تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تشکیل ستاد رای اعتماد در وزارت کار / زاهدی وفا در چه شرایطی به مجلس معرفی شد؟

زاهدی وفا در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شده که به گفته نمایندگان تا کنون هیچ تعاملی با آنها نداشته است. از سوی دیگر موضوع تابعیت کانادایی خانواده‌اش بسیار بحث‌برانگیز شده است. شنیده‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد که تیمی با محوریت محمد رضوانی فر در وزارت کار مشغول لابی برای رای اعتماد وزیر کار هستند.

محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت کار

رویداد۲۴ عزل حجت عبدالملکی از وزارت کار و انتخاب محمدهادی زاهدی‌وفا به سرپرستی وزارتخانه، عملا نشان داد که جبهه پایداری تا چه اندازه در تصمیم‌های سیاسی و مخصوصا مناسبات اقتصادی نفوذ دارد؛ چه اینکه وزارت کار و زیرمجموعه‌های آن، از بزرگترین مجموعه‌های مالی و اقتصادی کشور به شمار می‌روند و با این وصف طبیعی بود آنها همواره به دنبال نفوذ بیشتر بر آن باشد و حالا با معرفی وفا به مجلس برای تصدی وزارت کار، این نفوذ بیشتر نشان داده شد.

معرفی زاهدی وفا به مجلس یک سمت قضیه است و بخش مهمتر پذیرش او از سوی نمایندگان مجلس است؛ آنهم در شرایطی که بخش مهمی از نمایندگان، از عدم تعامل او پارلمان گلایه دارند. به این ترتیب زاهدی وفا در حالی به مجلس معرفی شده که در مدت سرپرستی کمترین تعامل را با مجلس داشته و در هیچ جلسه‌ای از کمیسیون حاضر نشده و آنگونه که نمایندگان می‌گویند نباید امید چندانی برای رای اعتماد داشته باشد، با این حال رییسی برای اینکه نشان دهد نمی‌خواهد وزارت کار را از دست جبهه پایداری خارج کند، با معرفی او پرچم سفیدش را برای این جریان رادیکال اصولگرا بالا برد.


بیشتر بخوانید: محمدهادی زاهدی وفا امام صادقی نزدیک به جلیلی / سابقه وزیر جدید کار چیست؟


مصاحبه‌های نمایندگان نشان می‌دهد وضعیت وزیر پیشنهادی چگونه است؛ محمد وحیدی نماینده مجلس گفته «آقای زاهدی‌وفا سرپرست وزارتخانه کار به لحاظ اجرایی، فضای این وزارتخانه را در تعامل دولت با مجلس با روابطی که وجود دارد یا خیلی نمی‌شناسد یا خیلی علاقه‌مند به این ارتباط نیست. تقریباً هیچ نماینده‌ای در مجلس با ایشان ارتباط ندارد.» همچنین حسن لطفی نماینده رزن و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفته «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا امروز هیچ ارتباطی با مجلس نداشته و حتی یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای با کمیسیون اجتماعی برگزار نکرده است و این موضوع برای ما بسیار جای تعجب دارد.»

تشکیل ستاد رای اعتماد در وزارت کار

شاید پیش از این زاهدی وفا تصور می‌کرد فرد دیگری قرار است به عنوان وزیر معرفی شود؛ چه اینکه حتی در مقطعی نام مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی هم مطرح شد اما در نهایت ابراهیم رئیسی تصمیم گرفت خود زاهدی وفا را به عنوان وزیر معرفی کند. زاهدی وفا با درک موقعیت و شکننده بودن وضعیتش در مجلس تصمیم گرفته کار نیمه رییسی را کامل کند و به همین دلیل با تشکل «ستاد رای اعتماد» در ساختمان وزارت کار تلاش‌های خود برای جلب رضایت و دیدار با نمایندگان را آغاز کرده است.

یک منبع آگاه در وزارتخانه به رویداد۲۴ گفته زاهدی وفا با قرار دادن محمد رضوانی‌فر مدیرعامل پیشین شستا به عنوان محور ستاد رای اعتماد، تلاش دارد نمایندگان را راضی کند تا به وزیر پیشنهادی رای اعتماد بدهند. این اقدام در حالی انجام شده که نمایندگان دل خوشی از رضوانی‌فر هم ندارد؛ چه اینکه او به دلیل عدم واریز سهم شستا از حقوق بازنشستگان در ماه‌های پایانی دولت روحانی حاشیه‌ساز شده بود.

یک منبع همچنین خبر داده که رضوانی‌فرد در یک جلسه خصوصی گفته می‌تواند از مجلس ۲۵۰ رای برای زاهدی وفا جمع کند و قرار است در صورت موفقیت، به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شود.

دردسر تابعیت کانادایی خانواده زاهدی وفا

مشکلات زاهدی وفا البته در شرایط بسیار دشواری قرار دارد. البته شانس بسیار بزرگی به او رو کرد که در میانه انتقادات به تابعیت خانواده‌اش، ماجرای فرزند انسیه خزعلی مطرح شد. زمانی که بحث تابعیت خارجی مطرح شد، برخی اصولگرایان از یک مقام ارشد در دولت نوشتند که تابعیت کانادا دارد؛ در حالی که همه منتظر بودند زاهدی وفا پاسخگوی این کنایه باشد، ناگهان انسیه خزعلی درباره فرزندش توضیح داد و همه تصور کردند آن کنایه خطاب به خزعلی بوده است، اما در حقیقت انتقاد بخشی از اصولگرایان به زاهدی وفا بود؛ چه اینکه آنها درباره همین مسئله بارها به رقیب تاخته بودند و حالا انتخاب زاهدی وفا آزمونی برای خود آنها به شمار می‌رود.

عبدالرضا داوری از توییتی درباره این موضوع نوشت: «محمدهادی زاهدی وفا که توسط رئیس جمهور برای وزارت رفاه به مجلس معرفی شده استسال‌های ۷۱ تا ۷۳ و ۸۰ تا ۸۲ در کانادا حضور داشته و هردو دخترش فاطمه و زهرا ]در هین ادوار در کانادا متولد شده و تابعیت کانادایی دارند.»

یکی از حامیان زاهدی وفا پاسخ داده «تابعیت کانادا برای متولدین در این کشور یک امکان است نه یک اجبار. فرزندانی که والدین آن‌ها گواهی ولادت در این کشور را دریافت نکنند عملا شهروند این کشور نخواهند بود. هر دو فرزند آقای زاهدی‌وفا تنها تابعیت ایرانی دارند.»

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در انتقاد به همین موضوع به سایت انتخاب گفته «معتقدم دولت باید بیشتر به نظرات مجلس توجه می‌کرد، چراکه مجلس است که باید به وزیر رای اعتماد دهد. همچنین این مسئله که فرزندان‌ ایشان در خارج از کشور هستند، خط قرمز ماست. اگر اثبات شود که ایشان یا فرزاندان‌شان در خارج از کشور هستند، خط قرمزی است که مجلس تحت هیچ شرایطی زیربار نمی‌رود.»

الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس هم به انتخاب گفته «زاهدی وفا وزیر پیشنهادی کار به دلیل تابعیت دو فرزندش در مجلس به مشکل می‌خورد، بنابراین فکر می‌کنم خود رئیسی هم درمورد او تجدید نظر کند.»

انتقادات از تعامل زاهدی وفا با مجلس و همچنین شائبه‌ها درباره تابعیت خانواده‌اش فعلا آنقدر زیاد است که وضعیت او در مجلس را پیچیده کرده است، با این حال ظاهرا تیم رضوانی‌فر با قدرت در حال لابی برای گرفتن رای اعتماد او هستند. روزهای آینده مشخص خواهد نتیجه این لابی‌ها چه خواهد شد؛ آیا زاهدی وفا ماندگار خواهد شد و رضوانی‌فر هم از بیسکوئیت مادر به شستا می‌رود یا وزیر بعدی در راه است!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
0
1
های و های یه عده تو مجلس فقط طبل تو خالیه
به این زنده خوار هم رای اعتماد میدن مثل گله گرسنه گان بیت المال فعلی که رای اعتماد گرفتن
نظرات شما
پیشخوان