تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵

تصمیمی که شاگردان کیارستمی گرفتند

مدیر موسسه کارنامه می‌گوید 1200 شاگرد کیارستمی پس از سفر ابدی این فیلمساز، نمی‌دانستند چه باید بکنند.
رویداد۲۴-مدیر موسسه کارنامه می‌گوید 1200 شاگرد کیارستمی پس از سفر ابدی این فیلمساز، نمی‌دانستند چه باید بکنند.

 شب عباس کیارستمی در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان و فیلمسازان جوان،‌ با نمایش چند اثر درباره این کارگردان فقید برگزار شد.

در این مراسم که دیشب در پردیس چارسو برگزار شد، تعدادی از شاگردان کیارستمی هم حضور داشتند.

در ابتدا، علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه کیارستمی عاشق ایران و تمام جوانان ایران و جهان بود، گفت: «او در کشورهای مختلف کارگاه‌هایی را برگزار و دانشجویان زیادی را تربیت کرد. او جایگاهی ویژه و جهانی دارد.»

در ادامه، نگار اسکندرفر، مدیر موسسه کارنامه با بیان اینکه این موسسه تنها جایی بود که کیارستمی در طول یک دهه در آن کارگاه برگزار کرد،‌ افزود: «یک‌بار به کیارستمی گفتم در همه جای دنیا کارگاه دارید و چرا فکری برای مشتاقان در ایران نمی‌کنید. او هم پذیرفت که کارگاهی در کارنامه برگزار کند.»

او با اشاره به اینکه پس از اعلام برگزاری کلاس‌های فیلمسازی، در سه روز اول یک‌هزار و 200 نفر ثبت نام کردند، ادامه داد: «او با شیوه گزینشی جذب هنرآموزان موافق نبود و اعتقاد داشت که همه باید در این کلاس‌ها حضور داشته باشند. به این صورت بود که 11 دوره کارگاه با سوژه‌های مختلف و همفکری مرحوم کیارستمی و دانشجویان،‌ برگزار کردیم.»

مدیر موسسه کارنامه با تاکید بر اینکه از کیارستمی سخن گفتن، تکراری است چرا که این روزها همه از او سخن گفته‌اند، اظهار کرد: «از بین آثار کیارستمی آنچه می‌توان گفت برای من به میراث مانده، شاگردان کیارستمی است؛ گروهی که وقتی کیارستمی به سفر ابدی رفت، نمی‌دانستند چه باید کنند.»

اسکندرفر با بیان اینکه به شاگردان کیارستمی گفته است اگر می‌خواهند یادبود و مراسم داشته باشند، بروند و کار کنند،‌ اضافه کرد: «آنان تصمیم گرفتند فیلم‌هایی را برای کیارستمی بسازند. با دو سوژه «زندگی و دیگر هیچ» و «به یاد کیارستمی» 51 فیلم ساخته شد. این فیلم‌ها در مدت کوتاهی ساخته شد اما همه آنها با عشق کار کردند.»

 او در پایان خاطرنشان کرد: «گروه شاگردان کیارستمی کار می‌کنند و در برنامه کاری‌شان هدف این است با نوع آموزشی که دیدند، انتقال این آموزش را به عهده بگیرند و امید داریم بقیه جوانانی که فرصت حضور در این کارگاه‌ها را نداشتند به این گروه بپیوندند و به همین طریق به یاد کیارستمی باشیم.»

در ادامه شب عباس کیارستمی، 17 فیلم یک دقیقه‌ای که شاگردان این کارگردان فقید به یاد او ساخته بودند و همچنین فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان، برای حاضران به نمایش درآمد.

در پایان این مراسم دفتری از اشعار زنده یاد عباس کیارستمی به امضای علاقه‌مندان او رسید.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش تا 24 آبان ادامه دارد.

نظرات شما
پیشخوان