تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر

دفاع قدیری ابیانه از عملکرد گشت ارشاد/ خانم‌ها حجاب و قوانین را رعایت کنند تا فراخوانده نشوند

قدیری ابیانه: سکته مهسا امینی باعث تاسف است. اما مگر گشت ارشاد مگر چه برخوردی کرده است؟ گفته است که بفرمایید سوار ماشین شوید، به اداره پلیس بیایید و آنجا هم تاریخ داده که در کلاس اخلاق شرکت کنند تا عوارض منفی بدحجابی را بدانند.

مهسا امینی

رویداد۲۴ قدیری ابیانه سیاستمدار اصولگرا در واکنش به ماجرای مهسا امینی، می‌گوید که «سکته ایشان باعث تاسف است. اما مگر گشت ارشاد مگر چه برخوردی کرده است؟ گفته است که بفرمایید سوار ماشین شوید، به اداره پلیس بیایید و آنجا هم تاریخ داده که در کلاس اخلاق شرکت کنند تا عوارض منفی بدحجابی را بدانند؛ اینکه خیلی هم خوب است، اشکالش چیست؟ مگر اینکه یک عده‌ای آن را بهانه کنند و بگویند به طور کل گشت ارشاد نباشد که در این صورت باید بگوییم نیروی انتظامی، پلیس ترافیک، زندان، مبارزه با اختلاس و دزدی نباشد، این که منطقی نیست.»

در ادامه متن کامل گفتگوی «انتخاب» با قدیری ابیانه در زیر می آید:

*آقای قدیری ابیانه! نظر شما در مورد ماجرای مهسا امینی و گشت ارشاد چیست ؟

سکته خانم مهسا امینی باعث تاسف است. اساتیدی که موقع تدریس سکته می‌کنند، روحانیونی که موقع وعظ سکته می‌‌کنند ، مریض‌هایی که در آمبولانس و پیش از رسیدن به بیمارستان سکته می‌کنند یا اختلاس‌‌گرانی که موقع کشف اختلاس سکته می‌کنند، همه و همه باعث تاسف است ولی اینکه سکته آنان را بیاندازیم گردن نیروی انتظامی، بی‌انصافی است. قانون می‌گوید که خانم‌ها باید حجاب را رعایت کنند. وقتی راجع به حجاب ‌شان تذکر می‌گیرند، دست‌کم رعایت کنند و مقاومت نکنند. نیروی انتظامی کار خیلی خوبی کرده و برای آنان کلاس گذاشته است تا آثار منفی حرکت خود را بدانند.

ما کسانی را داریم که در زندان سکته می‌کنند، اعدامی‌ هایی داریم که پیش از رفتن به پای چوبه‌ دار سکته می ‌کنند، آدم‌ هایی هستند که پای نماز سکته کرده‌ا ند ، اینها را که نمی‌توانیم گردن نیروی انتظامی بیاندازیم. بگوییم چون گشت ارشاد او [مهسا امینی] را به آنجا برد، سکته کرد و اصلا پلیس را جمع کنیم. افرادی به دلیل جریمه شدن توسط پلیس سکته می‌کنند ، آیا باید به طور کل نیروی انتظامی را برچینیم؟ یکی از خانم‌های اقوام ما سکته زد و در آمبولانس و پیش از رسیدن به بیمارستان فوت کرد، الان باید بگوییم آمبولانس نباشد؟ خیر، این حرف‌ها معقول نیست.

گشت ارشاد مگر چه برخوردی کرده است؟ گفته است که بفرمایید سوار ماشین شوید، به اداره پلیس بیایید و آنجا هم تاریخ داده که در کلاس اخلاق شرکت کنند تا عوارض منفی بدحجابی را بدانند؛ اینکه خیلی هم خوب است، اشکالش چیست؟ مگر اینکه یک عده‌ ای بخواهند بهانه کنند و بگویند به طور کل گشت ارشاد نباشد که در این صورت باید بگوییم نیروی انتظامی، پلیس ترافیک، زندان، مبارزه با اختلاس و دزدی نباشد، این که منطقی نیست. من معتقدم که راه جلوگیری از برخوردها این است که خانم‌ها حجاب و قوانین را رعایت کنند تا فراخوانده نشوند.


بیشتربخوانید: اگر مهسا امینی گرفتار گشت ارشاد نمی‌شد، باز هم سکته می‌کرد؟/ دولت اصرار دارد مرگ مهسا را توجیه کند


*مقایسه‌هایی که شما در صحبت‌های‌تان انجام دادید، مقایسه‌های درستی نیست.

آثار ضرب و شتم نیست و  فیلمی هم که از لحظه سکته کردن او توسط نیروی انتظامی منتشر شد نشان می‌دهد که سکته او ربطی به پلیس نداشته است. تعداد زیادی از زنان در جلسه توجیهی حضور داشتند. اگر برخورد پلیس باعث سکته شده باید بقیه هم سکته می‌کردند. اینها همه تبلیغات سوء است و گرنه بعضی‌ها سر کنکور هم سکته می‌‌زنند و ترس دارند، اینکه دلیل نمی‌شود که کنکور را حذف کنیم . اگر اختلاس ‌گرانی دستگیر می‌شوند و سکته می‌کنند، ما باید بگوییم که مبارزه با فساد را کنار بگذاریم؟ حتی گزارشاتی شده مبنی بر اینکه کسانی که می‌خواهند اعدام ‌ شوند، قبل از به دار آویختن سکته زده‌اند. برخورد نیروی انتظامی با مسئله بدحجابی یا بی‌‌حجابی برخورد خوبی است و برایشان کلاس می‌گذارند. اینکه خوب است چه اشکالی دارد؟ حالا اگر آنجا سکته نمی‌زد، ممکن بود شب در خواب سکته کند. بنابراین فقط به خاطر ترس هم نیست. یکی ممکن است ناراحتی قلبی داشته باشد؛ کمااینکه در اختلاس ‌‌گران هم داریم. حال باید بگوییم مبارزه با اختلاس‌گران را بر بیاندازیم یا آمبولانس و اورژانس را تعطیل کنیم؟

*البته اختلاس‌گران ما بیشتر از کشور فرار می‌کنند ...

اتفاقا عامل اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی که خیلی‌ ها فکر می ‌کنند خاوری است، شخص دیگری‌ست. خاوری 3 میلیون دلار رشوه گرفت ولی عامل اصلی که رئیس شرکت امیر منصور آریا بود، دستگیر شد و محاکمه‌اش کردند و به اعدام محکوم شد. شنیده‌‌ها حاکی از این است که پیش از اعدام در زندان سکته زده است، حالا بیایند و با اختلاس‌‌گران برخورد نکنند؟ این همه اختلاس‌‌گر در زندان داریم. کشورهای غربی سیاست‌شان این است که هر کسی که در ایران جرمی مرتکب می‌‌شود، اعم از ترور، انفجار، اختلاس، دزدی و... پایش را که از مرز بیرون می‌گذارد، به او امان می‌دهند تا از این طریق برای تخلف احساس امنیت کنند و باعث افزایش جرم و دزدی در ایران شوند، این چیزی است که دشمن می‌خواهد. حال ما بگوییم با اختلاس‌‌گر برخورد نمی‌کنیم چون ممکن است سکته بزند؟ هیچ بداخلاقی با خانم مهسا امینی صورت نگرفته است. لذا این‌ها ادعاهای ضد انقلاب است که بی ‌خود و غیر مستند است.

*تاکنون فیلم‌های زیادی از برخوردهای گشت ارشاد منتشر شده ....

فیلم گشت ارشاد و این خانم فرق دارد. همچنین وقتی پلیس می‌‌گوید سوار ماشین شوید ، باید سوار شوند و مقاومت نکند. همه جای دنیا همین است و می‌گویند بفرمایید تا به اداره پلیس برویم. حالا ممکن است اشتباهی رخ داده باشد که در مرکز پلیس بررسی می‌کنند. اگر مقاومت نکنند، مشکلی پیش نمی‌آید. اصلا مقاومت در برابر پلیس، در همه جای دنیا جرم سنگینی است. فرض کنید ماشینی با سرعت غیرمجاز می ‌رود و پلیس می‌گوید که باید ماشین توقیف شود، حال راننده هم مقاومت ‌کند، در این صورت چه کار باید کرد؟ بهتر این است که ما افراد را دعوت کنیم که حتی اگر اعتقادی به حجاب و قانون، در زمینه‌‌های مختلف ندارند، ولی باید آن را رعایت کنند. مثل این می‌ماند که بگوییم به نظر من اینجا چراغ قرمز نباید باشد، ولی چراغ قرمز تا هست، شما هم باید آن را رعایت کنید، در غیر اینصورت جریمه می‌شوید. ما کسانی را داریم که تخلف رانندگی کرده‌اند و بعد از جریمه سکته زده‌اند، خب تخلف نکنید، به همین راحتی . قوانین را رعایت کنید.

اگر کسی خواست برهنه به خیابان برود باید با آن برخورد شود یا نه؟ بعد بگوید این بدن من است و به شما مربوط نیست و دلم می‌خواهد برهنه بروم، معلوم است که باید با آن برخورد کرد. پس گشت ارشاد لازم هست یا نیست؟ باید با آن برخورد کرد دیگر، الان هم دارند همین کار را می‌کنند. الان آن‌هایی که معتقد به حجاب آزاد هستند، منظورشان فقط روسری است یا بیشتر از آن؟ تعیین حدود و آزادی پوشش چیست و با چه کی است؟ خودش قرار است تعیین کند که ملاک و اندازه‌اش چه باشد؟ الان همین ایرانی‌‌هایی که در اروپا زندگی می‌کنند، قوانین آنجا را رعایت می‌کنند یا نه؟ قوانین کشور ما هم این است باید آن را رعایت کنند.

نظام با خلوت خودشان کاری ندارد ولی وقتی به خیابان می‌آیند، باید رعایت کنند. آمدیم و دو نفر در ملا عمومی روابط نامشروع انجام دادند، بگوییم آزاد هستند و مشکلی ندارد؟ بنابراین این آزادی پوشش حد و مرز ندارد. اتفاقا تا آنجایی که من دیدم، گشت ارشاد سعی می‌کند خیلی محترمانه برخورد کند. اما وقتی به شخصی می‌گوید سوار ماشین گشت شود و آن شخص مقاومت می‌کند، باید با او چه برخوردی داشته باشند؟ یا وقتی به فردی تذکر رعایت حجاب می‌دهند و او به پلیس هم می‌گوید که به شما ربطی ندارد، چه باید بکنند؟ شما رسانه‌ها باید کمک کنید تا افراد بفهمند که باید قانون را رعایت کنند ، حتی اگر آن را قبول ندار ند. قرار نیست هرکسی قانونی را قبول ندارد، آن را رعایت نکند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
19
یعنی این ملت این قدربی بخارشود تااین احمق‌ها رابااین حرفش ادب نکند والا لایدخانواده اورادرشهرخودش راملت خوب ادب کند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
37
انشاالله لال بشی، به تبر غیب گرفتار بشی.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
31
بی وجدان سنگدل و عقده ای وکینه دل , آیا به قیامت وروز حسابرسی اعتقادی داری ؟؟؟؟!!!!!, آیا منکر داستان حضرت علی ( ع ) و کشیدن خلخال از پای دختر یهودی هستی که اینگونه بی محابا , جان باختن یک دختر هموطن در یک اقدام غیر اسلامی وغیر انسانی ولو به اسم ارشاد وآموزش , را توجیه وماله کشی می کنی !!!!
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
23
چه قدر وقیح هستید!!!!! پلیس گفت بفرمایید میخایم ببریم بکشیم‌تون!!!! در همه دنیا پلیس مردم رو برای حجاب می‌دزده؟؟!! ننگ بر شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
31
تف به گور پدرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
23
مردک مگر در غرب مردم برهنه در خیابانها می گردند.
اگرنیروی انتظامی با یک کلاس میتواند خانمها را متقاعد کند، چرا این کلاسها را برای عموم در تلویزیون پخش نمی کند؟؟ تا دیگر نیاز به قتل رساندن افراد برای ارشاد نباشد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
17
واقعاً بزرگترين و بد ترين مشكل مملكت، ادامه حضور افرادي مثل ايشان بعد از ٣٠ سال، در مراكز تصميم گيري است. اگر جوانان مديريت ميكردند، بهتر تصميم ميگرفتند، مديران جوان مشكلات نسل جوان را بهتر درك كرده و بهتر مديريت ميكنند.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
20
تف به شرف نداشته ات.
نائب
|
Netherlands
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
13
تو مامور به هدایت اجباریشان نیستی؛
بماند که نه خودتان و نه جاهلان امر به معروفتان صلاحیت اینکار را ندارند.حداقل از آنها بخوهید قبل از برخورد با مردم آداب معاشرت و قبل از ورود به این حیطه ازدواج کرده باشند تا از هوای هوس نفسانی و شیطانی و... امیال سرکوب شده شان فاصله گرفته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
19
تف به شرف نداشته ات کجای قرآن گفته که با زور سرنيزه چادر سر زنان کنند!؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
13
فعلا که حرکتی جز افتخار بر این حادثه از زنده خواران و گرسنه گان بیت المال ندیدیم
موقع ساقط کردن هواپیمای اکراینی هم دقیقا همین رفتارهای کفتارصفت رو داشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
19
انشاالله دچار مصیبت مرگ شقی فرزند شوی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
14
زر زر زدن مالیات نداره ، کنتور هم نمیندازه، شغال ، کفتار، بی ناموس
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
13
اینقدر اباطیل نباف لمپن بیسواد
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
9
چرا شما به قوانین ساخت مسکن ساخت مدرسه در سیستان داشتن شغل داشتن درمان رایگان وووو که در قانون اساسی جزو حقوق اولیه مردم و جزو وظایف دولت و نماینده بیشرف مجلس هست عمل نمیکنین و از قانون فقط در مورد حجاب خوب عمل میکنین الان شدین قانون مدار از هدا میخام سر دخترت بیاد تا درک کنی هرچند کودن تر ازین حرفا هستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
4
این کیه؟
کارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
10
خیلی شما را قبول داشتم و بارها با شما ملاقات کرده بودم و همیشه حمایت میکردم . الان هم با این موضعی که اعلام کردید رسما اعلام میکنم کاملا از شما و امثال شما نفرت دارم. اقای محترم باغچه خودتم بیل بیزنی ی کرم میاد بیرون . عربستان که مهد اسلام هست به این شعور رسید که حجاب اجباری و بهشت اجباری کارساز نیست. البته به این باور رسیدم نان شما هم با این مسائل تامین میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
4
قانونی که اکثریت مردم قبول ندارند از اساس مشروعیت ندارد چون نمایندگان مردم آنرا تصویب نکرده اند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
2
آقای قديري ابیانه مشکلات روحی دارند وفردی جنجالی محسوب می شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
2
با سلام
فقط به ایشون بفرمایید که اگه این اتفاق برای دختر خودت هم روی داده بود باز هم از این حرفها میزدی ؟( البته اگر ذره ای رحم و دلسوزی برای دختر خودت داشته باشی )
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان