تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

این چند نکته مهم را بدانید سپس خانه اجاره کنید

مشاوره حقوقی آنلاین؛ این روزها قیمت مسکن به گونه‌ای است که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید خانه، اجاره‌نشین شوند بنابراین باید از قوانین اجاره آگاهی کامل داشته باشند.

مشاوره حقوقی

رویداد۲۴ با در نظر گرفتن آمار صاحب‌خانه‌ها و روابط آن‌ها با مستأجران خود، می‌توان گفت که طیف وسیعی از جمعیت کشور با مسئله‌ای تحت عنوان اجاره درگیر هستند. به همین خاطر آگاهی از قوانین مربوط به اجاره مسکن؛ هم برای صاحب‌خانه‌ها و هم برای مستأجران امری ضروری است. در این مطلب به موضوع نکاتی که باید در مورد اجاره بدانید می‌پردازیم.

قرارداد رسمی به چه قراردادی برای عقد قرارداد اجاره گفته می‌شود؟

قراردادهای رسمی قراردادهایی هستند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند. ممکن است برخی افراد فقط به انعقاد قرارداد نزد بنگاه مسکن اکتفا کنند؛ دراین‌صورت، طرفین باید جزییات قرارداد را در برگه‌های مخصوصی که از طرف اتحادیه به املاکی‌ها داده شده، ثبت و پای آن را امضا کنند. به قراردادهایی که بر روی کاغذ و بدون مراجعه به دفاتر ثبت اسناد منعقد می‌شوند، قراردادهای عادی یا قولنامه دستی گفته می‌شود. در زیر نمونه قرارداد رهن و اجاره در قالب قولنامه دستی آورده شده است.

کد رهگیری برای عقد قرارداد اجاره چیست؟

از سال ۸۷ به بعد بر اساس قانون تصویب شده توسط هیئت دولت، تمام مشاوران املاک موظف هستند معاملات انجام شده را در سامانه‌ای به نام سامانه‌ ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. این کار از یک سو درستی معامله‌ انجام شده را تضمین می‌کند. از سوی دیگر امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسکن را برای دولت و نهادهای نظارتی و آماری فراهم می‌کند.

هنگام عقد قرارداد اجاره مشخص کنید که چه کسی باید هزینه‌ شارژ را پرداخت کند؟

در این مورد قانون خاصی وجود ندارد و خود مستأجر و مؤجر باید بر روی آن به توافق برسند. به‌طور کلی پرداخت هزینه‌های مشترک موضوعی است که تکلیف آن باید در هنگام بستن قرارداد مشخص شود. از آنجایی که هزینه‌ شارژ صرف مخارج عمومی و جاری یک مجتمع مسکونی می‌شود، معمولا از سوی اجاره‌نشین پرداخت می‌شود. اگر به مطالبی پیرامون حقوق خانواده علاقه دارید، به مطلب آیا زن ناشزه می‌تواند درخواست طلاق کند؟ مراجعه کنید.

آیا مستأجر باید هزینه‌ تعمیرات را پرداخت کند؟

به‌طور کلی دو دسته تعمیرات وجود دارد. تعمیرات جزیی و تعمیرات اساسی. تعمیرات جزیی به تعمیراتی گفته می‌شود که مربوط به استفاده‌های کوتاه مدت است. مواردی مانند تعویض لامپ، تعویض پوشال‌های کولر و غیره جزو مصارف جاری محسوب می‌شوند. به همین خاطر مستأجر باید هزینه‌های مربوطه را بپردازد. تغییر در ساخت ساختمان، هزینه‌ رنگ‌آمیزی دیوارها، خرابی کلی سیستم گرم‌کننده و غیره مواردی هستند. این موارد جزو تعمیرات اساسی محسوب می‌شوند. صاحب‌خانه باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

تغییر اجاره‌بها به چه صورت انجام می‌گیرد؟

بر اساس قانون، مؤجر حق ندارد که در طول مدت قرارداد قیمت مورد توافق را که در قرارداد قید شده، تغییر دهد اما پس از پایان دوره‌ قرارداد ممکن است مؤجر قصد افزایش اجاره‌بها را داشته باشد. معمولا مؤجران تقاضای افزایش قیمت و مستأجران تقاضای کاهش قیمت دارند. به همین خاطر در صورت بروز این‌گونه اختلافات، باید به شوراهای حل اختلاف به عنوان مرجع رسیدگی جهت تعدیل اجاره‌بها مراجعه شود. این شورا بر اساس مسائل کارشناسی قیمت‌گذاری منصفانه را انجام خواهد داد.

اگر مستأجر ملک را تخلیه نکرد، چه کنیم؟

مؤجر در دو حالت می‌تواند از مستأجر درخواست تخلیه ملک را کند؛ حالت اول زمان اتمام قرارداد اجاره است و حالت دوم زمانی است که مستأجر اجاره‌بها را به مدت حداقل سه ماه پرداخت نکرده باشد؛ دراین‌صورت مؤجر می‌تواند با نوشتن درخواست تخلیه ملک به نزدیک‌ترین شورای حل اختلاف، ملک خود را از تصرف مستأجر بیرون آورد.

در قراردادهای عادی به سرعت می‌توان دستور تخلیه ملک را از مقامات قضایی دریافت کرد اما دستور تخلیه ملک در حالتی که عقد قرارداد اجاره به‌صورت رسمی انجام شده باشد، زمان بیشتری خواهد گرفت؛ زیرا به مستأجر نیز فرصتی به عنوان تجدیدنظر داده خواهد شد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان