تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در خانم‌ها است که اکثر مردم به علت عدم آگاهی نسبت به این بیماری، بسیار از ابتلا به آن حراس دارند، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی متخصصان و محققان ایرانی توانسته اند به مرحله قطعی درمان سرطان رحم برسند، سرطان دهانه رحم به طور کلی عارضه‌ای است که فقط خانم‌ها به آن دچار می‌شوند، با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با سرطان دهانه رحم آشنا شوید.

علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم

رویداد۲۴ هنگامی که سلول‌ها در بخش دهانه رحم دچار تغییر شوند، سرطان دهانه رخ می‌دهد، این سرطان نیز می‌تواند بر بافت‌های عمیق‌تر رحم نیز تاثیر بگذارد، حتی امکان سرایت به دیگر نقاط بدن با ابتلا به این سرطان نیز است و می‌تواند بخش‌هایی مانند: مهبل، مثانه، روده بزرگ، متاستاز را درگیر کند اما نکته مثبت در ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم این است که، این نوع از سرطان به مرور رشد می‌کند و بیمار فرصت می‌دهد تا از گسترش آن به سرعت جلوگیری کند.

باتوجه به افزایش چک‌اپ‌های متعدد زنان و انجام تست‌های پاپ اسمیر، هر ساله تعداد کمتری ازاین عارضه در بین خانم‌ها رخ می‌دهد، این عمر نشان دهنده رشد فرهنگ در پیشگیری از این نوع سبک بیماری خاص زنانه است که می‌توان با آزمایش و چکاپ ها، از ابتلا و گسترش سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

در بعضی از بیماران سرطان دهانه رحم علائم خاصی ندارد، اما در این مقاله تمام مواردی که بیشتر در بیماری سرطان رحم شایع است، ذکر شده است.

  • خون ریزی واژن بعد از مقاربت
  • خون ریزی بعد از اتمام دوره یائسگی
  • احساس درد در لگن در حین برقراری رابطه جنسی واژینال
  • اخلال در ادرار یا دفع
  • تورم در قسمت‌های از پا‌ها
  • خستگی مفرط
  • کاهش وزن شدید و کم شدن اشتها
  • ترشحات آبکی و خونی که ممکن است که زیاد باشد و بوی نامطبوعی داشته باشد

عوامل موثر در ابتلا به سرطان دهانه رحم عبارت اند از:

  • شروع رابطه جنسی در سنین پایین
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری در خانم‌های جوان به خصوص به مدت بیشتر از ۵ سال
  • سیگار کشیدن
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

همچنین برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌توان اقداماتی انجام داده که این موارد عبارتند از:

تزریق واکسن ویروس HPV که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و سرطان دهانه رحم را به شکل چشم گیری کاهش دهد. انجام آزمایش‌های دوره‌ای و معمول مانند: تست پاپ اسمیر، تصویر برداری‌های مانند: سونوگرافی، پزشکان معالج این آزمایش‌ها را از سن ۲۱ سالگی به بعد توصیه می‌کنند.

با کمک مشاور و متخصص سکس تراپیست حاضر در کلینیک‌های روانشناسی می‌توانید رابطه جنسی سالم و ایمن را آموزش ببنید و بدون دغدغه لذت ببرید.

همچنین اگر سیگار می‌کشید سعی کنید به کمک روش‌های ترک سیگار، آن را کنار بگذارید.

سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر مواردی که ذکر شد را در بخش دهانه رحم خود مشاهده کردید به پزشک متخصص این موارد را گزارش دهید، سپس برای تشخیص بالینی به صورت فیزیکی مورد معاینه قرار می‌گیرید، برای دقت بیشتر در تشخیص، پزشک معالج برای بیمار، آزمایش و تصویر برداری از رحم را تجویز می‌کند، که پس از انجام آن‌ها و بررسی پژشک جواب قطعی به بیمار اعلائم خواهد شد.

روش‌های درمان سرطان دهانه رحم

به گزارش رویداد ۲۴، اگر فردی به بیماری سرطان رحم مبتلا شود، تیم پزشکی متخصص، شروع به بررسی پرونده پزشکی او می‌کنند و گزینه‌های درمانی را پیش روی تان قرار می‌دهند و بنا به شرایط جسمی و روحی شما، اختیار دارید تا روش درمانی خود را انتخاب کنید و از شر یک سرطان خطرناک خلاص شوید.

  1. استفاده از شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی دهانه رحم و جلوگیری از انتشار آن‌ها به نقاط دیگر بدن بیمار
  2. جراحی برای برداشتن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از گسترش
  3. پرتو درمانی یا همان رادیو تراپی یکی دیگر از روش‌های درمان سرطان دهانه رحم محسوب می‌شود، که به منظور محو کردن یا به اصطلاح عامیانه آن سوزاندن آثار سلول‌های سرطانی انجام می‌شود.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم موارد زیر را رعایت کنید:

به گزارش رویداد۲۴ از پزشک معالج خود در مورد واکسن HPV سوال کنید: دریافت واکسن برای پیشگیری از عفونت HPV ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های مرتبط با HPV را کاهش دهد. این واکسن با توجه به شرایط بدنی افراد تاثیر متفاوت دارد و تشخیص آن برای تزریق با پزشک معالج است.

تست پاپ روتین انجام دهید: یکی از موثر‌ترین روش‌ها در تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده از تست پاپ روتین است، که پس از تشخیص می‌توان آن‌ها را درمان کرد تا از سرطان دهانه رحم جلوگیری شود. اکثر سازمان‌های پزشکی پیشنهاد می‌کنند که آزمایش پاپ اسمیر روتین را در سن ۲۱ سالگی شروع کنید و برای پیشگیری این آزمایش را هر چند سال یکبار تکرار کنید.


بیشتر بخوانید: راه‌های تشخیص سرطان‌های شایع زنان


رابطه جنسی ایمن داشته باشید: حتما در روابط جنسی، بهداشت را رعایت کنید و از ابزار بهداشتی مانند استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی و محدود کردن تعداد شرکای جنسی، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را به شدت کاهش دهید.

تمام مواردی که ذکر شد، بستگی به شرایط بدنی و میزان گسترش سرطان در بدن فرد دارد، که معمولاٌ برای افرادی که در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم قرار دارند از جراحی برای برداشتن سلول سرطانی استفاده می‌کنند تا بیماری سرطان دهانه رحم را درمان کنند، سپس برای درمان بیماری‌های که در مراحل پیشرفته تری قرار دارند از تمامی گزینه‌های درمانی برای مکمل درمانی به کار می‌برند تا دیگر سرطان یا سلول‌های مخرب دیگر در آن منطقه رشد نکنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان