تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱

با جو دو سر، سالمترین غله روی زمین آشنا شوید

جو دو سر یا یولاف را می‌توان از بهترین و کامل‌ترین انواع غلات دانست که منبعی غنی از ویتامین‌ها و موادمعدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود. این ماده بیشتر به صورت پرک یا بلغور در دسترس است.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ جو دو سر یک ماده‌ غذایی فوق‌العاده مغذی است که بسیاری آن را در وعده‌ صبحانه مصرف می‌کنند. جو دو سر به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فیبر باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و همچنین به پیشگیری و درمان یبوست نیز کمک می‌کند. این غلات پر فایده برای بدنسازی، لاغری و کاهش وزن نیز بسیار مفید است.

جو دو سر کالری کمی دارد، به طوری که یک فنجان از آن حاوی ۱۴۵ کالری است. جالب است بدانید که همین مقدار از برنج قهوه‌ای ۲۱۶ کالری دارد. جو دو سر کربوهیدرات کمی به بدن می‌دهد. علاوه بر این قند بسیار کمی دارد؛ به طوری که ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۰.۵ گرم قند است. هر ۱۰۰ گرم جو دوسر تقریبا ۷ گرم چربی دارد.

جو دو سر را می‌توان یکی از سالم‌ترین غلات روی زمین معرفی کرد. این دانه‌های کرم رنگ، بدون گلوتن و منبع عالی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان‌های مهم هستند.

در ادامه با برخی خواص این غلات شگفت انگیز آشنا خواهید شد.

تاثیر جو دو سر در لاغری و کاهش وزن

جو دو سر سرشار از فیبر است، همین خاصیت باعث کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. استفاده از جو دو سر شاخص توده بدنی را کاهش داده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

افراد چاق اگر جو دو سر پرک را هر روز به عنوان صبحانه به رژیم غذایی خود اضافه کنند می‌توانند زودتر به وزن ایده آل خود برسند.

با سالمترین غله روی زمین آشنا شوید

تاثیر جو دو سر در حفظ سلامت قلب

جو دوسر حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است که به کاهش کلسترول بدی که به قلب آسیب می‌رساند کمک می‌کند. همچنین، انترولاکتون و لیگنین گیاهی موجود در جو دوسر به سلامت قلب کمک می‌کند.

جو دو سر نوعی فیبر قدرتمند به نام بتاگلوکان دارد که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. بتاگلوکان اصلی‌ترین فیبر محلول موجود در جو دو سر است و بدون اینکه روی سطح کلسترول خوب اثر بگذارد، میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جو دو سر به همراه ویتامین C از اکسید شدن کلسترول بد یا همان LDL پیشگیری می‌کنند. اکسید شدن کلسترول بد ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

جو دو سر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

جو دو سر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی‌فنول است. قابل توجه‌ترین گروه آنتی اکسیدان‌ها به نام avenanthramides است، این گروه از آنتی اکسیدان تقریباً تنها در جو دوسر یافت می‌شود.
تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد جو دو سر به کاهش سطح فشار خون شما کمک می‌کنند. این مولکول باعث گشاد شدن (گسترش) عروق خونی می‌شود و منجر به جریان خون بهترتان خواهد شد. علاوه بر این، ترکیبات جو دو سر دارای اثرات ضد التهابی و ضد حساسیتی نیز هستند.

درمان یبوست با جو دو سر

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، جو دو سر سرشار از فیبر است و می‌تواند در تسکین یبوست تاثیر گذار باشد. نشان داده شده که این نوع غلات وزن مدفوع را افزایش می‌دهد و از این طریق یبوست را درمان می‌کند. این ماده‌ غذایی حتی می‌تواند از شما در برابر سرطان کولورکتال نیز محافظت کند.

با سالمترین غله روی زمین آشنا شوید

یک مطالعه به این نتیجه رسیده است که جو دو سر یبوست و زیست‌فراهمی ویتامین B۱۲ را در بزرگسالان بهبود بخشید. جو دو سر سرشار از فیبر نامحلول بوده که برای سلامت روده بسیار مفید است.

تاثیر جو دو سر در تنظیم فشار خون

مطالعات نشان می‌دهد که جو دو سر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند. گفته شده که جو دو سر می‌تواند فشار خون سیستولیک را به میزان ۷.۵ و فشار خون دیاستولیک را به میزان ۵.۵ درجه کاهش دهد.

جو دو سر سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد و سروتونین را افزایش می‌دهد، همین باعث احساس آرامش و کاهش فشار خون بالا می‌شود.

تاثیر جو دو سر در کنترل قند خون

جو دو سر یک منبع غنی از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است که به آرامی کل غذا را به قند‌های ساده تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، بتا گلوکان سطح قند خون را کاهش می‌دهد و از افزایش سطح قند بعد از خوردن غذا جلوگیری می‌کند.

تاثیر جو دو سر در تقویت سیستم ایمنی بدن

بتاگلوکان یا فیبر موجود در بلغور جو دو سر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ اکثر سلول‌های ایمنی بدن دارای گیرنده‌های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده‌اند. این موجب فعالیت گلبول‌های سفید خون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کم می‌کند.

با سالمترین غله روی زمین آشنا شوید

تاثیر جو دو سر در سلامت استخوان‌ها

جو دو سر حاوی مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان‌ها است. این نوع غلات غنی از ترکیبی به نام سیلیکون است که در شکل‌گیری و حفظ استخوان‌ها نقش موثری دارد.

سیلیکون همچنین به درمان پوکی استخوان در زنانی کمک می‌کند که در دوران پس از یائسگی قرار دارند. هرچند بر اساس گزارش‌های یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا، جو دو سر ممکن است مانع از جذب کلسیم نیز شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید برای بهره بردن از خاصیت ذکر شده جو دو سر را مصرف کنید، حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر جو دو سر بر پوست

اگر به برچسب‌های روی لوسیون یا کرم صورت خود توجه کنید، به احتمال زیاد اسم جو دو سر را پیدا خواهید کرد. از وقتی فواید جو برای پوست خشک و حساس نمایان شده است، این محصول، به پایه ثابت تولیدات زیبایی تبدیل شده است.

نشاسته موجود در جو دو سر باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و از طرف دیگر پوسته فیبری خشن جو دو سر به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند. از خواص جو دو سر برای پوست می‌توان به درمان خشکی و خارش پوست، کمک به روشن شدن رنگ پوست، به محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، جذب چربی اضافی پوست و کمک به درمان آکنه اشاره کرد. همچنین جو به عنوان یک پاک کننده طبیعی، کثیفی و چربی پوست را از بین می‌برد و پوست را لایه برداری می‌کند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی جو دو سر خشکی و اگزمای پوست را درمان کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

تاثیر جو دو سر در درمان سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه، انواع ناراحتی‌های کلیه، عدم دفع ادرار، آب آوردن انساج و... ۲۰ گرم دانه جو دو سر سبوس دار را بجوشانید، این جوشانده اثرات مفیدی برای درمان این بیماری‌ها دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان