تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

تفاوت استقلال فرهاد مجیدی با استقلال ساپینتو

استقلال ساپینتو تا پایان هفته هفتم جایگاه مطلوب‌تری در قیاس با استقلال مجیدی به دست آورده و از این منظر تیم امیدوار‌کننده‌تری است.

تفاوت استقلال فرهاد مجیدی با استقلال ساپینتو

رویداد۲۴ در حالی که استقلال تا پایان هفته هفتم لیگ بیستم جایگاه پنجم جدول را به خود اختصاص داده بود و شاید به واسطه حضور تیم‌های سپاهان، پرسپولیس، گل‌گهر و حتی آلومینیوم اراک در جایگاهی بالاتر از رتبه خودش امید کمتری به قهرمانی داشت، اما استقلال امروز تنها با اختلاف یک تفاضل گل و هم‌امتیاز با پرسپولیس صدرنشین وضعیت بسیار ایده‌آل‌تری را سپری می‌کند. این جایگاه در شرایطی برای استقلال به ثبت رسیده که به زعم همه کارشناسان رقابت در لیگ جاری به مراتب دشوار‌تر از فصل پیش است؛ فصلی که در میانه‌های آن بسیاری از مدعیان بالقوه قهرمانی دچار بحران فنی شدند و استقلال و پرسپولیس را برای رسیدن به جام قهرمانی تنها گذاشتند.

در لیگ جاری، اما به واقع کیفیت تیم‌ها رشد محسوسی داشته است و استقلال با رقبای سرسخت‌تری در قیاس با فصل قبل مواجه است. سپاهان این فصل با فصل قبل متفاوت است و شکست در هفته نخست مقابل این تیم به وضوح تفاوت‌های نماینده اصفهان را به رخ می‌کشد. حتی پرسپولیس این فصل نیز با فصل قبل قابل قیاس نیست و به واسطه جذب ستاره‌های متعدد به تیمی دست نیافتنی‌تر تبدیل شده است. گل‌گهر و فولاد خوزستان هم نسبت به فصل قبل رشد محسوسی داشته‌اند و هرگز با فصل قهرمانی استقلال قابل قیاس نیستند.

تنها برتری تیم فصل قبل نسبت به تیمی که اکنون ساپینتو روی پرده نمایش لیگ برتر آورده، عملکرد مطلوب در خط دفاع است. استقلال مجیدی تا پایان هفته پنجم لیگ قبل تنها ۲ بار مقابل حملات حریف مغلوب شده بود و از لحاظ دفاعی تیمی دست نیافتنی جلوه می‌کرد که همین خصیصه در نهایت موجب شد تیم او جام قهرمانی را به چنگ آورد. استقلال ساپینتو، اما با ۵ گل خورده جایگاه نازل‌تری به لحاظ دفاع تیمی تجربه می‌کند و بیشتر تمرکزش روی بازی هجومی است که موفق هم بوده و با به ثمر رساندن ۹ گل نسبت به تیم فصل قبل که ۶ گل تا همین هفته به ثمر رسانده بود حال و روز مطلوب‌تری را تجربه می‌کند.

این قیاس البته دلیلی بر برتری قطعی تیم ساپینتو نسبت به مجیدی نیست، اما همین که سرمربی استقلال توانسته خواسته‌های فنی خود را بر افکار تیمش غالب کند و تیمی هجومی را پدید آورد نشان می‌دهد که در رسیدن به اهداف فنی خود موفق بوده و تا پایان هفته هفتم به توفیقاتی دست یافته است.


بیشتر بخوانید: ساپینتو به باشگاه استقلال فراخوانده شد/ اقدام فوری برای کنترل سرمربی پرتغالی


ساپینتو از روزی که سکان هدایت استقلال را به دست گرفت، به‌دنبال تغییر وضعیت تیمش از حالت دفاعی به حالت هجومی بود. آمار‌هایی که امروز از استقلال به جا مانده موفقیت سرمربی پرتغالی استقلال را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد که او بخوبی توانسته روی جاده کامیابی گام بردارد. حال اگر استقلال ساپینتو که در فاز هجومی به نظر می‌رسد غنی است در ادامه لیگ موفق شود در روند دفاعی خود نیز تغییراتی را ایجاد کرده و تیمی سختگیر‌تر باشد، احتمال موفقیت تیم او در لیگ بیست و یکم رو به فزونی خواهد گرفت.

تردیدی نیست برخورداری از یک خط دفاع کم‌اشتباه و با حداکثر آمادگی روانی استقلال را به سمت موفقیتی دیگر در لیگ جاری سوق خواهد داد. این‌طور که پیدا است ساپینتو توانسته در خط حمله استقلال آنچه می‌خواهد را نهادینه کند و از مردان هجومی‌اش همان‌طور که می‌خواهد بازی بگیرد. اما اگر این اثرگذاری به خط دفاع کشیده شود هیچ بعید نیست استقلال به نقطه‌ای برسد که از نظر امتیازی فاصله قابل توجهی با رقیب سنتی‌اش بگیرد و به صدرنشین لیگ برتر تبدیل شود.

 ناگفته نماند که برای ساختن تیمی تحسین‌برانگیز‌تر در فاز دفاعی تنها نباید از دروازه‌بان و مدافعان استقلال متوقع بود بلکه هافبک‌ها نیز نقشی مهم در ساختن چنین تیمی دارند. استقلال در لیگ جاری عموماً با یک هافبک دفاعی بازی کرده که شاید همین انتخاب موجب شده حفره‌هایی برای حریفان ایجاد شود. بدون شک مرور حملات و بازیسازی‌های بازیکنان گل‌گهر در بازی اخیر می‌تواند بسیاری از سؤالات بی‌پاسخ را برای سرمربی آبی‌ها روشن کند.

منبع: ایران ورزشی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان