تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱

اعلام مبتلایان قطعی به بیماری وبا در ایران/ ۸۵ درصد مبتلایان در این ۲ استان

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین آمار ابتلای قطعی به وبا را در کشور اعلام کرد و گفت: به مردم توصیه می‌شود تا حد امکان از آب شرب شهری یا آب‌های بسته‌بندی شده مصرف کنند.

مبتلایان وبا در ایران

رویداد۲۴ شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۳ مورد ابتلا به وبا از ۸ استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، کرمان، قم، خوزستان و خراسان رضوی شناسایی و گزارش شده‌اند که حدود ۸۵ درصد از موارد ابتلا به بیماری وبا مربوط به ۲ استان کردستان و کرمانشاه هستند. از ابتدای سال تا الان ۴۵ مورد مربوط به استان کردستان، ۱۷ مورد کرمانشاه، ۲ مورد در آذربایجان غربی، ۱ مورد بوشهر، ۲ مورد جیرفت، ۱ مورد کرمان، ۲ مورد در قم، دو مورد در اهواز و یک مورد در سبزوار  بوده‌اند و موردی از فوت در کشور تاکنون گزارش نشده است.

به گفته وی، اگرچه بیماران حداقل یک و حداکثر ۸۲ ساله هستند اما اغلب مبتلایان در سنین ۶۰-۳۰ سال هستند و حدود ۷۵ درصد مبتلایان مذکر و ۷۵ درصد بیماران شناسایی شده ساکن مناطق شهری هستند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: به مردم توصیه می‌شود تا حد امکان از آب شرب شهری یا آب‌های بسته‌بندی شده مصرف کنند.


بیشتربخوانید: روش‌های ابتلا و پیشگیری از وبا را بشناسید


عرشی بیان کرد: تشدید نظام مراقبتی وبا به ویژه در قالب اجرای نظام مراقبت سندرمیک در دستور کار اکیپ‌های سلامت قرار دارد.

او افزود: فرد مبتلا به وبا عامل آلودگی را از طریق مدفوع دفع می‌کند. مصرف آب، میوه و سبزی آلوده باعث ابتلای افراد به بیماری وبا می‌شود. به همین دلیل مردم باید بهداشت فردی و شستن دست با آب و صابون به خصوص هنگام مصرف مواد غذایی را نیز فراموش نکنند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اگر افراد دچار علائمی مانند ضعف و استفراغ شدند؛ بلافاصله به پزشک یا مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنند.

عرشی گفت: افرادی که در زمینه عرضه مواد غذایی مشغول هستند، باید دست‌های خود را با آب و صابون قبل و بعد از شروع فعالیتشان به مدت حداقل ۲٠ ثانیه شست و شو دهند و موادی مانند سبزی را با مواد گندزدا ضد عفونی کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان