تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱

چرا موج آنفلوآنزا شدید است؟

در دو زمستان گذشته کرونا گوی سبقت را از رقیبان خود ربود و اثری از جولان آنفلوآنزا نبود. اما امسال با کاهش همه‌گیری کرونا انگار بقیه ویروس‌های فصول سرد کمین کرده‌اند.

علائم جدید ابتلا به آنفلوآنزا

رویداد۲۴ پوشش ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و تعطیلی‌ها نه تنها جلوی انتشار ویروس کرونا را گرفتند، بلکه مانع انتشار چند ویروس دیگر شدند. در دو زمستان گذشته عملا خبری از همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا نبود و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) هم که مسبب بسیاری از عفونت‌های مجاری تنفسی است، کمتر میان کودکان منتشر شد.در دو زمستان گذشته در آلمان تقریبا هیچ ‌کس جانش را بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا از دست نداد. در حالی که هر سال صدها تا هزاران نفر بر اثر ابتلا به این بیماری می‌مردند.بر اساس مقاله‌ای که در سایت «نیچر کامیونیکیشن» منتشر شده، حتی در سطح جهانی آمار مرگ و میر بر اثر این بیماری تنها چند درصد آمار معمول بوده است.

حمله آنفلوآنزا
دانمارک از فوریه مقررات کرونایی خود را  برداشت اما با این که فصل آنفلوآنزا در این کشور به سر رسیده بود، موج بزرگ ابتلا به آنفلوآنزا در آن جا به راه افتاد.افرادی که دو سال از این ویروس در امان مانده بودند و درست به همین دلیل مصونیت بدن شان در مقابل آن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود به آنفلوآنزا مبتلا شدند. پزشکان می‌گویند اگر شیوع آنفلوآنزا طی چند سال ضعیف باشد ممکن است ناگهان موجی شدید از راه برسد. به عبارت دیگر، اگر در شرایط فعلی ویروس‌های آنفلوآنزا باز هم از راه برسند، این بار عفونت‌های شدید ایجاد خواهند کرد.

رقابت کرونا، آنفلوآنزا و سین‌سیشیال تنفسی
کریستیان کاراگیانیدیس، پزشک متخصص داخلی در آلمان پیش‌بینی کرده که در زمستان امسال با سه ویروس کرونا، آنفلوآنزا و سین‌سیشیال تنفسی (RSV) درگیر باشیم؛ ویروس‌هایی که بار اضافی بر دوش بیمارستان‌ها تحمیل خواهند کرد.


بیشتربخوانید: هشدار؛ آنفلوآنزا در کمین است/ اگر رعایت نکنیم فاجعه می‌شود!


ماسک و واکسن
پزشکان توصیه می‌کنند که در زمستان در محیط‌های بسته از ماسک استفاده و تا حد امکان واکسن آنفلوآنزا را هم تزریق کنید.یک کارشناس بیماری‌های داخلی می‌گوید که به‌تدریج سطح ایمنی‌ در برابر آنفلوآنزا بالا می‌رود و ما با موج‌های طبیعی این بیماری روبه رو خواهیم شد. در صورتی که در زمستان از ماسک استفاده کنیم، کرونا هم شانس زیادی نخواهد داشت و موج‌های ضعیف‌تری را نصیب مان خواهد کرد.

بیماری شایع بین کودکان
هم‌اکنون یک بیماری شبیه آنفلوآنزا  بین کودکان به شدت شیوع پیدا کرده است. پزشکان معتقدند این بیماری آنفلوآنزاست و خستگی و کسالت از علایم شدید این بیماری است که در کودکان، همراه با اسهال و استفراغ و علایم گوارشی است. پزشکان در باره این بیماری می‌گویند که رعایت رژیم غذایی در کنترل اسهال بسیار موثر است. به هیچ عنوان نباید خوراکی شیرین (مثل آب نبات ،عسل،آب میوه طبیعی یا صنعتی،نوشابه حتی شیر) مصرف کنید. همچنین غذاهای روغنی و چرب را از برنامه غذایی حذف و میوه و غذاهایی چون موز،ماست و کته،دوغ،سیب زمینی پخته ، هویج،مرغ و گوشت پخته وکشک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان