تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

چند خاصیت خیار برای سلامتی

خیار اگرچه معمولا در دسته‌ سبزیجات قرار می‌گیرد، اما در واقع میوه است. این میوه سرشار از مواد مغذی مختلف، همچنین ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است در درمان و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها مفید باشند.

خاصیت خیار

رویداد۲۴ خیار، رنگ سبز روشن تا تیره، پوستی نازک، گوشتی بسیار مرطوب با دانه‌های خوراکی دارد و در سالادها، ساندویچ‌ها یا آبمیوه‌ها به کارمی رود. این میوه، آب فراوانی دارد که به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند و کالری پایین آن، خیار را به انتخابی عالی برای رژیم کاهش وزن تبدیل می‌کند.

به گزارش جامعه ۲۴، خیار حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مهم است. ارزش غذایی ۳۰۰ گرم خیار خام با پوست ۴۵ کالری، ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم پروتئین، فیبر ۲ گرم دارد و ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ ویتامین ث بدن، ۶۲ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به ویتامین کا، ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به منیزیم، ۱۳ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به پتاسیم، ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به منگنز را تامین می‌کند.

لازم است بدانید که برای اینکه از مواد مغذی موجود در خیار بیشترین بهره را ببرید، باید آن را با پوست بخورید. پوست کندن خیار باعث کم شدن میزان فیبر و بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌شود. در ادامه با برخی خواص این میوه پرطرفدار آشنا خواهید شد.

رفع بوی بد دهان با خیار

یکی از خاصیت‌های مهم خیار این است که می‌تواند باعث خوشبو شدن دهان شود. خواص آنتی باکتریال خیار باعث می‌شود. خیار باکتری‌های موجود در دهان که باعث بد بو شدن دهان می‌شوند را از بین می‌برد و دهان را خوشبو می‌کند.

علاوه بر این خیار به سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کند. برای رفع بوی بد دهان یک لایه نازک از وسط خیار را به مدت ۱ دقیقه به سقف دهان خود بچسبانید. این کار علاوه بر گرفتن بوی بد دهان، باعث خوشبو شدن دهان نیز می‌شود.

خیار احیا کننده پوست است

بهترین و مهم‌ترین فایده خیار این است که به احیای پوست کمک می‌کند. برای تهیه ماسک مخصوص خیار برای پوست باید ۲ ورقه خیار ۱ سانتی متری، ۱ قاشق غذاخوری ماست یونانی، ۱ قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا، ۱ قاشق چایخوری عسل و نصف قاشق چایخوری آبلیمو تهیه کنید. سپس خیار را در مخلوط کن بریزید و پوره کنید و سپس بقیه مواد را به آن اضافه کنید.

یک لایه از این ماسک را بر پوست تمیز بگذارید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند، باقی مانده مواد را نیز به همین صورت به پوست خود اعمال کنید. بعد از خشک شدن، ابتدا آن را با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید، تا منافذ پوستتان را ببندد پس از آن، به صورت تان آب سرد بزنید تا منافذ پوست تان را ببندد.

خیار سرشار آنتی‌اکسیدان

به گزارش جامعه ۲۴ ، آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که اکسیداسیون را مسدود می‌کنند. جمع شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن شود. در حقیقت استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد با سرطان و بیماری‌های ریوی، قلبی و خودایمنی در ارتباط است.

میوه‌ها و سبزیجات از جمله خیار غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های ذکر شده را کاهش دهند.

یک مطالعه به بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی خیار پرداخت و به این نتیجه رسید که این میوه حاوی فلاونوئید و تانن است که دو گروه از ترکیباتی هستند که به‌طور ویژه به مسدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.


بیشتر بخوانید: میزان کالری مورد نیاز روزانه هر فرد چقدر است؟


تاثیر خیار بر سلامت کلیه‌ها

مصرف خیار در یک رژیم غذایی سالم و صحیح می‌تواند به سلامت کلیه‌ها نیز کمک کند. پس از مصرف خیار به صورت طبیعی اسید اوریک در بدن کاهش می‌یابد و به همین دلیل مصرف خیار می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند.

البته باید توجه داشته باشید که به خاطر پتاسیم بالای خیار برای استفاده صحیح از این میوه حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید، چون اگر به درستی از این میوه استفاده نشود می‌تواند به صورت معکوس عمل کند و زیان بار باشد.

تاثیر خیار در رفع پف چشم‌ها

اگر نگران پف چشمان خود هستید، خیار می‌تواند باعث کاهش فوری آن شود. برای رفع پف چشم‌ها توسط خیار باید یک عدد خیار را خرد کنید و دو تکه از آن را بر چشمان تان بگذارید و اجازه دهید هرچقدر که مایلید روی چشم‌ها بماند.

خیار یبوست را بهبود می‌دهد

خیار اگر به‌طور منظم مصرف شود، می‌تواند به‌عنوان یک ملین اثربخش عمل کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، میزان کالری موجود در خیار بسیار کم است، اما فیبر آن حجم مدفوع را افزایش داده و مشکلاتی مثل یبوست را بهبود می‌بخشد.

سم زدایی کبد با خیار

به گزارش جامعه ۲۴ ، خیار از مواد غذایی محسوب می‌شود که می‌تواند به سلامت کبد کمک شایانی کند. مصرف خیار باعث می‌شود که سموم و ضایعات بدن راحت‌تر دفع شوند. ضمنا می‌تواند سموم انباشته شده در مسیر جریان خون و روده را نیز پاک سازی کند.

یکی از دیگر از دلایل مفید بودن خیار برای کبد این است که خیار دارای آب بسیار زیادی است و به همین دلیل می‌تواند باعث افزایش ادرار شود که در نتیجه به روند سم زدایی بدن کمک کرده که در نتیجه به سلامت بیشتر کبد می‌انجامد.

تاثیر خیار بر کنترل و کاهش وزن

دانه‌های خیار به کاهش وزن و جلوگیری از سوء هاضمه کمک می‌کند، زیرا حاوی کالری پایین، آب فراوان، ویتامین‌ها و فیبر هستند. شما می‌توانید خیار را به رژیم غذایی خود در سالاد‌ها و یا میان وعده‌های خود اضافه کنید که به مدیریت وزن شما کمک خواهد کرد.

کاهش التهاب با خیار

خیار از طریق جلوگیری از تولید ترکیبات التهابی، به کاهش سطح التهاب بدن کمک می‌کند. این میوه حاوی ترکیبی به نام بتاکاروتن است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کنترل آسیب ناشی از آن‌ها مفید است. علاوه بر این خیار سرشار از فلاونوئید‌هایی است که در کاهش التهاب عالی عمل می‌کنند.

کاهش فشار خون بالا با خیار

اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید می‌توانید روی کمک خیار حساب کنید. خیار به دلیل وجود پتاسیم، فیبر و منیزیم می‌تواند باعث کاهش یافتن فشار خون شود. علاوه بر این مصرف مرتب خیار باعث می‌شود فشاری که روی عروق خونی وجود دارد کاهش یابد که برای افزاد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان