تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱

خواص نارگیل در تقویت سیستم ایمنی

نارگیل میوه‌ای بسیار خوشمزه و مقوی است که در کشور هند زیاد مصرف می‌شود. در این کشور صد‌ها نوع نارگیل یافت می‌شود. آب نارگیل برای سلامتی بدن بسیار مفید است. جالب است بدانید که نارگیل باعث هیچ عارضه‌ جانبی نمی‌شود.

خواص نارگیل

رویداد۲۴ نارگیل یک میوه متعلق به درخت نخل کوکوس است، صد‌ها گونه نارگیل در سراسر هند یافت می شود و طعم آن با توجه به قلیایی بودن خاک متفاوت است. شاید باورتان نشود، اما درخت نارگیل در هر سال می‌تواند حتی تا ۱۰۰ نارگیل تولید کند. اما هر میوه از زمان شکفتن تا موقع رسیدن و برداشت به حدود یک سال زمان نیاز دارد. قسمت بیرونی آن سبز رنگ است و زمانی که می‌رسد قهوه‌ای می‌شود و زیر پوسته سختی که دارد گوشتی سفید رنگ وجود دارد.

از این میوه می‌توان به اشکال گوناگون استفاده کرد. از روغن نارگیل گرفته تا شیر نارگیل و حتی پودر آن، هر کدام مزایا و فواید خاص خود را دارند. هر چند برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف خام نارگیل می‌تواند بیشترین خواص را برای بدن به دنبال داشته باشد، اما نمی‌توان از دیگر ترکیبات این میوه چشم‌پوشی کرد.

مایع موجود در داخل نارگیل با نام شیر نارگیل شناخته می‌شود و بسیار مقوی است، به طور که به یکی از پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌ها موجود در سراسر جهان تبدیل شده است. میوه نارگیل دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن و پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها است.

به گزارش جامعه ۲۴، نارگیل همچنین حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده، اما بی ضرر است. حاوی تری گلیسیرید‌های زنجیره‌ای و اسید‌های چرب متوسط است. این اسید‌های چرب توسط بدن به طور متفاوتی جذب می‌شوند و آن‌ها به طور مستقیم از دستگاه گوارش به کبد منتقل می‌شود و در بدن به کتون (ترکیب آلی، دارای گروه دو ظرفیتی و دو ریشه هیدرو کربن) تبدیل می‌شوند و می‌تواند اثرات درمانی بر اختلالات مغزی مانند صرع و آلزایمر داشته باشد.

در ادامه با خواص بیشتری از این میوه هندی آشنا خواهید شد.

تاثیر نارگیل در لاغری و کاهش وزن

مصرف نارگیل به دلیل اینکه حاوی چربی‌های زنجیره متوسط است می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود و به روند چربی سوزی کمک کند. علاوه بر اینکه نارگیل می‌تواند برای مدت طولانی انرژی بدن را تامین کند و به همین دلیل از پر خوری جلوگیری می‌کند.

تاثیر نارگیل بر سلامت قلب

برخی مطالعات نشان می‌دهند که ساکنین مناطقی که به طور مرتب از نارگیل استفاده می‌کنند، نسبت به سایر نقاط دنیا کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. شاید وجود چربی‌های مفید در این میوه است که تأثیرات خوبی بر روی سلامت قلب دارد.

طی تحقیقات انجام شده درباره فواید نارگیل مشخص شد که مصرف روغن نارگیل تأثیری خنثی بر روی کلسترول دارد؛ بنابراین روغن این میوه می‌تواند بهترین انتخاب برای افرادی باشد که دارای چربی خون هستند. این نوع چربی رابطه مستقیمی با بروز بیماری‌های قلبی از جمله گرفتگی عروق دارد.

تاثیر نارگیل بر تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد مغذی موجود در نارگیل برای سیستم ایمنی بدن مفید است. نارگیل به دلیل دارا بودن خواص ضد ویروسی، ضدقارچی، ضد باکتریایی و ضد انگلی، از بدن در برابر انواع ویروس‌ها و باکتری‌های مضر محافظت کرده و مصرف آن در درمان شدیدترین بیماری‌های عفونی مانند عفونت گلو، عفونت ادراری و کرم‌های روده مفید است.

تاثیر نارگیل در درمان صرع

همانطور که در ابتدا اشاره شد نارگیل می‌تواند در درمان صرع مفید باشد. رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم‌های غذایی است که در آن افراد باید کربوهیدرات کمی مصرف کنند. از این رژیم غذایی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. دنبال کردن این رژیم به کودکان مبتلا به صرع توصیه می‌شود.

در این رژیم غذایی باید مقدار کمی کربوهیدرات و مقدار زیادی چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل مصرف کنید. این موضوع منجر به افزایش میزان کتون بادی (اجسام کتونی) در خون می‌شود. این رژیم غذایی به طرز چشمگیری تشنج را در کودکان مبتلا به صرع کاهش می‌دهد.


بیشتربخوانید: چند نشانه کمبود مواد مغذی در چهره شما


تاثیر نارگیل در درمان کبد چرب

نارگیل به دلیل وجود اسید‌های چرب مفید می‌تواند به روند پاکسازی و سم زدایی از کبد کمک شایانی کند. علاوه بر این طبق مطالعات انجام شده اگر نارگیل به صورت صحیح در رژیم غذایی شما قرار بگیرد می‌تواند به درمان کبد چرب نیز کمک کند.

تاثیر نارگیل در کنترل قند خون

از دیگر فواید نارگیل، تثبیت و کنترل قند خون است. این خاصیت به دلیل وجود محتوای پایین کربوهیدرات است. علاوه بر این طبق یک مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شده است، نارگیل را می‌توان یک مادۀ ضد دیابت دانست که احتمالاً این حالت به دلیل وجود آرژنین در آن است. این آمینو اسید روی بخشی از بدن به نام پانکراس تأثیرات مثبتی دارد.

از طرف دیگر این آزمایش نشان داد که با خوردن نارگیل برخی سلول‌های لوزالمعده به نام بتا میزان انسولین بیشتری تولید می‌کنند که منجر به تثبیت هر چه بهتر قند خون در بدن می‌شود.

فواید نارگیل در دوران بارداری

میوه و آب نارگیل برای افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامتی زنان باردار و نوزاد مفید است و از بروز انواع عفونت‌های خطرناک پیشگیری می‌کند. همچنین باعث افزایش سطح مایع آمنیوتیک می‌گردد که در حفظ سلامت عمومی جنین نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تاثیر نارگیل در درمان آفتاب سوختگی

یکی از خاصیت‌های کمتر شناخته شده میوه نارگیل این است که می‌تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. برای این منظور می‌توانید از ماسک طبیعی شیر نارگیل و آب پرتقال استفاده کنید که روشی کاملا بدون زیان می‌باشد.

برای تهیه این ماسک طبیعی ابتدا یک قاشق غذاخوری آب پرتقال را صاف می‌کنیم، سپس به همراه دو قاشق غذاخوری شیر نارگیل تازه را داخل یک ظرف مناسب به خوبی ترکیب می‌کنیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. سپس روی قسمت‌های سوخته پوست قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم به طور کامل خشک شوند. پس از گذشت ۲۰ دقیقه می‌توانیم پوست را با آب سرد بشوییم، با تکرار این ماسک آفتاب سوختگی به راحتی درمان می‌شود.

خواص ضد سرطانی نارگیل

حتماً تا به حال درباره آنتی‌اکسیدان‌ها زیاد شنیده‌اید. این ماده یکی از بهترین ترکیبات مواد غذایی مختلف از جمله انواع سبزیجات تازه است که اتفاقاً در نارگیل هم به وفور یافت می‌شود. وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی را می‌توان جزء فواید نارگیل دانست، زیرا این ترکیبات بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که به عنوان منشأ بروز بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان محسوب می‌شوند. وجود ترکیبات فنلی مثل اسید گالیک، کوماریک اسید، اسید سالیسیلیک و اسید کافئیک به عنوان آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن در برابر آسیب یا مرگ ناشی از حمله رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان