تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
جزییات کامل نشست خبری رییس فدراسیون فوتبال

توضیحات مهدی تاج در مورد پرونده‌های شستا و فولاد مبارکه

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال از ساعت ۱۵ امروز دریک نشست خبری در هتل آکادمی ملی فوتبال روبروی خبرنگاران نشست و به سوالات مختلف آن‌ها پاسخ داد.

مهدی تاج

رویداد۲۴ ایرنا نوشت: تاج در ابتدای این نشست خبری گفت:در ۴۰ سال سابقه کادر مدیریتی، در بخش‌های مختلفی کار کردم، در سپاهان، پرسپولیس و ذوب آهن جزو هیئت مدیره بودم، از سال ۶۸در فدراسیون فوتبال در بخش‌های مختلف فعالیت کردم، در معرض تصمیم گیری جدی بودم. پرونده‌های قضایی به صورت مفصل صحبت کنم. ۳ پرونده دارم که فوتبالی است و در طول این مدیریت قابل قبول است و غیر فوتبالی نیست.

رییس جدید فدراسیون فوتبال گفت: بخشی از این پرونده‌ها بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال که به فیفا و AFC دادیم، بود. در همین راستا تصمیم بر این شد بوده که تخلفات و گزارشات فوتبالی در ارکان قضایی فوتبال رسیدگی شود، اما بعضی از دوستان این نوع پرونده‌ها را که بازرسی کل کشور که تعریفی که ما داریم، آن‌ها چنین تعریفی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ندارند. به همین دلیل پرونده‌ای که تشکیل دادند به دستگاه قضا بردند.


بیشتر بخوانید: تاج همه اتهامات را رد کرد/ همه پرونده‌های من مدیریتی است نه فساد +فیلم


تاج خاطرنشان کرد: یک پرونده دیگر که ما را متهم کرده، مربوط به استفاده از افراد بازنشسته است که یکی از آن‌ها حیدر بهاروند و دیگری محمدرضا ساکت است. این پرونده‌ها هیچ کدام بحث سوءاستفاده مالی و اینچنینی نبود.

تاج گفت: فقط طرح شده که چرا ما بازنشستگانی که به موجب قانون بازنشسته بودند را به کار گرفتیم. البته ما دلایل لازم را به قاضی ارائه کردیم که قاضی بدوی منع تعقیب داده و پرونده را مختومه کرده، بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال بررسی است.

رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: موضوع دوم در خصوص فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که این پرونده ۱۴ نفر را متهم کرده است. افرادی از جمله من، کفاشیان و بهاروند، عابدینی، حسن‌پور، جعفری که قبلا عضو هیات رئیسه سازمان لیگ بود و فوت شده که خدا رحمتش کند و تعداد دیگری هستند. این‌ها به بازپرسی رفته، بازپرسی منع تعقیب داده و شرایط را کاملا عادی دانسته، ولی باز هم شکایت شده و برگشته است. ما متهم هستیم به اعمال نفوذ و اینکه منافع کشور را ندیدیم.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: مسابقات لیگ برتر پیش از این با حضور ۱۸ تیم بوده برگزار می‌شده که به ۱۶ تیم کاهش یافته. از طرفی سه دور تبلیغات به ۲ لایه تبلیغات تبدیل شده است، تغییر ساعت بازی‌ها بوده است. این جنبه مدیریتی دارد و اتهام ما این است که ترک فعل کردیم، این پرونده هم در حال رسیدگی است.

تاج اظهار داشت: پرونده سوم پرونده فساد ویلموتس است و عجین شده است با فساد. اگر به هر سرمربی ۲ماه پول ندهند می‌تواند فسخ کند، استراماچونی، برانکو و کالدرون از این قانون استفاده کرده اند. پرونده ویلموتس ذهن مردم را به سمت فساد برده است.

وی افزود: ۲ میلیون یورو از مجوز معاون رئیس جمهور از شستا گرفته شده و، چون دیر واریز شده، ویلموتش شکایت کرده است. تنها قراردادی که شکسته، قرارداد ویلموتس بوده است.۲میلیون یورو که ۲۴ میلیارد می‌شود و ۲۵ میلیارد به شستا فدراسیون پول داده است، اما چون در فدراسیون فرصت تقاضای تجدید نظر نداشته و رای قطعی شده دو ساختمان در اختیار شستا قرار گرفته است.

تاج درباره پرونده فولاد مبارکه گفت: پرونده فولاد مبارکه و نماینده‌ای که گفته رد پای تاج درفساد ۹۱ هزار میلیاردی دیده می‌شود. این در حالی است که من با نامه وزیر اعاده کار شدم که حقوقم از فولاد قطع شد که این حقوق سه سال ۹۰۰ میلیون شد. بابت سه سال ماهانه ۲۰ میلیون حقوق گرفتم که این مبلغ شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال اظهار داشت: یک شبکه سازمان یافته یک خبر منتشر کرد که در آن فقط آدم ربایی و قتل به من نسبت داده نشده بود. تنها استعلام از دادستان بوده است که در آن سه پرونده من ذکر شده و اشاره شده که اعتراض شده است.

وی در مورد اظهارات برخی نمایندگان مجلس از جمله قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: نماینده دغدغه‌اش نباید فقط فوتبال باشد. او ۱۰۰ بار، ۲۰۰ بار و هر مقدار که می‌خواست در هر ساعتی و در هر شبکه‌ای در این باره صحبت کرد. اجازه بدهید قوه قضاییه درباره این مساله تصمیم بگیرد. ما نمی‌دانستیم او و آقای راستینه تا این حد به فوتبال علاقه دارند.

تاج گفت: اگر تا این حد اهمیت می‌دهند به فوتبال استان خودشان بپردازند. تمام مجلس فقط این دو نفر نیستند، اما به هر نماینده‌ای که بخواهد هر سوالی بپرسد جواب می‌دهیم.

رییس جدید فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: این افراد یک بار درباره حق پخش صحبت نکرده‌اند. معتقدم صداوسیما الان توان پرداخت حق پخش را ندارد. از طرفی برخی از تیم‌های ما از دولت پول می‌گیرند. من طرحی را آماده کرده‌ام که مدل فیفا و AFC است. امیدواریم یک روزی در خرم آباد و کرمانشاه هم تیم داشته باشیم نه فقط در شهر‌هایی که فقط کارخانه دارند. امیدواریم استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان هم تیم داشته باشند. صدا و سیما به جای دشمنی کردن می‌تواند با فدراسیون فوتبال کار کند و یک طرح مدون داشته باشیم و سال‌های سال با این طرح کار کنیم. مدل پیشرفت فوتبال خیلی سخت نیست. می‌توانیم وام بگیریم، یاد بگیریم و به تمام قوانین کشور هم احترام بگذاریم.

تاج در رابطه با تغییرات در کادرفنی تیم ملی و حضور کارلوس کی‌روش به جای دراگان اسکوچیچ هم گفت: اسکوچیچ مربی بسیار محترم و معتدلی است. این تصمیم حتی برای خودم هم خیلی سخت بود. خدا را شاهد می‌گیرم که حذف اسکوچیچ برایم سخت بود چرا که او مربی بسیار آرام و زحمتکشی بود. در سخت‌ترین شرایط، تیم ملی ما را بر عهده گرفت و صعودش را قطعی کرد.

وی ادامه داد: من دیدم که شرایط تیم ملی و بازیکنان خوب نبود. نمی‌خواهم این مسائل باز شود. به این نتیجه رسیدیم که اگر الان سرمربی را تعویض کنیم به نفع کشور است. الان می‌گویند که هیچ‌کس نمی‌تواند ضمانت کند که اگر کی‌روش را آوردیم نتایج بهتری می‌گیریم، اما کی‌روش در تیم ملی ما حضور داشته و نتایج خوبی هم کسب کرد. او هشت سال با تیم بوده و با توجه به این مسائل به این نتیجه رسیدیم که مسیر درستی را می‌رویم.

تاج تاکید کرد: مسیر خوبی را شروع کردیم. برای من ساده بود که اسکوچیچ بماند و مسئولیتی روی دوش من نباشد. می‌توانستم بگویم من او را نگذاشته‌ام، اما اسکوچیچ را برای خاطر منافع کشور برداشتم.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: از این موضوع مطلع هستم که عده‌ای از عزیزان و بزرگان به هر دلیلی با آمدن کی‌روش و بنده مخالف هستند. من واقعا به احترام تیم ملی، کشور و به احترام پرچم عزیزمان دست همه را می‌بوسم و برای کشور می‌خواهم که از تیم ملی و شرایط موجود حمایت کنند. به هر جهت تیم ملی کشورمان است و در بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا حضور داریم. به نظرم این انتخاب به نفع کشور است. ما دو دوره متوالی با کی‌روش به جام جهانی رفتیم. اینکه می‌گویند من سوءاستفاده کرده‌ام، سند بیاورند.

تاج تاکید کرد: زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، خودرو می‌دادند که من نگرفتم. یک ریال هم در این ۱۳ سال در فدراسیون، دستمزد رومیزی و زیرمیزی نگرفتم. اگر چیزی هست منتشر کنید. اینکه یک نماینده‌ای بگوید فساد در فوتبال هست، دلیل نمی‌شود. چه کسی هست که پرونده نداشته باشد؟ برای من راحت بود که کاری نکنم و تیم ملی همینطور به جام جهانی برود. ریاست محترم جمهوری هم چندین بار گفتند که از تیم ملی حمایت شود.

وی افزود: وقتی دولت از تیم ملی حمایت می‌کند چرا عافیت طلبی کنیم؟ در هر صورت فکر می‌کنم انتخاب کی‌روش درست بود. اگر به زعم خیلی از عزیزان، غلط است، حمایت کنند که تیم ملی کشور رشد کند.

رییس فدراسیون فوتبال درباره ترکیب کادرفنی اضافه کرد: ما یک الگوبرداری از کشور آلمان کردیم. آن‌ها به مربیان داخلی علاقه دارند. برخی صحبت بزرگان هم این است که از مربی داخلی حمایت کنیم. یک مربی داخلی عالی را کنار کی‌روش می‌گذاریم که بتوانیم بعد‌ها امیدوار باشیم که از سرمربی داخلی بهره ببریم. این رویه بسیار خوبی است که انجام شده است. از مربیان داخلی مانند مایلی کهن، مهاجرانی، فرکی، شاهرخی، قلعه نویی و ... تشکر می‌کنم که یک روزی تیم ملی را هدایت کردند. از الان مدیریت می‌کنیم که یک روزی مربی داخلی داشته باشیم.

تاج تاکید کرد: قرارداد کی‌روش را موقت بستیم و ماهانه ۵۰ هزار یورو می‌گیرد. ۵ دستیار دارد که هر کدام ۳۰ هزار یورو می‌گیرند. این قرارداد تا پایان جام جهانی است و البته امکان ادامه همکاری تا جام ملت‌ها وجود دارد. از کی‌روش تشکر می‌کنم. او این مسوولیت را برای همین مدت پذیرفت.

وی افزود:‌این قرارداد برای او هم این حُسن را دارد که برای پنجمین دوره متوالی روی نیمکت یک تیم در جام جهانی می‌نشیند. ما مربی‌ای را استخدام می‌کنیم که هشت سال با تیم ملی ما کار کرده است. او شرایط تیم ملی را می‌داند. من مطمئنم یک نظم قوی و مسنجم به نیمکت و رختکن و اردو‌های تیم ملی بازمی‌گردد و شاید در آینده استفاده بهینه‌ای کنیم.

مهدی تاج درباره درخواست ملی پوشان از مسئولان و نهاد‌های مختلف برای افزایش وفاق و همدلی در فوتبال ایران تاکید کرد: از همه تشکر می‌کنم و دست همه را می‌فشارم. هیچ گلایه‌ای هم ندارم. اگر من هم جای شما بودم و می‌گفتند در پرونده ویلموتس فساد شده، باور می‌کردم. امیدوارم بتوانیم ما و شما این تنش را دور کنیم. کمک کنید که هیچ تنشی نباشد. از رئیس جمهور و رئیس مجلس و مسئولان محترم کشوری تقاضا دارم که کمک کنند. از رئیس صداوسیما درخواست دارم که کمک کند و تیم ملی را از خود بداند. متنی را که امروز بازیکنان در اینستاگرام گذاشته‌اند، رویت نکرده‌ام. فقط شنیدم بازیکنان چنین اقدامی انجام دادند.

وی گفت: ما سرباز کوچکی هستیم. از طرفی از همه تشکر می‌کنیم. سعی کنند اگر نقدی هم هست، سازنده باشد. نمی‌توانیم به صداوسیما بگوییم که اگر انتقاد می‌کنید، یک نفر را هم از بین ما بیاورید که پاسخ بدهند. ما می‌دانیم که ریشه همه این اتفاقات و اختلاف بحث حق پخش است.

رییس جدید فدراسیون فوتبال گفت: ما با کمک شما دست به دست هم می‌دهیم. تیم ملی متعلق به فقط من و شما و صداوسیما نیست. این تیم متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی است. متعلق به شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی است. متعلق به شهدای گرانقدر کربلای ۴ و ۵ و جنگ تحمیلی است. متعلق به جانبازانی است که همین الان برای نفس کشیدن مشکل دارند. تیم ملی متعلق به همه این افراد است. انتظارم این است که پشت تیم ملی باشیم. تلاشمان این است که در سه بازی دور گروهی جام جهانی که بسیار اهمیت دارد و انگیزه من همین بود و هست، نتایج خوبی بگیریم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره نامه سرگشاده خود به رئیس سازمان صدا و سیما که در آن به جریانی اشاره شده بود که برای برکناری و تخریب او تلاش می‌شود، اضافه کرد: در آن نامه اشاره کردم که بر اساس قانون اگر کسی پرونده مفتوحی را رسانه‌ای کند، تخلفی را مرتکب شده است. اگر کسی پرونده‌ای را که منجر به حکم نشده است رسانه‌ای کند، متخلف است. شما بهتر می‌دانید کانون این تخریب‌ها کجاست. انتخاباتی صورت گرفت و ناظران فیفا و AFC ناظر بودند و تبریک گفتند.

وی تاکید کرد: همین امروز دنبال ۸ میلیون دلارهستیم. همکارانم می‌دانند که بازی با دو تیم اروگوئه و سنگال هزینه‌بر است. باید پولی را هزینه کنیم، اما نمی‌توانستیم این منتقل کنیم. ما از AFC تشکر کردیم و نامه زدیم و پول را به حساب قطر ریخت و قطر هم به حساب اتریش ریخت که مشکل ما برای پرداخت این پول حل شود.

رییس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: تیم مدیریتی قبلی بازی‌ها را هماهنگ کرده بود، اما مبالغ آن واریز نشده بود. اگر امروز این پول واریز نمی‌شد، یکی از بازی‌ها را از دست می‌دادیم. من از صداوسیما هم تشکر می‌کنم. همه صداوسیما که یک شبکه و یک برنامه نیست. دیشب معاون بنده را به یک برنامه دعوت کردند. او هم توضیحاتی را ارائه کرد. شبکه‌های متفاوتی هستند که دست همه را می‌فشارم و به همه علاقه‌مند هستم. به همه آن‌ها ارادت دارم. خجالت می‌کشم چیزی بگویم و کارمندان صداوسیما ناراحت شوند.

تاج درباره استفلاده از مجهز شدن ورزشگاه‌های ایران به سیستم کمک داور ویدئویی خاطرنشان کرد: یکی از گرفتاری‌های ما همین VAR است. اگر این پرونده را حل نکنیم فقط فغانی را در رویداد‌های بین‌المللی خواهیم داشت. این برای ما بد است. آهسته آهسته VAR را اجباری می‌کنند. دقیقا نمی‌دانم چند داور الیت داریم، اما داوران ما دیگر به رویداد بین المللی دعوت نمی‌شوند. باید تلاش کنیم VAR را داشته باشیم. این سیستم هزینه نیست بلکه درآمد است. این سیستم مفید است. دعوا‌های فوتبالی را حل می‌کند و دوما بعضی‌ها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند که برنده شوند.

وی تاکید کرد: اگر مزایده نگذاریم باید به بازرسی برویم و پرونده‌های قضایی من بیشتر می‌شود. نمی‌توانیم با هر شرکتی قرارداد ببندیم. ما با شرکت‌های صهیونیستی و یک شرکت آمریکایی که از سوی فیفا تایید شده‌اند قرارداد نمی‌بندیم.

رئیس فدراسیون فوتبال اظهار کرد: تلاش خودمان این است که با یک برنامه‌ریزی مدون به سمت اینکه VAR را آماده کنیم، برویم. یک روزی این کمپ تیم ملی را درست کرده بودیم، اما الان مشکلاتی دارد. VAR در اولویت است. شک نکنید این سیستم را به سرعت اجرا می‌کنیم. سعی می‌کنم خیلی احتیاط نکنیم. قبلا خیلی محتاط بودم. فکر کردم شاید یک عیب باشد. اگر به نتیجه رسیدم، اقدام می‌کنم.

وی تاکید کرد: از طرفی نمی‌دانم اگر کی‌روش این چمن را ببیند چه می‌گوید. یک روز می‌خواستم با کفش روی این چمن بروم که کی‌روش گفت خواهش می‌کنم با کفش نرو تا بقیه هم نروند.

تاج در رابطه با زمان حضور کی‌روش در ایران اظهار کرد: قرارداد کی‌روش، زمان حضورش در ایران، مبالغ و دستیارهایش مشخص شده است. او به سرعت به ایران می‌آید و اردوی اتریش تیم را همراهی خواهد کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره منابع مالی ایرانی‌ها در‌ای اف سی و فیفا گفت: بیش از ۲۰ میلیون دلار از فیفا و AFC طلبکار هستیم. بخش بسیار کمی مربوط به باشگاه‌هاست. بیشتر این منابع متعلق به فدراسیون فوتبال است. این ۲۰ میلیون دلار عدد قابل ملاحظه‌ای خواهد بود و با این مبلغ مشکلاتمان حل می‌شود. ما پول‌هایی که می‌گیریم را صرف امور جاری نمی‌کنیم. این پول صرف ساخت و ساز می‌شود. این منابع بیشتر در بخش عمرانی است. هنوز محل ساختمان فدراسیون فوتبال مانده و برای تیم ملی هم هزینه می‌کنیم.

وی رابطه با استفاده از سمتش در کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حل چنین مشکلاتی خاطرنشان کرد: اگر در AFC باشم و خاصیتی برای ایران نداشته باشم، همان بهتر که نباشم. باید تلاش کنم که این پول‌ها آزاد شود و یکسری کار‌ها را انجام دهیم.

تاج در مورد افزایش سهمیه باشگاه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم گفت: یکی از دلایل آمدن من همین بود. یک عده می‌گفتند شما که رفتی چرا آمدی؟ می‌دانید که حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا یعنی اینکه از گردونه بین‌المللی حذف شده‌اند. این دو تیم چقدر طرفدار دارند؟ از مدیران که بپرسید می‌گویند ۱۰۰ میلیون.

وی ادامه داد: متاسفانه تعلیق فوتبال ایران هم از بخش مجوز حرفه‌ای قبل از این به مدت یک سال تمدید شد. در دوره خودمان به شیخ سلمان گفتم خیلی بد است که ما نمی‌توانیم خودمان مجوز دهیم و گروه ژاپنی و مالزیایی باید تایید کنند. او پاسخ داد حرفت درست است و صدور مجوز را به خودمان واگذار کرد. ما هم یک تیم گذاشتیم. متاسفانه پارسال با اتفاقاتی که رخ داد مجوز را از ما گرفتند و هر دو تیم را محروم کردند. ما نگران هستیم و در حال حاضر هم نگران نساجی هستیم. پرسپولیس که فعلا سهمیه ندارد و من از شیخ سلمان خواستم وقت بدهد که با او جلسه بگذارم. قول نمی‌دهم، اما شاید بتوانم صدور مجوز حرفه‌ای را به ایران برگردانم.

این مقام مسوول در مورد اینکه علت رفتنش از فدراسیون در دروه قبلی ریاست بیماری بود، اما الان چه اتفاقی رخ داده که او به فوتبال بازگشته، پاسخ داد: مدتی وضعیت قلبم نگران کننده بود. حتما می‌دانید که استند و دریچه گذاشتم و در ترکیه بستری شدم. پزشکان به من گفتند که کناره‌گیری کن. تا جایی رسیدم که در همین کمپ تیم ملی سکته کردم. برای مجمع فوتبال بوشهر عازم بودم که یک راست به بیمارستان رفتم و پزشکم ادامه فعالیت من را صلاح ندید. گفت اگر کارت را ادامه بدهی مشکلاتی برایت رقم می‌خورد. وزیر ورزش هم به اینجا آمد و با پزشک معالج صحبت کرد و توصیه‌ای برای ادامه نداشت. اما در شرایط فعلی فکر می‌کنم اوضاعم بهتر شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره انتقاد‌های علی کریمی از او و بازگردادند کی‌روش تصریح کرد: کریمی اسطوره است. از طرفی شاید افرادی دیگری هم باشند که به حضور ما در فوتبال علاقه نداشته باشند با همه این تفاسیر مجمع قانونا من را انتخاب کرد. علی کریمی محترم است. شاید همین امروز هم استوری بگذارد، اما من این مسائل را می‌بینم و احترام قائل هستم. اگر پیشنهادی بدهند که بتوانم اجرا کنم به دیده منت قبول دارم.

وی در خصوص استعفای استیلی از تیم ملی گفت: من استعفای استیلی را ندیدم با این حال از زحماتش تشکر می‌کنم.

تاج درباره مخالفت باشگاه فولاد با فعالیت نکونام در تیم ملی گفت: امیدوارم که مشکل نکونام حل شود و خودم هم رایزنی می‌کنم که نکونام را به عنوان یک مربی خوب و سرمایه‌گذاری برای آینده در تیم ملی داشته باشیم. این مدل آلمانی است که عده‌ای را کنار تیم ملی می‌گذارند که سرمربی شوند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

رییس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه دلالی در فوتبال ایران زیاد شده، گفت: بحث دلالی هم در کشور خیلی جدی است. دلالی در بازیکن معرفی کردن و لیست دادن ریشه کرده است. در بعضی لیست‌ها هم ردپای برخی از دلال‌ها دیده می‌شود. در فدراسیون خودمان هم قبلا بود. کاری به دیگران ندارم، اما می‌گویم اگر نکونام نیامد تعجب نکنید!

تاج در مورد جلوگیری از اختلاف کی‌روش و منتقدانش تصریح کرد: دو اتفاق در دوره ما مهم است و ممکن است فشار زیادی وارد شود. نمی‌دانم آینده خودم در ادامه این مسیر چیست. می‌دانم این مسیر چه خطراتی در پیش دارد. می‌دانم با چه کسانی در برخورد هستم. امیدوارم راه حل دوستانه‌ای پیدا کنم. یکی هم بحث کی‌روش است. آوردن کی‌روش ممکن است بار مضاعفی برای من داشته باشد و ناحیه مخالفت در هر دو مورد هم یک جنس است. من عاشق این نیستم که عاشق کی‌روش باشم. خودم هم به او انتقاد داشتم. به خاطر کشور احساس می‌کنم که این تصمیم درست است و کار خوبی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: امیدوارم کسانی که پشت این دیوار هستند و هجمه وارد می‌کنند انصاف به خرج دهند. مثلا اگر درباره حق پخش صحبت می‌کنم به این خاطر است که فوتبال تعطیل نشود. امیدوارم اینطور فکر کنند و انگ تقابل و خیانت و وابستگی و اجنبی پرستی را به ما نچسبانند. من برای شادی مردم فکر می‌کنم و اصلا و ابدا اجنبی پرست نیستم.

رییس فدراسیون فوتبال در رابطه با ادامه همکاری با کی‌روش در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ هم گفت: جام ملت‌ها جزو قرارداد او نیست. خودمان امیدواریم بتوانیم از او استفاده دیگری کنیم. شاید از کی‌روش به عنوان مدیر فنی تا جام ملت‌ها استفاده کنیم و نکونام سرمربی ما باشد. البته همچنان در حال رایزنی برای حضور نکونام هستیم. باز هم می‌گویم اگر فردا شنیدید که اگر او نیامد، تعجب نکنید.

مهدی تاج در رابطه با روند برخورد با دلال‌ها و متخلفین در حوزه فوتبال گفت: یکی از بحث‌های ما اخلاق‌مداری است. تلاش می‌کنم کمیته‌ای داشته باشیم که معنویت یک بار دیگر در فوتبال بیشتر شود. نمی‌گویم نیست، اما باید بیشتر شود. یک کمیته در فدراسیون برای جلوگیری از مربیان و بازیکنانی که ضرورتی برای ورودشان به کشور نیست مثل ویلموتس که خودمان آوردیم، در فدراسیون ایجاد کنیم. باید از خودمان هم انتقاد کنیم. او مربی نهم دنیا بود، اما جواب نداد. اگر او را نگه می‌داشتیم بدتر می‌شد. باید جلوی این بایستیم.

تاج در پاسخ به این پرسش که اگر قوه قضاییه او را در پرونده‌هایی که ذکر شده محکوم کند، از ریاست فدراسیون استعفا می‌کند یا خیر، تصریح کرد: بنده سه پرونده دارم که همه فوتبالی است و به زعم من با توجه به اساسنامه که در بند یک می‌گوید اینجا موسسه‌ای است مستقل و خصوصی که با قوانین جمهوری اسلامی و فیفا اداره می‌شود، همه پرونده‌هایم باید در فدراسیون فوتبال رسیدگی شوند. قوانین جمهوری اسلامی برای ما لازم اطاعت است.

وی تاکید کرد: اگر کسی سرقت کند و قوه قضاییه برای این نوع جرایم حکم دهد، نباید قوه قضاییه او را از حضور در فوتبال محروم کند بلکه فیفا متناسب به آن برخورد می‌کند. خودم برای افغانستان نماینده فرستادم. رئیس فدراسیون جرایمی داشت و قوه قضاییه برای جرم کیفری او حکم مثبت داده بود. وقتی این حکم صادر شد، AFC مستقل از آن حکم، او را به مدت ۱۰ سال محروم کرد. اگر کسی جرم کند، باید "بابای او را هم در بیاورند"، ولی اگر حکم فوتبالی باشد و مثلا بازنشسته‌ای را به کار بگیرد، در این صورت نهاد‌های ورزشی باید برخورد کنند. ما جرایم موثر و غیر موثر هم داریم. جرایم موثر، محرومیت اجتماعی دارند. کسانی که باند‌های فساد راه می‌اندازند و مرتکب قتل می‌شوند، در هیچ جا نمی‌توانند کار کنند و فیفا و AFC هم دخالت نمی‌کنند، ولی اگر پرونده فوتبالی باشد باید در محاکم ورزشی حل شود.

وی در مورد اینکه نگاه کی روش به نظر می‌رسد که ارباب و نوکری است، گفت: بد است که بخواهیم این واژه را مطرح کنیم. شأن رسانه ما این نیست که اینگونه سوال بپرسد. اگر بخواهیم با رسانه رفیق باشیم، این مسائل خوب نیست. ارباب و نوکر چیست؟ اعتقاد دارم که رفتار ما با کی‌روش باید همان رفتار مناسب باشد. رفتار او هم باید با همه ارکانی که با او کار می‌کنند، درست باشد.

رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: این حق ماست. ما یک نفر را استخدام می‌کنیم که برای ما کار کند و نه اینکه ما را مدیریت کند.

وی در مورد اینکه او اعلام کرده بود ایران بهترین عملکرد را بین آسیایی‌ها داشته، اما ژاپن بهترین نتایج را گرفته بود، گفت: من بهترین نتایج تاریخ خودمان را گفتم. نگاه کنید، نتیجه خوبی مقابل اسپانیا و پرتغال گرفتیم. منظورم این بود.

تاج در رابطه با ناکامی کی‌روش در مصر و کلمبیا گفت: نظر ما این بود که کی‌روش می‌توانست بهتر باشد. به خاطر منافع کشور هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم. او یک جا‌هایی موفق نبود، اما در کشور ما موفق بود. با وجود اینکه در جام ملت‌ها هم با تیم ملی ایران موفق ظاهر نشد. با کسی تسویه حساب نمی‌کنیم. من خبرگزاری‌هایی را سراغ دارم که از اول تا آخر به ما تهمت زدند، اما بنا ندارم با کسی برخورد کنم. تصمیمم این است که با گشاده‌رویی برخورد کنم. ما را انتخاب نکردند که با همه بجنگیم.

رییس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا کی‌روش با نظر شخصی او انتخاب شده، گفت: این انتخاب فقط نظر من نبود. هرچند من دیگران را برای این انتخاب قانع کردم. احتمال دارد هر نتایجی را بگیریم. ممکن است در اردوی اتریش موفق نشویم. اگر کی‌روش بیاید نظم حاکم می‌شود. تصمیم هیات رئیسه این شد که این تصمیم را بگیریم. هیچ چیزی در دنیا صفر و صد و سیاه و سفید نیست.

تاج در مورد اینکه آیا میزبانی جام جهانی برای ایران هم مفید خواهد بود یا خیر، گفت: مدیران قطر دوستان صمیمی من هستند. همین امروز باید به قطر می‌رفتم. فردا یک جلسه‌ای در قطر برگزار خواهد شد که به آن دعوت شدم، اما به دلیل جواب دادن به فیفا که یک مقدار خودم را مشغول کرده، به قطر نرفتم. باید مستنداتی تهیه کنیم. من از شیخ حمد عذرخواهی کردم.

وی ادامه داد: یک گرفتاری دیگر هم داشتم، اما ممنوع الخروج نیستم. جام جهانی در قطر یک اتفاق فوتبالی خوب است. ما به طور مستمر از قراردادی که با قطر داشتیم، استفاده می‌کنیم. دنبال تمدید قرارداد و ادامه‌دار بودن آن هستم. کشور ما در سخت‌ترین شرایط بهترین حمایت‌ها را از قطر داشت. فکر می‌کنم این یک شرایط دو طرفه است که هر دو به همدیگر کمک می‌کنیم. این جام جهانی رویداد خوبی برای آسیاست. خوشحالیم که جام جهانی قبل و فعلی در نزدیکی ما رخ داد.

رییس فدراسیون فوتبال در مورد دودستگی در تیم ملی تصریح کرد: من از پست‌هایی که در فضای مجازی گذاشته بودند اطلاع ندارم. این اتفاق مربوط به گذشته است. من امیدوارم سرمربی و سرپرست تیم ملی این مسائل را کنترل کنند که بازیکن به وظیفه خود عمل کند.

وی در رابطه با جدایی مهدی مهدوی کیا از تیم امید هم گفت: اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌توانم تصمیمی بگیرم. این مسائل باید بررسی شود. الان رویداد مهمی هم در پیش نداریم. الان ترجیح ما روی تیم ملی بزرگسالان است.

تاج در مورد اینکه اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که کی روش سرمربی تیم ملی نشده، گفت: من درباره از هم پاشیدگی در این دو مورد حساس هستم. کار او اصولی بود. برای اینکه از هیات رئیسه سوال کرد که چه بگوید. به او گفتیم تایید نکن چرا که باید اول با اسکوچیچ تسویه حساب می‌کردیم و از کی‌روش جواب قطعی می‌گرفتیم که هیچ کدام قطعی نبود. خواستیم جوری صحبت کند که یعنی چیزی نشده است.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به شرایط نه چندان خوب فوتبال و فوتسال زنان هم گفت: اگر بگویم حال فوتبال بانوان خوب نیست درست گفته‌ام. باید بیشتر تلاش کنیم. البته در این مدت نتایج خوبی گرفتیم، اما باید روی فوتسال و فوتبال بانوان کار کنیم. مشکلاتی در حوزه مدیریت فوتبال بانوان داریم. این‌ها چیز‌هایی است که مدنظر ماست و در جلسه هیات رئیسه روی این مسائل صحبت شد. باید روی مدیریت بانوان هم در بخش کلان مسئول بانوان فکری کنیم.

تاج درباره اینکه آیا بازیکنانی که از اسکوچیچ حمایت کردند در فهرست کی‌روش خواهند بود؟ گفت: تیم ملی برای همه است. سیاه و سفید نداریم.

وی در خصوص تغییرات جدید در فدراسیون هم گفت: امیدوارم که ساختمان فدراسیون فوتبال و پرسپولیس آزاد شوند. ساختمان ما کوچک است. جا دارد از کفاشیان، محمد دادکان، داریوش مصطفوی و محسن صفایی فراهانی تشکر کنم که بنای کمپ را گذاشتند. یک طوری گفتم که شاید فکر کردید کمپ را ما ساختیم. ما زمینی را زمان آقای اینفانتینو کلنگ زدیم و شیخ سلمان هم آمد، اما نساختیم. امیدواریم در این دوره کار کنیم و آن را تکمیل کنیم. شاید هم تمام نشود، اما ساختمان را بالا می‌بریم که زمین را از ما نگیرند. احساس می‌کنم می‌خواهند زمین را تبدیل به پارکینگ کنند. شاید گفتنش هم عده‌ای را هوشیار کند. باید هر چه سریع‌تر کار زیرساختی کنیم. فکر می‌کنم اگر ساختمان‌هایی را که داریم بفروشیم بتوانیم این ساختمان را بسازیم.

رییس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت ساختمان فدراسیون فوتبال گفت: ۲۵ میلیارد تومان در ازای بدهی شستا دادیم. من خودم نامه بانک مرکزی را دارم که رفع تعهد ارزی بود. یعنی اینکه یک نفر ارزی در خارج از کشور دارد که باید به داخل کشور بیاورد. بانک مرکزی ۲ میلیون یورو را رفع تعهد ارزی می‌کند، اما می‌گوید به قیمت روز یعنی ۱۲ هزار تومان به ما بدهد. ۲۴ میلیارد تومان از ما طلب داشتند که ۲۵ میلیارد تومان هم دادیم. قاضی هم رای داده است، ولی گفتند پول کارگران را به فوتبال دادید و شکایت را جاری کردند و بازپرس هم، چون پولی نداده بودیم ما را محکوم کردند و گفتند باید در همان ۲۰ روز که مهلت داشتید پول را می‌دادید.

تاج تاکید کرد: نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشتیم و می‌خواهیم رفع تعهد ارزی را هم نشان دهیم. این یک کار حقوقی است. این زمین کنار کمپ را که کلنگ هم زدیم، می‌خواهند تصرف کنند. سجادی هم زمین را به ما می‌دهد.

وی در واکنش به اینکه چه پاداشی برای کی‌روش در صورت موفقیت در نظر گرفتید، گفت: اگر کی‌روش تیم ما را از این مرحله بالا ببرد، ۱۲ درصد از پاداش فیفا را می‌گیرد. دقیقا نمی‌دانم پاداش صعود از مرحله اول چقدر است، اما تا ۳۰ میلیون دلار برای تیم قهرمان پاداش وجود دارد. اگر برای بازیکنان هم پاداشی در نظر گرفتیم به کی‌روش دو برابر پاداش می‌دهیم. قرارداد او آپشن دیگری ندارد.

رییس فدراسیون در مورد انتقال بانوان هوادار از طبق اول به طبق دوم ورزشگاه تصریح کرد: اگر پذیرایی از زنان در طبقه دوم خوب باشد مشکلی ندارد. اولین بار در بازی با کاشیما برای فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ زنان را به ورزشگاه آوردیم و اتفاق خوبی هم بود. دومین بار هم در بازی با کامبوج بود. بعد از آن فوتبال تعطیل شد چرا که کرونا آمد و من هم رفتم. الان هم طبق روال انجام می‌شود. شما خودتان را جای مسئولان بگذارید. وقتی سرویس بهداشتی مجزا نداریم چه کار کنیم؟ اگر شرایط در استان‌ها فراهم باشد باید اقدام کنند. من که مخالف حضور زنان نیستم. من جزو بنیان‌گذاران حضور زنان بودم.

تاج در مورد استقلال فدراسیون فوتبال توضیح داد: شاید در دوره قبل نسبت به این موضوع ایراد بود. گاهی سرمربی‌ها با توصیه وزرا و وکلا انتخاب می‌شدند که این ایراد ما بود، اما الان در ماجرای حضور کی‌روش در ایران با کسی مشورت نکردم و تنها با هیات رئیسه فدراسیون صحبت کردم. شاید یک جا‌هایی هم مخالف باشند و می‌دانم فشار هست. استقلال فدراسیون موضوع جدی برای ماست.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد بحث حضور اسکوچیچ در تیم امید تصریح کرد: برای من سخت بود که یک مربی را که در شرایط سخت برد‌هایی را برای تیم ملی آورده، کنار بگذارم. دلم می‌خواست اگر کاری از دستم بر می‌آید انجام دهم چرا که او مربی خوبی است. نمی‌دانم تیم ملی امید را به او پیشنهاد داده‌اند یا نه، اما این بحث مطرح شد.

وی درباره اینکه آیا ماجدی مصوبه هیات رئیسه را امضا کرده یا نه اظهار کرد: ماجدی صحبت‌های خوبی در هیات رئیسه کرد، ولی به هر جهت ماجدی موافق نبود. بقیه اعضای هیات رئیسه موافق بودند. گفت اجازه دهید من مخالفت کنم و گفتم اشکالی ندارد.

تاج درباره اینکه گفته می‌شود کامرانی فر درباره انتخابات فدراسیون فوتبال به ریاست جمهوری رفته گفت: من اطلاع ندارم.

وی درباره مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال گفت: ساختار فوتبال اداری نیست. ما خودمان ۳۰ سال رییس داشتیم و رییس کسی بودیم. فوتبال اداری نیست. برخی خودشان را کارمند فدراسیون نمی‌دانند. نباید یک خبر از فدراسیون به سایتی برود. ما اگر می‌خواستیم خبری بیرون برود که خودمان آن را منتشر می‌کردیم. هر اداره سخنگویی دارد که باید پاسخ دهد. به نظرم باید زمان صحبت سخنگو هم مشخص باشد. کدام سازمان، آنی جواب جایی را می‌دهد. اگر بتوانیم این کار را بکنیم و راه حلی پیدا کنیم، سخنگو را مشخص می‌کنیم که ماهانه یا هر ۱۵ روز یک بار جواب دهد. سرمربی هم باید در یک دوره جواب دهد.

رییس فدراسیون فوتبال در پایان گفت: اگر بتوانیم نتایج خوبی در جام جهانی مقابل ولز و آمریکا و انگلیس بگیریم همه ما شاد می‌شویم. ما زوری نداریم به بقیه بگوییم که همدل باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهدی تاج
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
0
خوب الحمدالله معلوم شد
مردم بدهکارند و اقایون دزدی
نکردن ارث پدرشون رو بردن!!
نمک نشناسی و مطالعه نکردن خوشی زیر دل زدن و داشتن امنیت اعتبار جهانی جوگیرمون کردفکر کردیم خبریه!! بابی‌بی سی و نفاق فرانسه و آمریکا و کارتر بی شرف زدیم کشور خودمون رو نابود کردیم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
0
0
مسئولین بیسواد#سه سال میشود۳۶ماه هرمان ۲۰میلیون میشود۷۲۰میلیون
نه ۹۰۰میلیون ،حقوق خودشون رو دولا پهنا حساب می کنند
قحط الرجال!!!
نظرات شما
پیشخوان