تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱

معرفی جاذبه های گردشگری دریاچه ارواح استان مازندران

دریاچه ارواح یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر نوشهر در استان مازندران است. این دریاچه در میان مردم محلی با نام دریاچه ممرز شناخته می‌شود. دریاچه ارواح و جنگل‌های پیرامون آن از بکرترین و زیباترین مناطق طبیعی و تفریحی شمال کشور هستند که هرساله به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران انتخاب می‌شوند.

دریاچه ارواح استان مازندران

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: دریاچه ارواح شهر نوشهر استان مازندران یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این استان و شمال کشور است. این دریاچه که «ممرز» نیز نامیده می‌شود، در حد فاصل شهر نور تا نوشهر و در ارتفاعات جنگلی واقع شده است. اطراف دریاچه ارواح را درختان توسکا و ممرز پوشانده‌اند که یکی از دلایل نامگذاری دریاچه به نام ممرز همین موضوع است.

به گزارش جامعه ۲۴، دریاچه ارواح یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد استان مازندران است که به دلیل شرایط و موقعیت استراتژیکی که دارد، بسیار جذاب و دیدنی است.

درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، چشم اندازی زیبا و مه آلودی را ایجاد کرده و به همین دلیل این جاذبه طبیعی را به عنوان یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران در بخش شمالی کشور می شناسند.

طول این دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰۰ متر است. درختان ممرز جنگل ارواح به دلیل همجواری با آب دریاچه در طول سالیان دراز پوسیده اند و دلیل شکستگی درختان از تنه نیز همین است.

همچنین ریشه های این درختان از خاک بیرون زده اند که نمایی تماشایی ایجاد کرده اند. در گذشته این منطقه دشتی وسیع و پوشیده از درختان ممرز و توسکا بوده است که با گذشت زمان و جاری شدن آب در منطقه، به تالابی با درختان بیرون از آب تبدیل شده است.

معرفی جاذبه های دریاچه ارواح استان مازندران

دریاچه ارواح استان مازندران کجاست؟

دریاچه ارواح استان مازندران در جاده نور به سمت نوشهر، ۴۷ کیلومتری نوشهر و در نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» واقع شده است. اگر از نور به‌سمت نوشهر درحال حرکت هستید، می‌توانید خود را از چند مسیر مختلف خود را به جاده اصلی دریاچه ارواح برسانید. جاده رویان به‌سمت روستای «بلده» با وصل شدن به جاده دریا بیشه و مسیر جاده ونوش شما را به ابتدای جنگل‌های حفاظت شده ممرز و جاده دریاچه ارواح می‌رسانند.

در مسیر جاده ونوش که از روستا‌های صلاح الدین کلا و ونوش می‌گذرد، به نگهبانی و مناطق حفاظت شده دریاچه خواهید رسید. برای عبور از نگهبانی نیاز به مجوز عبور دارید؛ البته به عموم گردشگران این منطقه مجوز ورود داده می‌شود؛ به‌جز مواقع خاص که شرایط آب‌و‌هوایی مناسب نباشد. پس از آنکه مسافتی بالغ بر ۱۵ کیلومتر را در جاده خاکی گذراندید، به تابلوی راهنمای دریاچه ارواح خواهید رسید. ادامه مسیر را با خودرو‌های آفرود یا به صورت پیاده می‌توانید طی کنید.

پیاده روی ادامه مسیر حدود ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت طول خواهد کشید. مسیر خاکی دریاچه ارواح از میان جنگل‌های مرتفع می‌گذرد و شما را به دریاچه ممرز می‌رساند. همچنین اگر بخش نگهبانی و درب ورودی بسته بود، می‌توانید نگهبان‌ها را صدا کنید و از آن‌ها بخواهید تا دروازه را باز کنند.

برای ورود به این منطقه، مبالغی تحت عنوان ورودی از گردشگران دریافت می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد. همچنین اگر قصد بازدید از این منطقه با خودرو آفرودی را دارید، نیاز به مجوز از محیط بانی خواهید داشت.

صدای جذاب دریاچه ارواح

اگر در دریاچه ارواح استان مازندران سکوت کنید، می‌توانید صدای نجوای پرندگان را بشنوید. پیرامون این دریاچه انواع گونه های جانوری زندگی می کنند، که صدای آواز پرندگان و تکاپوی دیگر جانوران در سکوت این دریاچه می‌پیچد.

در اطراف دریاچه ارواح بکرترین و زیباترین جنگل های هیرکانی ایران گسترش پیدا کرده اند، که صدای جریان زندگی جانوران از آن به گوش می‌رسد. همچنین در هنگام پیاده روی در اطراف دریاچه و جنگل های ممکن صدا انواع پرنده و صدای حیوانات وحشی به گوشتان برسد.

معرفی جاذبه های دریاچه ارواح استان مازندران

بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح

دریاچه ارواح استان مازندران در تمامی فصول جذاب و دیدنی است؛ اما مسیر دسترسی به این دریاچه در زمان‌ بارش برف و باران، کمی ناهموار و لغزنده می شود. در فصل‌های پاییز و زمستان جنگل‌های اطراف دریاچه ممرز نیز به‌دلیل خاک نرمی که دارند گلی و باتلاقی می‌شوند. اگر علاقه دارید تا از دریاچه ارواح در فصل سرما دیدن کنید، حتما لباس مناسب و چکمه‌های بلند با خود همراه داشته باشید.

به گزارش جامعه ۲۴، در هنگام بارندگی، تردد و آمد و شد در جاده های دریاچه ارواح ممکن است سخت و دشوار باشد و پیمودن آن تنها با ماشین‌های مجهز ممکن است. باتوجه به این نکات بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح فصل بهار و تابستان است.

اگر در روزهای نخست سال قصد رفتن به این دریاچه و جنگل‌های اطراف آن را دارید، از سازمان هواشناسی شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید. تا اواسط پاییز نیز شرایط برای بازدید از این منطقه مناسب است؛ اما هرچه به زمستان نزدیکتر شویم دمای هوا در این منطقه افت محسوسی می کند و شرایط برای سفر به این منطقه سخت‌تر می‌شود. همچنین در زمان هایی که بارش برف و باران بسیار است، محیط بانی این منطقه اجازه بازدید از دریاچه ممرز را به گردشگران نمی‌دهد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان