تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۰۳ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
جوادی حصار در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جمع کردن گشت ارشاد و تغییر در قانون حجاب عقب‌نشینی نیست، پیشرفت در عدالت است

محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب اصلاح قانون حجاب و جمع آوری گشت ارشاد نه تنها عقب‌نشینی نیست، بلکه مایه افتخار و پیشرفت نظام است که می‌گوید ما به حرف مردم گوش کرده‌ایم.

محمدصادق جوادی حصار

رویداد۲۴ امید کاجیان: اعتراضات به فوت مهسا امینی و فعالیت گشت ارشاد همچنان ادامه دارد. برخی می‌گویند پس از این اعتراضات باید گشت اشاد منحل شود با در کارکرد آن تغییر ایجاد شود. مثلا از میان اصولگرایان عزت الله ضرغامی گفته: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.»

برخی اینگونه تحلیل می‌کنند که سخنانی از این دست آغاز تغییراتی است؛ برخی هم معتقدند هیچ خللی در عملکرد گشت ارشاد نباید رخ دهد زیرا یک گام به پس نشستن به معنای عقب‌نشینی و در پی آن رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی است. این گروه اینگونه می‌پندارند که اگر ساختار کشور یک قدم عقب نشیند باید سایر سنگر‌ها را نیزیکی پس از دیگری رها کند، برای همین نه تنها در برابر حجاب اختیاری موضع سفت و سختی گرفته شده که سیستم حتی راضی به جمع آوری گشت ارشاد هم نیست. این موضوع را بار‌ها در سخنان برخی مسئولین کشور شنیده ایم.


بیشتر بخوانید: بیست نکته درباره ماجرای مهسا امینی و فعالیت گشت ارشاد/ خواست عمومی توقف گشت ارشاد است


محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی دراینباره به رویداد۲۴ می‌گوید: عقلانی‌ترین رفتار، همراهی و همگامی با اکثریت مردم است. این عمل، هم روح قانون اساسی را زنده می‌کند، هم روشی خردمندانه است. بسیاری از قوانین دستخوش تغییرات بوده و کم و زیاد شده اند. قانون انتخابات چند بار تغییر کرده، قانون مطبوعات تغییر کرده، قانون مالیات‌ها عوض شده است. رویکرد‌های اصلی نظام در مسائل داخلی و خارجی به کرات تغییر کرده است، یکی از شعار‌های بنیادین جمهوری اسلامی شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بوده است. این شعار تبدیل به گرایش به شرق شده است. امام فرمودند آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از امریکا بدتر، انگلیس از هردو بدتر. امروز اما برای مصلحت نظام با آمریکا در ۵+۱ توافق می‌کنیم با روسیه همان شوروی سابق عقد اخوت می‌بندیم با انگلیس‌ها هم معامله می‌کنیم؛ بنابراین استراتژی‌هایی که در جمهوری اسلامی بوده به اقتضای شرایط زمانی تغییر کرده است.

او می‌افزاید: در مورد مسئله حجاب اگر از منظر قانون نگاه کنیم خیلی از قوانین هستند که در جمهوری اسلامی رعایت نمی‌شود، اما کسی برای انجام نشدنش جریمه و مواخذه نمی‌شود کتک هم نمی‌خورد، از سویی از لحاظ شرعی جمهوری اسلامی مکلف نیست بخواهد مردم را به اجرای یک امر شرعی مجاب کند. در موضوع حجاب و امر به معروف و نهی از منکر اختلاف فراوان است، همه علما و فقها می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر وقتی انجام شود که احتمال به تاثیر باشد، اگر قرار نیست تاثیر داشته باشد نمی‌خواهد انجام دهی.

جوادی حصار می‌گوید: اگر نظام به نظر مردم توجه و تمکین کند باید قانون حجاب را به مجلس یا مجمع تشخیص ببرند و آن را به نحوی که مردم بپسندند -غیر اجباری- اصلاح کنند، یکی از خردمندانه‌ترین کارهاست زیرا خیلی چیز‌ها در نظام بوده که به اقتضای شرایط تغییر کرده است.

این فعال سیاسی خاطر نشان می‌کند: تغییر قانون یک امر عقلانی است. امام گفت میزان رای ملت است. رای ملت امروز بر این است که با رفتار‌هایی مثل برخورد‌های گشت ارشاد موافق نیستند آن‌ها آزادی و عدالت می‌خواهند. اصلاح قانون حجاب و جمع آوری گشت ارشاد نه تنها عقب‌نشینی نیست، بلکه مایه افتخار و پیشرفت نظام است که می‌گوید ما به حرف مردم گوش کرده‌ایم. ما برای مردم سوریه کلی شهید دادیم آیا می‌توانیم بگوییم، چون از شما دفاع کردیم شما باید ملزم به حجاب اجباری باشید؟ ما نمی‌توانیم با استاندارد‌های چندگانه برخورد کنیم تاکید می‌کنم تغییر در قانون حجاب عقب‌نشینی نیست پیشروی به سمت عدالتخواهی و خدمت‌گذاری به مردم است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
1
19
رای مردم ؟! یه رفراندوم بزارید برای تغییر نوع حاکمیت و نظر مردم رو بدونید . فساد سر تا پای مملکت رو گرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
21
7
اکثریت مردم موافق حجاب هستند و معترضین به یک درصد هم نمی رسند که عدد قابل توجهی در مقایسه با اکثریت محسوب نمی شوند! ضمنا مسئله حجاب و گشت ارشاد اساسا مسئله مردم نیست و صرفا بهانه است و......
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
بهانه س برای چی؟؟؟؟؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
3
18
گوش کردن به حرف و حق مردم برای اینها بزرگترین شکست تاریخ بشریت محسوب میشه
حسن
|
Sweden
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
1
9
اصلاح طلب .اصولگرا
دیگه تمومه ماجرا
دوران بازی اصلاح طلبان بسر امده .مردم فرصت اصلاح دادن ولی طبق همه روال فرصت سوزی کردند
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
0
7
حجاب حکم خداست ولی در قرآن بابت عدم رعایتش حکم بزن و ببر و بکش نیست!!!!! در حالی که بر ای شرابخوار حکم شلاق داده شده!!!!!!
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
در قرآن هیچ مجازاتی برای شراب خوار هم تعیین نشده .
انا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
10
0
برای چی گشت بخاطر یک مشت زنان فاسد که فیلمشون در تهران برای خود فروشی است باید جمع شود پس زنان و مردان و جوانان ما بخاطر این روسپی ها به کجا پناه ببرند اگر در اروپا رعایت نمی کنند بنیان خانواده هم در آنجا ناپایدار است هما نطور که در ایران هم بخاطر بد حجابی طلاق زیاد آیا کسی که حاضر نیست یک تکه پارچه روی سرش حتی به اجبار بگذارد می تواند زن خوب یا مادر خوبی باشد وقتی عفت و حیا را نگه نمی دارد ما را هم می خواهند مثل اروپایی ها بی خانواده کنند همانهایی که از بد حجاب طر فداری می کنند ببینید چند تا زن و چند تا شوهر کردن
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
من شخصا زن خودفروش محجبه هم دیدم . چادر سر می کرد و منتظر مشتری در میدان امام حسین هی. می چرخید . همه او را می شناختند .
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
13
0
منظورتون از اکثریت مردم همون اغتشاشات گرانیه که چند روز تو خیابون مال ناموس مردم به مورد تهدید قرار میدن و حجاب از سر ناموس مردم بر میدارند و با چاقو رگ مردم رو میزنند؟ آقای عزیز حجاب یه واجب اجتماعیه یعنی تاثیر اجتماعی داره وگرنه شما تو خونت هر جوری خواستی بپوش کسی باهات کار نداره ولی تو اجتماع باید به حقوق دیگران و قانون احترام گذاشت. البته شما اصلاح طلبان دینتون رو از شریح قاضی گرفتید اگه کربلا بودید می‌گفتید ۱۲۰هزار نفر به ۷۲ نفر اکثریت دارند پس ارجعیت دارند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
1
8
اگر در سوریه اینها حجاب را اجباری کرده بودند سه بار تا حالا بشار را پائین کشیده بودند
اینها دچار تناقضهای عجیبی هستند.مثلا چرا در مناطق مسلمان نشین لبنان چنین گشتی را نمیگذارند نفوذ هم دارند که.یا در غزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
1
9
نه اصلاح طلب نه اصولگرا دیگه تمومه ماجرا تک تک مردم شعور دارن میفهمند به شعور مردم توهین نکنید مردم از هر جهت دچار بحران شدن مهمترینش سفره خالیشون و بدنبال آن سلامتی روح و روان و جسمشان و اللخصوص آبرویشان که چیزی بنام گشت ارشاد الم کردید و با روح و روان وجان و مال همه چیز گرفته شده از شهروندی از انسانی از هموطنی که شریف است نجیب است صبور است آبرو دارد تنش میلرزد مبادا گشت ارشاد گیر بدهد مهسا امینی چه شد؟ هیچکس پاسخگو نیست آخر چقدر بی نظمی بی اعدالتی اسم اینگونه سیستم چه میتواند باشد؟تنها قدرت اینگونه قدرت زورگویان و زورگیران و متجاوزین و اشرار جامعه هم دارن آنها نسبت به شما بی گناه ترند چرا چون خودشان را در صدر ننشاندن و شرمنده هم میشوند موقع دستگیریشان آری کمی انسان بودن کمی تفکر
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
0
1
.
محمدصادق جوادی‌حصار اصلاح‌طلب گفت: راه حل عاقلانه و شجاعانه آن است كه جمهوری اسلامی هرچه سريع‌تر در مورد اتفاقاتی که اين روزها افتاده معذرت‌خواهي کند.

آقای جوادی‌حصار،
عذرخواهی آتش را خاموش نمی‌کند وظیفه‌ی ما فقط این است که متحداً جمهوری اسلامی را مجاب نماییم هرچه سریع‌تر مخالفانش را به رسمیت بشناسد و با آنان به گفتگو نشیند.
نشد از خنده‌ی ظاهر دل پرخون شادان، تلخی‌ی باده کم از قهقه مینا نشود.
آتش عشق به تدبیر نگردد خاموش، تب خورشید خنک از دم عیسی نشود.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان