تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

آمریکا: تا وقتی احیای برجام در راستای منافع ما باشد، پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد معتقدیم تا زمانی که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع ملی واشنگتن باشد، احیای آن را پیگیری می‌کنیم.

مذاکره ایران و امریکا
رویداد۲۴ ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای واشنگتن نرسیدن به توافق را به گردن ایران انداخت و مدعی شد: ارزیابی ما این است دلیل اینکه هنوز به توافق نرسیده ایم، این است که تهران مبنای معقول بازگشت متقابل را که در پیش‌نویس اتحادیه اروپا آمده، نپذیرفته است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار مواضع قبلی خود و دیگر مقامات آمریکایی اضافه کرد: اختلاف ها و شکافهایی میان ایران و آمریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵ همچنان وجود دارد.

وی مدعی شد: از زمان پاسخ های ایران، این شکاف‌ها همچنان پابرجا است. پاسخ های ایران ما در جایگاهی قرار نداد که توافق را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن همچنان مذاکرات غیرمستقیم را ادامه می‌دهد، ادامه داد: آمریکا بر این باور است که هنوز برای به نتیجه رسیدن این توافق دیر نیست.

وی تصریح کرد: معتقدیم تا زمانی که بدانیم پیگیری و تحقق برجام  در چارچوب منافع امنیت ملی ماست، احیای آن را پیگیری و دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره بیانیه ضد ایرانی آمریکا و سه کشور اروپایی نیز ادعا کرد مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی می‌کنیم.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما کاملا به اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن اعتماد داریم و با مشورت و همکاری نزدیک با شرکای خود در آژانس، درباره مناسب ترین پاسخ به عدم پاسخگویی رضایت بخش ایران به پرسش هایی که از سوی آژانس مطرح شده است، ادامه خواهیم داد.

وی درباره وضعیت زندانیان دو تابعیتی در ایران با توجه به وضعیت توافق احتمالی با تهران نیز ادعا کرد که آزادی آنها از اولویت های دولت بایدن بوده و آن را با مذاکرات وین گره نزده است.

وی افزود: ما همواره این دو موضوع را در دو مسیر جداگانه پیگیری کرده‌ایم و تلاش خود را برای آزادی آنها ادامه می دهیم.

در همین راستا  یک مقام ارشد دولت آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی به یک رسانه آمریکایی گفت که ما هنوز علاقه مند هستیم که ببینیم که آیا می توانیم با ایران به توافق برسیم یا خیر.

وی مدعی شد از این رو، دولت بایدن آمادگی ادامه عقب ‌گرد و پیشرفت در این مذاکرات را دارد.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد برای رسیدن به توافق، ایران باید موضع اخیر خود را درباره مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعدیل کند.

به گزارش ایرنا، در همین حال، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: از ایران و سایر کشورها درشرایط مشابه می خواهم که گفتگوی جدی را با آژانس برقرار کنند تا فضای یک همکاری موثر فراهم شود  و این امر لازمه قابل اعتبار بودن هر توافقی است.

گوترش با بیان اینکه پرسش های دشواری روی میز مذاکرات قرار دارد، اظهار داشت: از همه طرف ها می خواهم که نسبت به حل و فصل این مشکلات اطمینان حاصل کنند.

این در حالی است که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه  با اشاره به شرایط سیاسی آمریکا و آنچه او «جهت گیری‌های» توصیف کرد که به جمع‌بندی منجر نمی‌شود، افزود: اکنون در یک نوع بن بست قرار داریم.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران روز چهارشنبه بدون صدور قطعنامه پایان یافت.


بیشتربخوانید: سیگنال سفر رییسی به سازمان همکاری‌های شانگهای/ منتظر احیای برجام نباشید!


با این حال، سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ مشترکی را علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صادر کردند.

 این بیانیه که از سوی نماینده آلمان قرائت شد و ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده است، به گفته وال استریت ژورنال از سوی ۵۶ کشور که ۲۳ طرف آن عضو شورای حکام آژانس هستند،  تایید شده است.

«لورا هویل‌گیت» سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این باره مدعی شد که حدود ۵۰ کشور نگرانی خود را از عدم همکاری ایران با آژانس ابراز داشته و این مساله نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل همچنان از ایران می‌خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه موضوعات پادمان باقی‌مانده بدون تأخیر همکاری کند.

وی ادعا کرد: به رغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل با ایران، چنین تعاملی صورت نگرفته است و گزارش مدیرکل آژانس به این نتیجه رسیده است که مسائل پادمان باقی مانده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی خود در واکنش به این بیانیه سیاسی گفت: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین هیچ ثمری ندارد. 

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفتگو و تبادل پیام برای رفع تحریم ها و با اشاره به تلاش همه طرفها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را  تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم دانست. 

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو بار دیگر بر اراده و حسن نیت لازم  از سوی ایران برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرد.

بدر البوسعیدی وزیرخارجه عمان نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه گیری مثبت از ماهها مذاکره، تاکید کرد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

 برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ۲۲ شهریور ماه (۱۳ سیپتامبر) به وقت محلی (آمریکا) با بیان اینکه به تلاش های دیپلماتیک ادامه می دهیم، اظهار داشت، نظرخود را در مورد آخرین پاسخ ایران داده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برغم اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور اظهار داشت: هنوز برای احیای توافق هسته ای با ایران خیلی دیر نشده است.

این مقام ارشد دولت بایدن مدعی شد ایران باید درخواست های فرابرجامی را کنار بگذارد و با حسن نیت به مذاکرات ادامه دهد.

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا شب قبل از آن در مکزیک ادعا کرد پاسخ ایران گامی رو به عقب است و دورنمای دستیابی به توافق در کوتاه مدت را بعید می سازد.

بلینکن با بیان اینکه نمی تواند در این رابطه جدول زمانی ارائه دهد اما مدعی شد که ایران نمی‌خواهد یا نمی‌تواند آنچه را که برای دستیابی به توافق لازم است، انجام دهد.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن منفعت اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این رو چنانچه طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
0
0
اگر خواستار توافق هستند چرا تحریم می‌کنند؟
ایران مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
0
0
جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۴۴:۵۷
قبل از اینکه غرب از ما بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنیم باید آن را از رژیم صهیونیستی بخواهند که سلاح‌های کشتار جمعی دارد.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
0
سفیر آمریکا: به فشار علیه ایران در آژانس ادامه خواهیم داد/ و این در حالی است که آمریکا در سال 97 به صورت غیر قانونی از توافق هسته ای و برجام خارج شده است، آمریکا جنایتکار با خروج از توافق هسته ای و برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
0
دولتمردان آلبانی بدانند در اختیار قرار دادن قلمرو کشور خود به عنوان پایگاه سازمان تروریستی منافقین مصداق آشکار تروریسم دولتی است و این آتشی که برافروخته‌اند در آینده دامن خودشان را هم خواهد گرفت.
همه قرائن نشان می‌دهد گروسی رئیس‌آژانس هسته‌ای همکار اسرائیلی‌ها است و مأموریت دارد تمام اطلاعاتی را که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست می‌آورد در دست اسرائیلی‌های تروریست بگذارد. دیدیم که در گذشته به تأسیسات اتمی کشورمان در نطنز با اطلاعاتی که به دست آوردند آسیب رساندند و خساراتی به کشور وارد شد.
واقعیت این است که ما بیشترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم و بیشترین بازرسی‌ها از ایران انجام شده ولی متأسفانه هر چه بیشتر همکاری کرده‌ایم بهانه‌تراشی‌های آژانس بیشتر شده و پایان نیافته است. فلذا بسته شدن پرونده هسته‌ای برای جلوگیری از بهانه‌تراشی‌های جدید آمریکا باید با جدیت پیگیری شود و الا اگر توافقی هم صورت بگیرد، ‌ناپایدار خواهد بود.
نظرات شما
پیشخوان