تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
سعید شریعتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اعتراضات ۱۴۰۱ خروش به مداخلات نظام در ساختار فرهنگی و تمدنی ایران است/ عامدانه نمی‌خواهند صدای معترضان را بشنوند

سعید شریعتی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در تحلیل اعتراضات ۱۴۰۱ می‌گوید: این اعتراضات یک جنبش ریشه‌دار و پایه‌دار خواهد بود و اگر سویه‌های خشن آن جمع شود، برای حل مسئله و تعدیل سیستم و مقابله با دست‌اندازی به سه رکن زن زندگی و آزادی پیش خواهد رفت.

سعید شریعتی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در تحلیل اعتراضات مردم در سال ۱۴۰۱ به رویداد ۲۴ می‌گوید: اعتراضات اخیر نوعی خروش و اعتراض گسترده طبقات مختلف جامعه ایران نسبت به مداخلات نظام در ساختار فرهنگی و تمدنی ایران است.

او می‌گوید: ساختار فرهنگی و تمدنی ایران یک کالبد شکل‌یافته چندهزار ساله دارد و با همه تفکراتی که وجود دارد، عنصر قدرتمندی دارد و همانگونه که رژیم پهلوی نتوانست با ادعای رسیدن به دروازه‌های طلایی تمدن، به آن دست‌اندازی کند، این نظام هم نخواهد توانست.

شریعتی می‌گوید: امروز جنبشی که به راه افتاده که از همه جنبش‌های پیش از خود انرژی می‌گیرد و در حقیقت یک خروش به اراده نظام و سیستم است. شعار «زن و زندگی و آزادی» سرلوحه این جنبش است و به اصالت، فرهنگ و تمدن قدیمی که وجود دارد، اشاره می‌کند زیرا هر سه عنصر آن برآمده از مهمترین ساختار فرهنگی و تمدنی ایران است و در این لحظه با این سه رکن کار خود را پیش می‌برد؛ از این منظر معتقدم این اعتراضات یک جنبش ریشه‌دار و پایه‌دار خواهد بود و اگر سویه‌های خشن آن جمع شود، برای حل مسئله و تعدیل سیستم و مقابله با دست‌اندازی به این سه رکن، پیش خواهد رفت.


بیشتر بخوانید: شعار زن زندگی آزادی را نمی‌توان به هیچ جریان سیاسی نسبت داد/ نمی‌شود هم از گفت‌وگو سخن گفت، هم سرکوب کرد


شریعتی با بیان اینکه اعتراضات ۱۴۰۱ ریشه‌دار و تمدنی هستند، گفت: فراگیری این جنبش زیاد است و در لایه‌های خیابانی آن زنان و دهه هشتادی‌ها در صف اول قرار دارند. اما مهمتر از آن، ماجرای خیابان نیست، ماجرای خانه‌ها است. این جنبش در سر سفره مردم است و مردم در خانه‌هایشان درباره این موضوعات صحبت می‌کنند و حتی اگر به خیابان نمی‌آیند، از اعتراضات حمایت کرده و موافق آن هستند بنابراین ما فقط بخش فعال جنبش را در خیابان می‌بینیم. ممکن است در مقابله با آن بتوانند خیابان‌ها را اشغال کنند، اما خانه‌ها را نمی‌توانند اشغال کند بنابراین تا زمانی که این موضوع در خانه‌ها حل نشود، در خیابان‌ها نیز حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوارم هر چه زودتر این ماجرا به صورت مسالمت‌آمیز به سرمنشاء آرامش برسد. معتقدم اگر سیستم از دست‌اندازی به فرهنگ و تمدن مردم دست برندارد، این موضوع شاید جمع شود، اما قطعا حل نخواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به اینکه چرا صدای اعتراضات شنیده نمی‌شود، گفت: ظاهرا عامدانه نمی‌خواهند این صدا را بشنوند. گویا آنها پذیرفته‌اند که صرفا یک اقلیت را نمایندگی می‌کنند و مخاطب آن‌ها همان اقلیت هستند و مابقی را اصلا در شمار نمی‌آورند که بخواهد صدایشان را هم بشنود. باید بدانیم که مردم اگر در خیابان اعتراض نمی‌کنند، در خلوت خودشان نسبت به شرایط اعتراض دارند.

وی ادامه داد: معتقدم که حاکمیت صدای مردم و اعتراض آن‌ها را می‌شنود، مگر می‌شود که این صدا را نشنید. البته تبعات نادیده گرفتن صدا روشن است، باید تاریخ خواند و دید یک حاکمیت چگونه وقتی صدای مردمش را نمی‌شنود، قدرتش را از دست می‌دهد. در همه جوامع این اتفاق وجود داشته و یک خروجی همسان داشته است بنابراین نزدیک شدن فاصله زمانی شورش‌ها و ناآرامی‌ها یکی از نشانه‌هایی است که با آن می‌توان پی برد خشم مردم خاصیت انباشتی پیدا کرده است. این اعتراضات و نزدیک شدن زمان اعتراضات به همدیگر از بنیه ایران کم می‌کند و سیستم باید در این شرایط حتما کوتاه بیاید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
3
20
سیستم به هیچ عنوان تو این شرایط کوتاه نمیاد قسم خورده اند زندگی اکثریتی رو خراب کنن که باهاشون موافق نیستن این اکثریت برای موفق شدن باید از راه های دیگه ای که نشات گرفته از آگاهی و شعور در عمل است استفاده کنه
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
8
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
در هم کوبید
............
گرگ زخمی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
1
5
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
13
دیگه تمومه ماجرا
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
1
4
صدا و سیما
سنندج
زرهپوش فرماندهی
پنچر بود
فرمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
17
3
سعید‌خان‌اصلاح‌طلب‌
۸‌سال‌‌فعالیت‌دولت‌اصلاحات‌۴۳‌سال‌کشور‌را‌عقب‌راند
‌این‌مشکلات‌حاصل‌‌بخور‌بخورهای‌شما‌وبی‌توجه‌به‌‌محرومین‌جامعه‌شد‌که‌این‌تضاد‌‌وشکاف‌ایجاد‌شده؟؟؟!
من
|
Canada
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
5
8
حالا شما زیاد ناراحت از دست رفت قدرت حاکمیت و نظام نباش . از قدیم گفتن تا پریشان نشود ؛ کار به سامان نرسد .
برای درست کردن یک املت ساده هم باید اول تخم مرغها را شکست سعید خان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
نابودی امنیت کشور شکستن تخم مرغ و درست کردن املت نیست مانند سوختن سوریه ، افغانستان، عراق و لیبی و موجب تبدیل کشور به خاکستر است. البته برای تو که خارج از کشور لمیدی تفاوتی نمی کند!
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
8
3
میگه شعار زن زندگی آزادی برخواسته از یک جنبش ریشه داره ، شریعتی بی وطن بی هویت این شعار انحرافی ریشه در جنگ آمریکا و صهیونیسم اربابان شما براندازان و سعودی نشنال که از دهان نجس دمکرات و کومله تجزیه طلب داعشی و منافقین قصاب بیرون زده وجوانهای هیجان زده ما را برای اغتشاش و آشوب وکشته کشته شدن به خیابان‌ها کشانده و امنیت ایران را نشانه گرفته ، مردم باهوش تراز این هستند که فریب شما عوامل داخلی استکبار را بخورند ، باعث بانی این حرمت شکنیها با شما وهمان مردک لیبرال غرب زده است که پدر شما برانداز طلب ها محسوب میشه شروع شد و همه شمادر هر قطره خونی که بعد ازدولت انحرافیتان تا الان تحت عنوان عوام فریب مطالبات مردمی به زمین ریخته بشه شریکید.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
0
وقتی آدم کم سواد وفرصت طلبی مثل سعید شریعتی می خواهد موج سواری کند این تحلیل های ضعیف و بی پایه را ابداع میکند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان