تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

محمد مهاجری: رئیسی فکر می‌کرد اروپا پیت نفت در دست به التماس می‌افتد

فعال سیاسی اصولگرا گفت:دستگاه دیپلماسی دولت به ویژه تیم مذاکره کننده یک تحلیل اشتباهی داشتند که فکر می‌کردند، اگر فردا هوا سرد شود همه کشور‌های اروپایی پیت‌های نفت شان را جلوی در وزارت خارجه می‌گذارند و می‌گویند «جان مادرتان ۲۰ لیتر نفت به ما بدهید تا ما خودمان را گرم کنیم».

محمد مهاجری: رئیسی فکر می‌کرد اروپا پیت نفت در دست به التماس می‌افتد
رویداد۲۴ گویا در موضوع برجام ریش و قیچی دست سیدابراهیم رئیسی است، اما سئوال آن است که پس چرا او تصمیم نهایی را نمی‌گیرد.

به گزارش نامه نیوز، مهم‌ترین بخش‌های گفت و گوی محمد مهاجری را در ادامه می‌خوانید:

*شاید از یک جهت بتوان به آقای رئیسی حق داد، وقتی آقای روحانی با ۲۴ میلیون رأی و آقای ظریف به عنوان دیپلمات شناخته شده در عرصه جهانی مذاکرات را به نتیجه رساندند، در مقابل دلواپسان آن طور آن‌ها را مورد هجمه قرار دادند، طبیعی است که آقای رئیسی با آرای کمتر و وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده به مراتب پایین‌تر از ظریف و همکارانش مقابل هجوم‌های پس از توافق کم خواهد آورد.

*نکته دیگر آنکه آقای رئیسی مرد تصمیم نگرفتن هاست. تنها تصمیم او درباره حذف ارز ۴۲۰۰ بود که آن هم دلایل دیگری داشت، هر چند تبعات این تصمیم را نیز بعدا نتوانستند حل کنند. از آنجاکه آقای رئیسی هیچ تصمیم کلیدی و استراتژیک دیگری در دولت سیزدهم نگرفت، در مورد برجام نیز می‌توان گفت او اصلا مرد تصمیمات سخت نیست.

*دستگاه دیپلماسی دولت به ویژه تیم مذاکره کننده یک تحلیل اشتباهی داشتند که فکر می‌کردند، اگر فردا هوا سرد شود همه کشور‌های اروپایی پیت‌های نفت شان را جلوی در وزارت خارجه می‌گذارند و می‌گویند «جان مادرتان ۲۰ نفت به ما بدهید تا ما خودمان را گرم کنیم». واقعا تصور آن‌ها در همین حد کوتاه بود.


بیشتر بخوانید: محمداسماعیل کوثری: تاخیر در مذاکرات مانند دفعه قبل به ضرر ما نیست


* الان دولت متوجه شده که از این خبر‌ها نیست. اروپایی‌ها حتی اگر از سرما هم بلرزند نیاز به انرژی شان را از جا‌های مختلف دنیا می‌توانند فراهم کنند. اخیرا خبری آمد که آذربایجان در حال تأمین بخشی از نیاز اروپا به گاز است. این نشان می‌دهد اروپایی‌ها دست روی دست نگذاشتند و منتظر ما نشدند بلکه ما باید از آن فرصت مناسب استفاده می‌کردیم تا منافع خودمان را این وسط تأمین کنیم.

*این زمستان بگذرد نفت ارزان می‌شود و ما نیز همچنان در تحریم‌ها دست و پا خواهیم زد و نمی‌توانیم نفت بفروشیم. با وجود این واقعیت، هنوز دل خوش کرده ایم که اگر اروپا در زمستان پیش رو از سرما یخ بزند، به سراغ ما خواهد آمد، در حالیکه این توهمی بیش نیست.

*در نهایت مجموعه نظام به این تصمیم خواهد رسید که آقای رئیسی را یا مجبور به توافق یا مجبور به عدم توافق کند، وگرنه آقای رئیسی درباره این موضوع تصمیم نهایی را نخواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد مهاجری ، برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
3
این دار و دسته به فکر اختلاس هستن و یه گوشه ش از فولاد مبارکه بیرون زد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
3
آخه این کودن از خودش اختیار داره که فکر کنه. اگه مغز هم داشت اختیار نداشت. یارو رو آوردن که فقط عرض ارادت کنه و مثل بوقچی ها بوق بزنه
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
0
1
دولتمردان آلبانی بدانند در اختیار قرار دادن قلمرو کشور خود به عنوان پایگاه سازمان تروریستی منافقین مصداق آشکار تروریسم دولتی است و این آتشی که برافروخته‌اند در آینده دامن خودشان را هم خواهد گرفت.
همه قرائن نشان می‌دهد گروسی رئیس‌آژانس هسته‌ای همکار اسرائیلی‌ها است و مأموریت دارد تمام اطلاعاتی را که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست می‌آورد در دست اسرائیلی‌های تروریست بگذارد. دیدیم که در گذشته به تأسیسات اتمی کشورمان در نطنز با اطلاعاتی که به دست آوردند آسیب رساندند و خساراتی به کشور وارد شد.
واقعیت این است که ما بیشترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم و بیشترین بازرسی‌ها از ایران انجام شده ولی متأسفانه هر چه بیشتر همکاری کرده‌ایم بهانه‌تراشی‌های آژانس بیشتر شده و پایان نیافته است. فلذا بسته شدن پرونده هسته‌ای برای جلوگیری از بهانه‌تراشی‌های جدید آمریکا باید با جدیت پیگیری شود و الا اگر توافقی هم صورت بگیرد، ‌ناپایدار خواهد بود.
سفیر آمریکا: به فشار علیه ایران در آژانس ادامه خواهیم داد/ و این در حالی است که آمریکا در سال 97 به صورت غیر قانونی از توافق هسته ای و برجام خارج شده است، آمریکا جنایتکار با خروج از توافق هسته ای و برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
قبل از اینکه آمریکا جنایتکار از ما بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنیم باید آن را از رژیم صهیونیستی جنایتکار بخواهند که سلاح‌های کشتار جمعی دارد.
قبل از اینکه اروپا جنایتکار از ما بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنیم باید آن را از رژیم صهیونیستی جنایتکار بخواهند که سلاح‌های کشتار جمعی دارد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان