تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

کنکوری‌های ۱۴۰۲ بخوانند/ ۲۰ نکته مهم در تغییرات جدید

ابلاغ مصوبه جدید کنکوری از سوی رئیس‌جمهور، کنکور را از سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییراتی کرده است که مهم‌ترین آنها را در مطلب پیش رو می‌خوانید.

کنکور ۱۴۰۲

رویداد۲۴ با ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور، کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی خواهد داشت. در این مطلب به مهمترین تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ و بعد از آن پرداخته‌ایم:

۱) در کنکور سال ۱۴۰۲، معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۴۰ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.

۲) کنکور در سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی داشته و صرفاً از دروس تخصصی و دو بار برگزار خواهد شد و داوطلب می‌تواند به اختیار خود در یک یا هر دو آزمون شرکت کند.

۳) نوبت نخست برگزاری کنکور ۱۴۰۲، پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ و نوبت دوم، چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲ است.

۴) کارنامه صادر شده برای نمره کل داوطلب تا دو سال معتبر و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده خواهد بود.

۵) دروس عمومی در کنکور وجود ندارد و به جای آن نمرات دروس عمومی به صورت تشریحی در معدل امتحانات نهایی وزن مشخص خواهد داشت.

۶) ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه‌های آزمایشی حذف شده‌اند.

۷) امکان پذیرش در آن دسته از رشته محل‌ها که پرمتقاضی نیستند در بعضی از دانشگاه‌ها به‌صورت مستقیم صرفاً با بررسی سابقه تحصیلی و بدون نیاز به کنکور فراهم است.

۸) سهم سابقه تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بر اساس معدل نمرات پایه دوازدهم، کنکور سال ۱۴۰۴ نمرات پایه یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد نمرات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود.

۹) درباره داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی، از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش‌دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود.

۱۰) کنکور از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و هر سال ۲ بار برگزار و نتیجه آن تا دو سال برای انتخاب رشته معتبر است، کنکور درسال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد، درسال ۱۴۰۳، ۵۰ درصد و از سال ۱۴۰۴ به بعد ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب سهم خواهد داشت.


بیشتربخوانید: وزیر علوم: کنکور سراسری حذف‌شدنی نیست


۱۱) درباره نحوه تأثیر معدل دوره متوسطه در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها و نسبت میان سوابق تحصیلی و کنکور برای ورود به دانشگاه باید گفت که معدل امتحانات نهایی برای هر داوطلب با تاثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای ۱۴۰۴ و بعد از آن و میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی است.

۱۲) سهم نمره سابقه تحصیلی برای پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در رشته‌های پرمتقاضی به صورت زیر محاسبه می‌شود.

۱۳) در آزمون سال ۱۴۰۲، نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.

۱۴) در کنکور سال ۱۴۰۳ نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم محاسبه شده و به میزان ۵۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.

۱۵) در کنکور سال ۱۴۰۴، نمره کل سابقه تحصیلی فقط براساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.

۱۶) در کنکور سال ۱۴۰۵ و بعد از آن، نمره کل سابقه تحصیلی براساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.

۱۷) برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم از سال ۱۴۰۲ نمره کل سابقه تحصیلی براساس نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌شود و به نسبت گفته شده در هر سال تاثیر قطعی خواهد داشت.

۱۸) برای داوطلبان فارغ التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن که معدل دوره متوسطه کم تأثیر بوده و بنابراین مورد توجه نبوده است، وزارت آموزش وپرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را یک بار یا به دفعات مشخص بنابر دستورالعملی که اعلام خواهد کرد فراهم می‌کند.

۱۹) عناوین و ضرایب دروس کنکور که توسط دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد می‌شود و سابقه تحصیلی که توسط وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می‌شود در هر یک از گروه های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و تا قبل از شروع سال تحصیلی (پایان شهریور) اطلاع رسانی می‌شود، این ضرایب هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود.

۲۰) ضرایب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کنکور سراسری
نظرات شما
پیشخوان