تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

علم‌الهدی: سکوت در برابر مفاسد و بی‌حجابی‌ها، جامعه را به سمت یزیدی شدن سوق می‌دهد

علم‌الهدی امام جمعه مشهد بابیان اینکه سکوت در برابر مفاسد، مظالم و بی‌حجابی‌ها، جامعه را به سمت یزیدی شدن سوق خواهد داد، گفت: دراین‌باره، نباید قائل به این بود که دولت و نیروی انتظامی تنها متولیان حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر هستند.

حجاب اجباریرویداد۲۴ نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با اذعان به اینکه امام حسین (ع) با ایستادگی در برابر ۱۲۰ هزار نفر سرمشقی تعریف کرد تا مؤمنان برای جلوگیری از فراگیر شدن ذلت و مبارزه برای اقامه عزت از آن الگو بگیرند، گفت: بیگانگی با امربه‌معروف و نهی از منکر به معنای بیگانگی بامحبت خدا و اهل‌بیت (ع) است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در سومین شب از سلسله برنامه‌های سوگواری در دهه اول محرم که بعد از نماز مغرب و عشاء در محل رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه احادیثی که از لسان مطهر امام حسین (ع) در کربلا نقل‌شده، مخاطب ظاهری یا از اصحاب و یاران ایشان هستند و یا از معاندان کوردلی که در لشکر عمر سعد بودند، اما در حقیقت، همه آحاد و ابناء بشر مخاطب احادیث حسینی هستند و هرکس که بخواهد آزادگی در پیش بگیرد، باید به طریقت اباعبدالله (ع) اقتدا کند.

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی افزود: در شرایط کنونی، اصحاب کربلا همه‌روزه در حال افزوده شدن هستند. اگر زمانی در یک روایت ۷۲ نفر و در روایتی دیگر ۱۲۰ نفر به ندای امام حسین (ع) لبیک گفتند، امروزه میلیون‌ها نفر مسلمان و غیرمسلمان، در عالم خود را رهروی اباعبدالله (ع) می‌دانند، زیرا امام حسین (ع) از همان زمان از فراگیرشان نهضت خودآگاهی داشت و به همین خاطر، احادیث حسینی ترسیم‌کننده یک خط مستقل الهی برای اصحاب عاشورا در تمام زمان‌ها است و به همین خاطر، بر همه ما تکلیف است که عبرت‌های عاشورا را بیاموزیم و آموزه‌های حماسه حسینی را در زندگی خود به کار بگیریم.

وی با اشاره به خطبه مشهور امام حسین (ع) در جریان سفر به کربلا خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) می‌فرماید «اِنَّ هذهِ الدُّنیا قَد تَغَیَّرَت و تَنَکَّرَت وَ اَدبَرَ مَعروفُها فلَم یَبقَ مِنها إلاّ صُبابَةٌ کَصُبابَةِ الاِناءِ وَ خَسیسُ عَیشٍ کَالمَرعى الوَبیلِ اَلاَ تَرَونَ اَنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ وَ اَنَّ الباطِلَ لا یُتَناهى عَنهُ لِیَرغَبِ المُؤمِنُ فی لِقاءِ اللّهِ مُحِقّا فَاِنّی لا اَرَى المَوتَ إلاّ سَعادَةً وَ لا الحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ اِلاّ بَرَما» و اهل دنیا را دعوت می‌کند که در احوالات زمانه خود دقت کنند و ببینند که در دنیای دگرگون‌شده، خوبی‌ها فراموش می‌شود؛ همچون چراگاهی که آفت‌زده باشد و ته‌مانده آبی که در ظرف باقی می‌ماند و البته این به خاطر عمل نشدن به‌حق و نهی نشدن از باطل است که در این شرایط، مؤمن باید به دیدار خدا رو بیاورد، زیرا مرگ جز سعادت وزندگی با ستمگران جز رنج و ملال نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: در جامعه‌ای که به‌حق عمل نمی‌شود و کسی از باطل پیشگیری نمی‌کند، محبت به خدا و اهل‌بیت (ع) وجود ندارد. دراین‌باره، به کار بردن لفظ عشق بجا نیست، زیرا رابطه ما با پروردگار برخلاف همه روابط احساسی انسان که در زمره ماهیت عشق قرار می‌گیرد، بر مبنای یک باورمندی و احساس منطبق با عقلانیت است که وقتی این باورمندی افزایش پیدا کند، برایمان حالتی را ایجاد می‌کند که هرچه رضای خدا باشد، برای ما محبوب می‌شود و هرچه مغضوب خداست، ما هم منفور می‌شویم.

آموزه‌های نهضت حسینی، راه‌حل مشکلات جامعه

وی تصریح کرد: این ذات و فطرت انسان است که از مشاهده مظاهر عبادت خدا و آنچه خدا به آن توصیه کرده، خوشحال می‌شود و ازآنچه مصداق تظاهر به گناه است، بیزار خواهد بود. به همین خاطر هم وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) به مؤمنین توصیه و سفارش می‌کند که اگر چنین شرایطی در جامعه اسلامی وجود نداشت، مؤمن موظف است تا سنت پیامبر (ص) را احیا کند ولو اینکه بهای آن، بذل جان باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر جامعه ما علیرغم برقرار بودن نام جمهوری اسلامی در جریان حاکمیتی آن، در شرایطی قرار بگیرد که به‌حق عمل نشد و نهی از باطل به امری مذموم بدل شد که ناهی از منکر در مجامع خصوصی و علنی، مورد اهانت، ناسزا و افترا قرار گرفت، این مصداق همان خطبه حضرت سیدالشهدا (ع) است که چنین جوامعی را جامعه یزیدی می‌دانند.


بیشتر بخوانید: احمد خاتمی: درباره بی‌حجاب‌ها اسمی از «دزدها» نگفتم


وی بابیان اینکه سکوت در برابر مفاسد، مظالم و بی‌حجابی‌ها، جامعه را به سمت یزیدی شدن سوق خواهد داد، گفت: دراین‌باره، نباید قائل به این بود که دولت و نیروی انتظامی تنها متولیان حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر هستند. علاوه بر این، افراد گناهکار که غضب الهی در پی اعمال آن‌ها متوجه جامعه می‌شود، یقیناً با امربه‌معروف و ناهی از منکر مقابله می‌کنند و این‌یک حقیقت غیرقابل کتمان است، اما رسالت قیام اباعبدالله (ع) نیز همین بود و امربه‌معروف و ناهی از منکر هم اگر خود را شیعه امام‌حسینی (ع) می‌داند، باید روحیه خود را مصون از تأثیرگذاری قرار دهد.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد که فساد جامعه را فرابگیرد، ابراز کرد: امام حسین (ع) با ۱۲۰ نفر در برابر ۱۲۰ هزار نفر ایستاد، زیرا از شرایط امروز حکومت شیعی ما آگاهی داشت و از همین رو، سرمشقی تعریف کرد تا مؤمنان برای جلوگیری از فراگیرشان ذلت و مبارزه برای اقامه عزت از آن الگو بگیرند. بر همین اساس، امربه‌معروف و نهی از منکر، راه‌حل مشکلات اجتماعی برمبنای آموزه‌های نهضت حسینی است و این مسئله باید در جامعه اسلامی فراگیر شود.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
1
1
مروان این حکم ها صحبت از جامعه و مردم نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
1
0
حضرت آقای علم الهدی قصد خشکاندن ریشه اسلام در ایران را دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
1
1
عجب حرفی زدی یزید!
نظرات شما
پیشخوان