تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

شرایط دریافت مهریه بدون داشتن رابطه زناشویی

هنگامی که زن و مردی به عقد ازدواج یکدیگر در می‌آیند، معمولا پرداخت مالی تحت عنوان مهریه یا صداق را حین عقد مشخص می‌کنند. تعیین مهریه حین عقد نکاح به این معنا است که مرد متعهد می‌شود که هر زمان زوجه اقدام به مطالبه مهریه خود نمود آن را پرداخت نماید.

شرایط دریافت مهریه بدون داشتن رابطه زناشویی

رویداد۲۴ بر اساس ماده ۱۰۸۲قانون مدنی به محض اینکه زن و مردی به عقد ازدواج یکدیگر در آمدند، زن مالک مهریه‌ای می‌شود که حین عقد نکاح برای وی تعیین شده است. مرد مکلف به پرداخت آن می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه بدون داشتن رابطه زناشویی می‌پردازیم.

دریافت مهریه بدون داشتن رابطه زناشویی

گاهی برخی از افراد تصور می‌کنند که زن تنها در صورتی می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند که بخواهد از شوهر خود طلاق بگیرد. این موضوع درست نیست و همانطور که گفته شد به محض عقد، زن می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. در همین ارتباط، این سوال مطرح می‌شود که آیا مهریه قبل از دخول و نزدیکی قابل دریافت است؟ به عبارت دیگر اگر مثلا زوجین هنوز عروسی نکرده باشند و رابطه زناشویی (دخول و نزدیکی) رخ نداده باشد، آیا زن می‌تواند مهریه خود را بگیرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. با این توضیح که مالکیت زن بر مهریه به محض خواندن خطبه عقد مستقر شده و مرد نمی‌تواند به این بهانه که آن‌ها هنوز با هم عروسی نکرده‌اند، از پرداخت مهریه به زن امتناع نماید. با این وجود باید در نظر داشت که میزان مهریه زن قبل از دخول و نزدیکی و بعد از آن در برخی موارد ممکن است متفاوت باشد.

میزان مهریه قبل از دخول و نزدیکی

اصولا زن، حتی قبل از دخول و نزدیکی می‌تواند تمامی مهریه تعیین شده در سند ازدواج را مطالبه و دریافت نماید. فلذا در حالت عادی میزان مهریه زن قبل از دخول و نزدیکی، با میزان مهریه زن بعد از دخول و نزدیکی، تفاوتی ندارد. پس میزان مهریه قبل از رابطه زناشویی کل مهریه تعیین شده است.

اما در خصوص میزان مهریه قبل از دخول و نزدیکی، یک نکته مهم وجود دارد. آن هم این است که اگر زنی قبل از رابطه قصد داشته باشد از شوهر خود طلاق بگیرد و در عین حال مهریه خود را نیز مطالبه نماید، دراین‌صورت میزان مهریه وی نصف می‌شود و نیمی از مهریه تعیین شده در قباله ازدواج، به وی تعلق خواهد گرفت.

به عبارت دیگر اگر زن بخواهد در دوران عقد و قبل از نزدیکی از شوهر خود طلاق بگیرد، صرفا می‌تواند نیمی از مهریه را بگیرد. لازم به ذکر است که طلاق قبل از نزدیکی را تحت عنوان طلاق بائن غیر مدخوله نامگذاری می‌نمایند. در این نوع طلاق مرد امکان رجوع به زن در مدت عده را ندارد و زن پس از طلاق، نیازی به نگه داشتن عده طلاق نخواهد داشت.

البته ممکن است که زن قبل از وقوع رابطه زناشویی، تمامی مهریه خود را از همسرش مطالبه و دریافت نموده باشد. پس از مدتی، قبل از اینکه رابطه زناشویی شکل بگیرد، اختلافاتی میان ایشان شکل گرفته و منجر به طلاق یا جدایی آن‌ها شود. دراین‌صورت زن باید نیمی از مهریه‌ای که دریافت کرده است را به شوهر بازگرداند. به دلیل اینکه رابطه زناشویی شکل نگرفته و زن کل مهریه را از قبل دریافت کرده است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان