تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۸ مهر ۱۴۰۱

طلاق‌هایی که راه برگشتی ندارند

مشاوره حقوقی آنلاین؛ اگرچه در عالم واقع و به لحاظ حقوقی، سه طلاقه کردن امری بی‌معناست، اما مراد از سه طلاقه، نوعی از طلاق است که در اصطلاح حقوقی به آن «طلاق بائن» گفته می‌شود.

طلاق‌هایی که راه برگشتی ندارند

رویداد۲۴ براساس ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی «طلاق بر دو قسم است: بائن و رجعی.» و براساس ماده ۱۱۴۴ قانون مدنی، « در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست.» در طلاق رجعی، شوهر در مدت عده می‌تواند به همسرش رجوع کند. زن نیز در مدت عده حق نفقه و سکونت دارد. طلاق بائن در لغت به معنای جدایی است و از این جهت به طلاقی که رجعی نباشد، بائن می‌گویند، زیرا در آن حق رجوع برای شوهر دیگر وجود ندارد و با وقوع طلاق، رابطه نکاح به‌طور کامل از بین می‌رود.

انواع طلاق بائن

طلاق قبل از نزدیکی: اگر زن و شوهر قبل از عروسی یعنی دورانی که در عرف «نامزدی» یا «عقدبستگی» گفته می‌شود، از یکدیگر طلاق بگیرند، البته به شرطی که در این دوران نزدیکی نداشته باشند، در این‌صورت، طلاقشان از نوع بائن خواهد بود.

 طلاق یائسه: اگر مردی همسر یائسه خود را طلاق دهد، در این‌صورت دیگر حق رجوع به او را ندارد. سن یائسگی در زن‌ها متفاوت است. در عرف برای زنان عادی ۵۰ سالگی و برای زنان سیده ۶۰ سالگی، سن یائسگی قلمداد می‌شود.

 طلاق که پس از سه بار وصلت یا رجوع محقق می‌شود: اگر مردی همسر خود را طلاق دهد در مدت عده به همسرش رجوع کند، دوباره زن را طلاق دهد، و دوباره رجوع کند، اگر بخواهد برای بار سوم همسرش را طلاق دهد، در این‌صورت دیگر حق رجوع ندارد. این نوع طلاق، طلاق بائن تلقی می‌شود.

 طلاق خُلع و مبارات: طلاق خلع، طلاقی است که در آن زن بواسطه کراهتی که از شوهر دارد، مالی را به‌عنوان «فدیه» به همسرش می‌دهد.

احکام طلاق بائن

اگر طلاق به‌صورت بائن واقع شود، زن و شوهر به محض جاری شدن صیغه طلاق بر یکدیگر حرام شده و تنها راه حلال شدنشان به یکدیگر، جاری شدن مجدد صیغه نکاح است.

هم‌چنین زن حق سکونت در منزل مرد را ندارد و مرد هم وظیفه‌ای در قبال نفقه زن بر عهده نخواهد داشت، مگر این‌که زن حامله باشد که در این‌صورت از زمان طلاق تا زمان وضع حمل، نفقه وی بر عهده شوهر خواهد بود.

هم‌چنین پس از وقوع طلاق، زن باید سه طهر (سه ماه) عده نگه دارد و در صورت فوت شوهر چه در زمان عده و چه پس از آن، از شوهر خود ارث نمی‌برد.

البته اگر مرد زن خود را در حالتی که خودش بیمار است، طلاق دهد و ظرف یکسال از تاریخ طلاق بواسطه همان بیماری فوت کند، در این‌صورت زن مطلقه‌اش از وی ارث می‌برد.

منبع: مجله دلتا

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان