تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

همه چیز درباره رکورد خارق‌العاده قلعه‌نویی

عبور از مرز هزار امتیاز برای هر مربی شاغل در هر لیگی یک هدف رویایی است.

امیر قلعه‌نویی

رویداد۲۴ وقتی رضا شکاری در مسابقه روز گذشته گل‌گهر و تراکتور پاس تبریزی را به زیبایی وارد دروازه محمدرضا اخباری کرد خبر نداشت که یکی  از مهم‌ترین گل‌های زندگی‍ حرفه‌ای سرمربی تیمش را وارد دروازه حریفان می‌کند. این گلی بود که آمار حرفه‌ای امیر قلعه‌نویی را به 1002 امتیاز از 552 بازی رساند.

قلعه‌نویی تا قبل از آغاز لیگ بیست و دوم 999  امتیاز از حضور در رقابت‌های لیگ به دست آورده بود و حالا تبدیل به اولین مربی تاریخ فوتبال ایران می‌شود که از دیوار هزار عبور می‌کند. کسب امتیازی ناشی از نشستن روز نیمکت تیم‌های استقلال اهواز، استقلال، مس کرمان، سپاهان، تراکتور، ملوان و گل‌گهر.

نکته جالب درباره قلعه‌نویی حضور سه‌باره‌اش در استقلال، حضور دوباره‌اش در سپاهان و دوبار تجربه مربیگری در تراکتور  است؛ سه تیمی که بیشترین امتیاز خود را در تاریخ حیات‌شان با قلعه‌نویی به دست آورده‌اند.

او حالا در سومین فصل حضور در تیم گل‌گهر که به صورت طبیعی نباید در میان مدعیان لیگ برتر باشد روند مثبت امتیازگیری خود را حفظ کرده و در دو سال گذشته در رتبه‌های پنجم و چهارم جدول ایستاده است. اگرچه شاید اگر او در یک تیم مدعی سرمربی بود این رکورد را زودتر از این‌ها می‌زد. با این حال در گل‌گهر هم قلعه‌نویی بر همان منوال کار می‌کند و میانگین امتیازگیری او در این دو فصل به علاوه یک بازی (1.6 امتیاز) بوده است  که نزدیک به معدل امتیازگیری این مربی یعنی (1.8 امتیاز) است؛  که البته اگر هفت امتیاز کسر شده  از گل‌گهر را هم در این محاسبه بیاوریم میانگین امتیازگیری قلعه‌نویی در گل‌گهر (1.7 امتیاز) می‌شود.

اولین تجربه لیگ برتری امیر قلعه‎نویی در تیم استقلال اهواز و در لیگ  دوم حرفه‌ای رقم  خورده است و آخرین امتیاز او نیز روز گذشته در بازی گل‌گهر و تراکتور به دست آمد. در این بین او تجربیاتی را از سر گذرانده که در تاریخ فوتبال ایران بی همتاست. او که روز گذشته در نشست مطبوعاتی‌اش دوباره  چاشنی اعتراض را به صحبتش اضافه کرده و با اشاره به شرایط میزبانی جام جهانی قطر از کندی کار و توسعه در ایران انتقاد می‌کرد در دومین هفته از رقابت‌های لیگ برتر مقابل یکی از جوان‌های لیگ( محمد ربیعی) می‌ایستد تا اولین دربی استان کرمان را در فصل جدید برگزار کند؛ استان برخورداری که قلعه‌نویی پیش از این یکبار یک تیم بحران‌زده‌اش را از سقوط نجات داد و در لیگ حفظ کرد؛ اولین شغلی که او بعد از پایان کارش در تیم ملی قبول کرد. در حالی که مهم‌ترین حسرت او نیز متوجه همین دوران است.

زمانی که انتظار داشت بعد از حذف از جام ملت‌های آسیای 2007 در ضربات پنالتی و بدون باخت در سمت خودش باقی بماند ولی فضای رسانه‌ای آن روزهای ایران قلعه‌نویی را پس زد تا تیم ملی ایران بعدا با انتخاب دو مربی ( دایی و قطبی) از صعود به جام جهانی 2010 بازبماند. در حالی که شاید ادامه کار امیر باعث حضور ایران در جام جهانی آفریقای جنوبی بشود.

در آن صورت اگرچه ممکن بود هنوز به امتیاز هزار در لیگ برتر نرسیده باشد، اما قطعا اگر از او درباره بزرگ‌ترین حسرت‌ زندگی‌اش بپرسید او احتمالا به دوران نه چندان بلند حضورش در تیم ملی اشاره خواهد کرد. 
حالا چیز دیگری را نشان کرده بود، شاید حضور در یک تیم خارجی و مربیگری در گوشه دیگری از جهان آن طور که همیشه می‌خواسته و از خود انتظار داشته است.


بیشتربخوانید: ادعای عجیب جواد خیابانی در مورد امیر قلعه‌نویی +فیلم


*از مربیان با تجربه و نامداری که در طول سالیان کاری قلعه نویی، مقابل او قرار گرفته‌اند چندتایی از دنیا رفته‌اند که می شود به نام‌هایی مثل منصور پورحیدری، ناصر حجازی و محمود یاوری اشاره کرد.

*در بین باشگاه‌هایی که امیر قلعه نویی در آنها مشغول به کار بوده نیز ملوان متفاوت از سایرین است. البته این سرمربی با تجربه‌ تنها دو مسابقه از  جایگاه  وی آی پی بالای سر ملوان بوده و بعد از آن تصمیم به جدایی از جمع انزلی‌چی‌ها گرفت.

*شاید بد نباشد به اسامی دستیارانی که قلعه نویی در دوران کاری خود، در این دو دهه داشته نیزاشاره کنیم. از کریم بوستانی که همراه او در بسیاری تیم‌ها بوده تا چهره‌هایی نظیر صمد مرفاوی، حمید بابازاده، اقبالی، کریم قنبری، مجید صالح و امیر طیری. حالا هم سعید الهویی چند سالی می‌شود که مرد مورد اعتماد امیر قلعه‌نویی به شمار می‌رود.

*قوی‌ترین تیم قلعه‌نویی در سالیان مربیگری نیز سپاهان است که در سال دوم به صورت بلامنازع به قهرمانی لیگ ایران رسید. تیمی که با حفظ قلعه نویی می‌توانست قهرمانان آسیا هم بشود.

*بخشی از علاقه قلعه‌نویی در فوتبال به داشتن هافبک‌های طراح و فکور بوده است و تعداد زیادی از این بازیکنان در سال‌های مختلف با وی کار کرده‌اند؛ از مجتبی جباری و محرم نویدکیا گرفته تا فابیو جانواریو، سروش رفیعی و ...
*جمعی از مهمترین گلزنان لیگ ایران نیز شاگردان امیر قلعه نویی بوده‌اند از رضا عنایتی، علی سامره تا  ابراهیم توره، عماد رضا، مهدی سیدصالحی، فرزاد حاتمی، رسول خطیبی، کی‌روش استنلی و...

*پر افتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر با پنج قهرمانی و چهار نایب قهرمانی

*پانصد و پنجاه و دو بازی  با هزار و دو امتیاز 

*بیشترین امتیاز استقلال، سپاهان، تراکتور، گل گهر در تاریخ لیگ برتر با امیر قلعه نویی بوده است. از این 1002 ، 402 امتیاز در استقلال بوده است.

*بیشترین امتیازی که مقابل یک مربی گرفته از میثاقیان گرفته که سی امتیاز بوده است.

*امیر قلعه‌نویی بیشترین امتیاز را مقابل سایپا گرفته که 66 امتیاز بوده است.

*نفر دوم در رده بندی مربیان مجید جلالی با 502 امتیاز است و با امیر قلعه نوعی بیش از چهارصد امتیاز فاصله دارد.

منبع: ورزش سه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امیر قلعه نویی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان