنگار ارشد دیپلماتیک خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخشی از این نشست، اظهارات ند پراییس و دیگر مقام‌های دولت آمریکا درباره انزوای روسیه را به چالش کشید.

این خبرنگار خطاب به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «نِد، شما به گفتن این حرف ادامه می‌دهید، این اظهارنظر در مورد منزوی شدن روس‌ها و خروج لاوروف از نشست گروه ۲۰. این آقا به تازگی از یک سفر دوره‌ای به پنج یا چهار کشور آفریقایی از روسیه خارج شده است که از مصر شروع می‌شود، به اتیوپی، سپس اوگاندا، کنگو می‌رود. این دقیقا تصویری از انزوا نیست، درست است؟».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شما برخی از پیام‌هایی را که از گروه ۲۰ بیرون آمد را دیدید و شنیدید، اما در میان این مجموعه از کشورها، برخی از اقتصاد‌های پیشرو جهان، اجماع گسترده‌ای وجود داشت که روسیه باید به خاطر اقداماتش محکوم شود، اینکه اقداماتش باعث تشدید و تداوم بحران جهانی غذا می‌شود. خوب با این اظهارات مشخص است که روسیه به این موضوع پی می‌برد که اقدامات خودش باعث شده است که این کشور مطرود شود».

مت لی خبرنگار آسوشیتدپرس در پاسخ به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران و سفر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به ترکیه اشاره کرد.

این خبرنگار ارشد آمریکایی گفت: «وزیر دفاع (روسیه) در ترکیه بود، درست است و این توافقنامه (درباره صدور غلات اوکراین) را امضا کرد... رئیس‌جمهور پوتین اخیرا در ایران بود. خوب، این ایران است و ممکن است بگویید، این نشان‌دهنده ناامیدی است، اما شما می‌گویید که همه این سفر‌های خارجی که آن‌ها انجام می‌دهند، نشانه‌های استیصال و از انزوای فزاینده روسیه است؟ اما واقعاً اینطور حساب نمی‌شود».

ند پرایس گفت: «بسیار واضح است که لاوروف وزیر امور خارجه به دنبال تعامل با کشور‌ها برای جلوگیری از هجمه خشم علیه روسیه است. ما قبلا به این نکته اشاره کردیم. ما بسیار کمتر نگران پیام‌هایی هستیم که روسیه از کشور‌ها می‌شنود و با چه کسی صحبت می‌کند. پیامی که وزیر امور خارجه لاوروف شنید، پیامی که روسیه از گروه ۲۰ شنید، پیامی که روسیه از سازمان ملل شنیده، پیامی که روسیه از سایر کشور‌ها - بلوک‌های دیگر کشور‌ها - شنیده است، به طور فزاینده‌ای در مورد تلفات و خسارات تهاجم مسکو و تجاوزات وحشیانه مسکو به اوکراین، واضح است».

خبرنگار حاضر در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رایزنی اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و امانوئل ماکرون اشاره کرد و پرسید: «پس از تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌جمهور ایران، آیا در رابطه با مذاکرات ایران و آمریکا انتظار گام جدیدی دارید؟».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همانند دیگر مقام‌های این کشور بار دیگر ادعای اینکه توپ در زمین ایران است را تکرار کرد.

ند پرایس مدعی شد: «برای من سخت است که بگویم، زیرا واقعیت این است که وظیفه ایران است که این موضوع را که آماده تعامل سازنده است و مسائل خارجی را کنار می‌گذارد و با حسن نیت درباره توافق صحبت کند، روشن کند؛ موضوعی که مدتی است روی میز بوده است».


بیشتر بخوانید: رازِ سکوت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای/ ردپای روسیه در بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام؟


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «(کاخ) الیزه بیانیه‌ای صادر کرد و به صراحت اعلام کرد که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دقیقا همان پیامی را که ما به طور غیرمستقیم به ایرانی‌ها رسانده‌ایم، همان پیامی را که مدتی است علنا منتشر کرده‌ایم، اعلام کرد. ما آماده‌ایم که بر مبنای متقابل دوباره وارد (توافق) برجام شویم، اما البته، متقابل به این معنی است که این یک خیابان دو طرفه است. ایرانی‌ها هم باید همین کار را بکنند ما هنوز حداقل تا به امروز ندیده‌ایم که ایرانی‌ها نشان دهند که آماده انجام این کار هستند».

یکی از خبرنگاران دیگر حاضر در نشست، از ند پرایس سوال کرد: «رئیس آژانس انرژی اتمی ایران گفت که اجازه نمی‌دهند دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار کنند تا زمانی که توافق احیا نشود. آیا این می‌تواند تاثیری بر مذاکرات داشته باشد؟».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «ما در این مورد در هفته‌های اخیر صحبت کردیم و ماه گذشته اشاره کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های متعدد مرتبط با برجام در پاسخ به فراخوان بسیار واضحی که ایران از جامعه بین‌المللی برای شفافیت بیشتر شنیده بود تنها با ارائه شفافیت کمتر بود، بسیار تاسف بار است. این تازه‌ترین مرحله از مجموعه‌ای از این اقدامات بود. ما می‌دانیم و واقعیت این است که ادامه کاهش شفافیت برجامی در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها چالش‌های مرتبط با بازگشت احتمالی متقابل پایبندی به برجام را پیچیده می‌کند و فقط بحران هسته‌ای را که خود ایران ساخته است، عمیق‌تر می‌کند».

وی ادامه داد: «وقتی از پیامد‌های بالقوه حرف زده می‌شود، به عنوان بخشی از هرگونه بازگشت متقابل مذاکره شده به پایبندی به برجام، ایران باید هر گونه اطلاعات و شفافیتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی ضروری بداند، ارائه دهد. همانطور که گفتیم، ما به طور مداوم مزایای عدم اشاعه برجام را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد... تا زمانی که این ارزیابی وجود داشته باشد، به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام ادامه خواهیم داد. روشن است که بازگشت متقابل به پایبندی به نفع امنیت ملی ما خواهد بود. به عبارت دیگر، بازگشت متقابل به پایبندی، ما را در قبال برنامه هسته‌ای ایران در موقعیت قوی‌تری نسبت به امروز قرار می‌دهد».

یکی دیگر از خبرنگاران، از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: «شما می‌گویید که می‌خواهید آن‌ها از تقاضا‌های غیر برجامی خود صرف نظر کنند. ایران می‌گوید که دولت ایالات متحده باید تصمیم بگیرد، یک تصمیم سیاسی. دستور کاری که آن‌ها از شما انتظار دارند دقیقا چیست؟ دولت و مذاکره کنندگان (آمریکایی) باید بدانند ایران از آن‌ها چه می‌خواهد. آن‌ها دقیقا نمی‌گویند، شما می‌توانید به ما بگویید؟».

ند پرایس گفت: «من اجازه می‌دهم ایرانی‌ها علنا آنچه به آن اشاره می‌کنند، علنا بگویند. واقعیت این است که ما یک تصمیم سیاسی گرفته‌ایم. ما در ابتدای این دولت (دولت جو بایدن) یک تصمیم سیاسی گرفتیم. در واقع، این یک تصمیم سیاسی بود که بایدن آن زمان در مسیر کارزار انتخاباتی بیان کرد. اینکه اگر ایران دوباره وارد برجام شود، ما هم همین کار را می‌کنیم. بعد از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گوی پر زحمت، توافقی روی میز وجود دارد، توافقی که اساسا جزئیات انجام این موضوع را چکش‌کاری می‌کند. واقعیت این است که ما خیلی وقت پیش این تصمیم را گرفتیم اگر ایرانی‌ها در مورد بازگشت متقابل به پایبندی جدی هستند که ممکن است اینطور نباشد، اکنون مسئولیت پذیرفتن این توافق بر عهده آنهاست».

در ادامه این نشست، خبرنگار از سخنگو سوال کرد: «پس ارزیابی شما چیست؟ شما همچنان می‌گویید که (مقام‌های ایران آیا توافق را) می‌خواهند یا نمی‌خواهند، مطمئن هستم که ارزیابی می‌کنید که آیا ایران با حسن نیت این کار را دنبال می‌کند، واقعا می‌خواهند یا نمی‌خواهند. در غیر این صورت، اگر احساس می‌کنید که آن‌ها این کار را نمی‌کنند، چرا همچنان آب در هاون می‌کوبید؟».

این مقام واشنگتن مدعی شد: «ایرانی‌ها قطعا در هفته‌های اخیر کاری انجام نداده‌اند که نشان دهد مشتاق ورود مجدد به توافق هستند و هر روزی که تردیدشان ادامه داشته باشد یا هر روزی که فقط با سکوت پر می‌شود، به ما نشان می‌دهد که جدی نیستند و آمادگی ندارند دوباره به صورت متقابل متقابل وارد برجام شوند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه به تدارک این کشور برای تمام سناریو‌های احتمالی در قبال موفقیت یا شکست مذاکرات برجامی اشاره کرد.

ند پرایس این را هم گفت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به فلسطین اشغالی و عهربستان سعودی، با مقامات آن‌ها درباره این سناریو‌های احتمالی صحبت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما پا پس نمی‌کشیم. ما در حال انجام چند کار هستیم. اول، ما با متحدان و شرکای خود در چارچوب ۱+۵ کار می‌کنیم، اما همچنین به طور گسترده‌تر برای تعیین اینکه آیا فرصتی برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام وجود دارد یا خیر، کار می‌کنیم. ما این کار را به دلیلی فوق‌العاده ساده دنبال می‌کنیم و این دلیل آن است که انجام این کار همچنان به نفع ماست».

وی افزود: «در پس‌زمینه (این اقدام‌مان)، ما همیشه در حال انجام ارزیابی‌های فنی هستیم تا مشخص کنیم چه زمانی ممکن است به نقطه‌ای برسیم که حصول توافق دیگر به نفع ما نباشد و به این نقطه خواهیم رسید. ما کاملا درباره شرایط آگاهی داریم و با چشم باز متوجه همکاران ایرانی خود هستیم و به همین دلیل است که ما مدتی است به طور برابر برای این سناریو‌هایی آماده می‌شویم: سناریویی که در آن امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود داشته باشد و سناریویی که در آن امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود نداشته باشد. این یکی از محور‌های سفر رئیس‌جمهور بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی بود».

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
0
حضور آمریکا جنایتکار و هم اروپا جنایتکار در عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه 100 درصد به خاطر اهانت ها و خیانت های عربستان سعودی، امارات، بحرین و اسرائیل بوده است.
نظرات شما
پیشخوان