تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۵ مهر ۱۴۰۱

این نکات بسیار مهم را هنگام طلاق باید بدانید

از دیدگاه قانون مدنی، مرد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد که البته شرایطی در این زمینه وجود دارد. این که گفته شد، مرد می‌تواند هر موقع که اراده کند، همسر خود را طلاق دهد، از لحاظ قانونی، چندان مورد تایید نیست.

این نکات بسیار مهم را هنگام طلاق باید بدانید
رویداد۲۴ در واقع بدون پرداخت حقوق زوجه، امکان صدور درخواست طلاق از طرف مرد وجود ندارد. حقوقی مانند نفقه، مهریه، اجرت‌المثل و ... که به واسطه عقد ازدواج برای زوجه ایجاد می‌شود، مسئولیت پرداخت آن‌ها، همگی با مرد است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم هنگام طلاق از طرف مرد می‌پردازیم.

طلاق از طرف مرد چیست؟

با توجه به این که مرد می‌تواند همسر خود را بدون ارائه دلایل خاصی، طلاق دهد، اما این امر منوط به پرداخت تمام حقوق مالی زن است.

در قانون سابق، مرد به راحتی می‌توانست زن خود را طلاق دهد و این موضوع آشفتگی خاصی را در روابط زوجیت ایجاد کرده بود. از این حیث، قوانین طلاق دچار دستخوش تغییراتی شد و دیگر مانند گذشته، امکان صدور حکم طلاق به راحتی از طرف دادگاه وجود ندارد.

بحث طلاق از طرف مرد، علاوه بر قانون در شرع مقدس اسلام نیز به آن اشاره شده است. قانون‌گذار حق طلاق را به شکل مستقیم برای مرد در نظر گرفته است.

منظور ماده مزبور این است که مرد برای طلاق دادن همسرش، نیازی به ارائه دلیل خاصی نزد دادگاه ندارد. رعایت تشریفات در طلاق از طرف مرد، آن است که مرد باید درخواست خود را از طریق دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهد. همچنین حقوق مالی زن خود را پرداخت نماید؛ بنابراین لزومی برای وجود دلایل محکمه پسند در طلاق از طرف مرد وجود ندارد. صرف اراده زوج و تعیین تکلیف حق و حقوق زوجه برای این نوع طلاق کفایت می‌کند.

اعتراض زن در این مورد نمی‌تواند مانع از جدایی و درخواست طلاق از جانب مرد شود. حتی اگر زوجه در دادگاه نیز اعتراض خود را بیان کند، مورد استماع قرار نگرفته و حکم طلاق صادر می‌شود. البته که مرد این اختیار را ندارد تا بدون پرداخت حقوق مالی زن، او را هر زمان که تمایل داشت، طلاق دهد.

طلاق از طرف مرد، یک سری نکات مهمی دارد که در این بخش به ارائه توضیحات آن می‌پردازیم.

طلاق از طرف مرد منوط به پرداخت حقوقی مالی زن است.

اگر مرد بدون دلیل، همسر خود را طلاق دهد، باید مواردی از این قبیل مهریه، نفقه، اجرت‌المثل را پرداخت کند.
پرداخت نحله در صورتی که طلاق از طرف مرد بوده و دلیل خاصی برای طلاق دادن وجود نداشته باشد و همچنین اجرت‌المثل به زوجه تعلق نگیرد، انجام می‌شود.

مرد اگر بخواهد همسر خود را طلاق دهد، باید نصف دارایی خود را که در دوران روابط زوجیت به دست آورده را به زن بدهد.

به لحاظ قانونی اگر بین طرفین رابطه جنسی برقرار نشده باشد و مرد در خواست طلاق کند، زن مستحق دریافت نصف مهریه است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان