تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

بهترین فیلم و سریال‌های ماه محرم

سال‌ها است که در ایام محرم فیلم و سریال‌هایی با مضامین مذهبی ساخته می‌شوند که برخی از آن‌ها به علت فیلم نامه و بازیگری خوب، در ذهن مخاطبان از جایگاه ویژه‌ای برخودار هستند، به همین بهانه قصد داریم تا تعدادی از بهترین فیلم‌ها با موضوع عزاداری محرم یا واقعه کربلا را به شما معرفی کنیم.

بهترین فیلم و سریال‌های ماه محرم

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: اکثر سریال‌هایی در خصوص واقعه کربلا ساخته می‌شوند، به جای روایت این واقعه، به داستان‌های کربلا و حواشی که باعث این رویداد شده است، می‌پردازند. نویسندگان، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی موضوع قیام عاشورا را دست مایه و پایه اصلی فیلم نامه خود قرار می‌دهند و زندگی شخصیت‌هایی را روایت می‌کنند که پس از واقعه عاشورا با الهام گرفتن از قیام امام حسین زندگی شخصیشان دستخوش تغییراتی می‌شود.

فیلم سینمایی روز واقعه

فیلم سینمایی روز واقعه

  • سال ساخت: ۱۳۷۳
  • کارگردان: شهرام اسدی
  • نویسنده: محمد رحمانیان

داستان فیلم سینمایی روز واقعه ماجرا مردی نصرانی (مسیحی) است که علیرضا شجاع نوری نقش آن را بازی می‌کند که عاشق دختری به نام راحله به اسلام گرویده بود. عبدالله در جریان عروسی خود صدایی می‌شوند و به همین سبب عروسی خود را نصفه کاره رها کرده و به سمت کربلا حرکت می‌کند، اما زمانی که می‌رسد واقعه کربلا رخ داده و او باید راوی و سفیر این واقعه باشد.

تهیه‌کنندگی روز واقعه برعهده مرتضی شایسته بوده و در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است.

سریال شب دهم

سریال شب دهم

  • سال ساخت: ۱۳۸۰
  • کارگردان: حسن فتحی
  • نویسندگان: جمال شورجه، رحیم رحیمی پور

سریال «شب دهم» اولین سریال عاشقانه حسن فتحی داستان لاتی به نام حیدر خوش‌مرام را روایت می‌کند که عاشق دختری قجری به نام فخرالزمان می‌شود. شرط فخرالزمان برای ازدواج با حیدر این است که او و دوستانش ده شب تعزیه‌ای باشکوه اجرا کنند. اما حکومت برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین را ممنوع اعلام کرده است و این کار برای حیدر خطراتی فراوانی دارد.

اما به هر طریقی که هست حیدر ۹ شب تعزیه را اجرا می‌کند، حیدر از عشق زمینی در ماجرای فیلم با اجرای تعزیه به عشق خدایی می‌رسد و کم کم از آدم لات تبدیل به یک انسان دین دار می‌شود، حیدر در شب ۹ اجرا تعزیه توسط مامورین دولتی کشته می‌شود.

مهم‌ترین بازیگران سریال شب دهم، بازیگرانی همچون حسین یاری، کتایون ریاحی، پرویز فلاحی‌پور، محمود پاک‌نیت و رویا تیموریان بودند.

سریال مختارنامه

سریال مختارنامه

  • سال ساخت: ۱۳۸۳
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • نویسندگان: حسن میرباقری و محمد بیرانوند

سریال مختارنامه یکی از مشهور‌ترین و پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیون است که در کل ماجرا و روایت زندگی، مختارثقفی است، اما در کنار این روایت، به حواشی واقعه کربلا و افرادی که باعث این حادثه شده اند، پرداخته است.

مختار ثقفی پس از آن که در ماجرای امام حسن پایش لغزش می‌کند، این بار به قصد برپایی دولت علوی و خون خواهی از امام حسین در شهر کوفه قیام می‌کند و موفق می‌شود تا پادشاه عراق عرب شود، مختار موفق می‌شود تا از تمام قاتلین امام حسین انتقام گیرد و در نهایت توسط فرزند زبیر کشته می‌شود.

بازیگران سریال مختارنامه: فریبرز عرب‌نیا در نقش مختار ثقفی، امین زندگانی در نقش مسلم‏ بن عقیل، رضا رویگری در نقش کیان ایرانی، الهام حمیدی در نقش زن کیان ایرانی، نسرین مقانلو در نقش همسر دیگر مختار، عنایت شفیعی در نقش ابن کامل، فریبا کوثری در نقش عمره همسر مختار، ژاله علو در نقش مادر مختارمحمد فیلی در نقش شمر، رضا کیانیان در نقش حاکم مکه، محمدرضا شریفی‌نیا در نقش محمدبن حنفیه، حسن پورشیرازی در نقش بهرام رنگرز، ویشکا آسایش در نقش جعده، داوود رشیدی در نقش حاکم کوفه، فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله ‏بن زیاد، کریم اکبری مبارکه در نقش احمربن شمیط، انوشیروان ارجمند در نقش رفاعةبن شداد، جعفر دهقان در نقش مصعب بن زبیر، بهرام شاه‌محمدلو و محمد صادقی در نقش حاکمان کوفه، پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار

سریال وفا

سریال وفا

  • سال ساخت: ۱۳۸۵
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • نویسندگان: علیرضا افخمی و سیدسعید رحمانی

سریال وفا در محرم سال ۱۳۸۵ بخش شد که روایت یک عشق در میان ماجرای پلیسی است، عوامل سازمان اطلاعاتی موساد برای شناسایی و دستگیری یکی از مهره‌های حزب‌الله لبنان به‌نام حسین، نقشه‌ای را برای نزدیکی یک جوان یهودی ایرانی به‌نام ژوبین پناهی به خواهر حسین یعنی وفا ابوزید در لبنان را طراحی می‌کنند.
سریال وفا یکی از نام آشنا‌ترین سریال‌های تلویزیون است، محمدحسین لطیفی پس از موفقیت «سفر سبز»، سراغ درام معمایی پلیسی «وفا» رفت تا در ایام محرم که با نوروز ۸۵ مصادف شده بود، این سریال از شبکه سه سیما پخش شود. پوریا پورسرخ بازیگر نقش اصلی مرد را برعهده دارد که او نقش ژوبین پناهی را ایفا می‌کند. یک جاسوس اسرائیلی که در زندان‌های ایران بازداشت است پس از آن که به بیمارستان روانی منتقل می‌گردد، توسط یکی از ماموران خبره موساد ربوده می‌شود. در کنار این ماجرا پلیسی و جاسوسی، داستان درام و عاشقانه وفا با ژوبین پناهی جذابیت داستان را دوچندان می‌کند.

بازیگران سریال وفا عبارت اند از: پوریا پورسرخ، هانیه توسلی، فرهاد اصلانی و فرهاد قائمیان

سریال معصومیت ازدست‌رفته

سریال معصومیت ازدست‌رفته

  • سال ساخت: ۱۳۸۲
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • نویسنده: داوود میرباقری، حسن میرباقری، محمد بیرانوند

سریال «معصومیت از دست رفته» سریال تاریخی دیگری از داوود میرباقری بود که در تعداد قسمت‌های کم برای ایام محرم آماده شده بود و ماجرایی تاریخی را در زمان حضرت علی (ع) نقل می‌کرد. فردی به نام شوذب که از یاران و همراهان همیشگی امام علی (ع) بود، پس از اینکه عاشق زنی یهود و دلفریب به نام حمیرا می‌شد به تدریج مهر علی (ع) را از دل بیرون می‌کرد و به سمت بنی امیه می‌رفت. ماجرای عاشقانه این اثر از سریال‌های قدیمی محرم بین شوذب و دو زن با دو مسلک متفاوت به نام‌های ماریا و حمیرا این سریال را به شدت تماشایی کرده بود و نشان از توانمندی داوود میرباقری در خلق سریال‌های محرم ماندگار داشت.

بازیگران سریال معصومیت از دست رفته: امین تارخ در نقش شوذب، زنده‌یاد داود رشیدی در نقش نعمان، سارا خوئینی‌ها در نقش حمیرا، حدیث فولادوند در نقش رباب، امین زندگانی در نقش زید، رضا رویگری در نقش سعدون، داریوش فرهنگ در نقش ابن زیاد، فریبا کوثری در نقش ماریا، اکبر عبدی در نقش ابونواز و آهو خردمند در نقش مادر ماریا

سریال پریدخت

سریال پریدخت

  • سال ساخت: ۱۳۸۶
  • کارگردان: سامان مقدم
  • نویسنده: احمد رفیع زاده

سریال پریدخت ترکیب داستانی معاصر با عزاداری محرم است و که موفق شد نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند و در لیست ماندگارترین سریال‌های محرمی قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی ایران


لیلا حاتمی پس از ۸ سال و سریال کیف انگلیسی این بار با سریال پریدخت به تلویزوین بازگشت تا در نقش مقابل همسرش علی مصفا بازی کند. سریال پردیخت داستان زندگی دختر یکی از تاجران ایرانی بود که دو خواستگار متفاوت داشت. یکی از خواستگارانش نادر پسر خان شهر (با بازی علی مصفا) و دیگری نصرت (با بازی کامبیز دیرباز) بود که هردو آن‌ها به پریدخت علاقه‌مند بودند و داستان حول محور این سه نفر می‌چرخید.
بازیگران سریال پریدخت عبارت اند از: لیلا حاتمی، علی مصفا، کامبیز دیرباز، داریوش ارجمند، شاهرخ استخری، عباس امیری و مهرداد ضیایی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان