تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

شرایط لازم برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق

بر اساس قانون، استقلال مالی زن و مرد به رسمیت شناخته شده و علی‌رغم تاهل چه در طول زندگی مشترک و چه بعد از طلاق هر کس حق دخل و تصرف در اموال خودش را دارد.

شرایط لازم برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق

رویداد۲۴  ازدواج و طلاق در زمره احوال شخصیه به حساب آمده و طبق قانون هر کشوری قواعد و قوانین خاصی بر آن حکم فرما است. یکی از موضوعات مهمی که در این زمینه وجود دارد تعیین تکلیف اموال زوجین بعد از طلاق است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم اموال مرد بعد از طلاق می‌پردازیم.

اموال زن بعد از طلاق

بر اساس ماده ۱۱۱۸قانون مدنی: ” زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند. ” بنابراین استقلال زن در خصوص اموالی که متعلق به خودش است بر اساس قانون به رسمیت شناخته شده است. هیچ مردی نمی‌تواند اموال متعلق به همسرش را تصاحب کند.

البته این صرفا یکی قاعده قانونی نیست. منطق نیز این‌گونه حکم می‌کند که هر انسانی فارغ از جنسیت باید بر اموال و دارایی‌های خود تسلط داشته باشد. همچنین مردان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی در صورت تاهل نیز می‌توانند هرگونه دخل و تصرفی را که می‌خواهند در اموال و دارایی‌های خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که یک استثنا در خصوص تنصیف و تقسیم اموال زوج بعد از طلاق وجود دارد که در شرایط خاصی اعمال می‌شود. مرد موظف است تا نصف اموال خود را بعد از طلاق به زن منتقل کند.


بیشتر بخوانید: این زنان حتی بعد از طلاق هم از شما ارث می‌برند


تقسیم و تصنیف اموال مرد بعد از طلاق

همانطور که در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی آمده: ” طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد ازدواج نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری نماید که زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد. ”

بنابراین هر شرطی که خلاف ذات عقد ازدواج نباشد را می‌توان در عقدنامه گنجاند و یکی از شروط ضمن عقد که امروزه در سند چاپی ازدواج آورده شده آن است که: ” چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را، به صورت بلاعوض به زوجه منتقل نماید. ”

شرایط لازم برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق

اولین شرطی که برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق وجود دارد آن است که شوهر در هنگام عقد ازدواج باید این شرط را امضا کرده باشد.

طلاق باید به درخواست زوج (شوهر) باشد؛ بنابراین در مواردی که طلاق به درخواست زن بوده یا طلاق توافقی است این شرط مصداق پیدا نمی‌کند.

طلاق نباید بخاطر تخلف زوجه از وظایف زناشویی از جمله عدم تمکین اتفاق افتاده باشد.

تنها اموالی تقسیم می‌شوند که اولا بعد از ازدواج به دست آمده باشد و ثانیا ناشی از کار و دست رنج باشد نه ارث و مواردی از این دست.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان