تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

هشدار هواشناسی؛ خطر جاری شدن سیلاب در این ۹ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۹ استان همچنین افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر در دریای عمان، تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج فارس هشدار داد.

اخبار هواشناسی

رویداد۲۴ سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با رخداد رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و احتمال گردوخاک، در نقاط مستعد ریزش تگرگ به‌ویژه در ساعات بعدازظهر طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ( ۲۷ و ۲۸ شهریور) درجنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان خبر داد.

بر اثر این مخاطره جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هوانشاسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره، اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو در ارتفاعات و پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی را توصیه می‌کند.

این سازمان با صدورهشدار زردرنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و گاهی گردوخاک از یکشنبه تا سه‌شنبه ( ۲۷ تا ۲۹ شهریور) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در مرکز و غرب کرمان، شمال و شرق فارس، دوشنبه در مرکز و غرب کرمان، شرق و شمال فارس، جنوب و غرب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد، شرق چهارمحال و بختیاری و سه‌شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب غرب کرمان، شرق و شمال فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد، شرق چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق لرستان و جنوب غرب مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد.


بیشتربخوانید: بارش باران در نقاط مختلف کشور؛ خیزش گردوخاک در ۴ استان


به توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارت به صنعت کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد از جنوب شرقی و افزایش ارتفاع امواج در نواحی ساحلی و دور از ساحل میانگین ۱ تا ۱.۵ متر از عصر یکشنبه تا شب دوشنبه ( ۲۷ و ۲۸ شهریور) خبر داد.

این مخاطره روز دوشنبه در دریای عمان، تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج فارس، در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان مورد انتظار است، درنتیجه احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره محدودیت و احتیاط در فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
پیشخوان