تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اعتراضات در ایران در آستانه چهلم مهسا امینی/ ناآرامی در کدام استان‌ها بیشتر است؟ +اینفوگرافیک

از اعتراضاتی که پس از درگذشت مهسا امینی آغاز شد، حدود چهل روز می‌گذرد؛ اعتراضاتی که در برخی شهر‌ها با پیامد‌های تلخی همراه بوده است. رویداد۲۴ در آستانه روز چهلم اعتراضات نشان داده در هر استان چه می‌گذرد.

اعتراضات در ایران

رویداد۲۴ شاید در این روزها روایت‌های متفاوتی از اعتراضات مردم از رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و رسانه‌های خارج‌نشین شنیده ‌و دیده باشید که دو روایت‌ کاملا متضاد را بیان می‌کنند؛ در رسانه‌های دولتی چنان گفته می‌شود که گویی اصلا اعتراض و تجمعی وجود ندارد و همه‌جا آرام و تحت کنترل است. همزمان در رسانه‌های خارجی با حجم زیادی از اخبار مواجه می‌شوید که گویی تمام شهرها و محلات ایران درگیر یک جنگ‌ خیابانی است و فردا تمام کشور توسط معترضان فتح می‌شود. از این رو رویداد۲۴ در نظر دارد حسب مشاهدات میدانی خبرنگاران خود و کسب اطلاع از خبرنگاران دیگر شهرها تصویر واقعی‌تر به مخاطبان خود بدهد که واقعا این روزها شکل و حجم اعتراضات در کشور در چه ابعادی است. این گزارش صرفا مربوط به یکی دو روز اخیر است. شاید در هفته گذشته در برخی شهرها اعتراضات گسترده‌ای وجود داشته اما مبنای این گزارش که در ادامه می‌خوانید، معطوف به حوادث آبانماه است.

اگرچه اعتراضات مردم در شهرهای مختلف از هفته پیش تقریبا پایان یافته بود، اما در برخی شهر‌ها به واسطه وقایع مختلف همچنان فضای اعتراضی، التهاب و تنش ادامه دارد.  با این حال فعلا آنگونه که اخبار نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور بیش از ایرانیان داخل کشور در خیابان‌ها هستند؛ چنانچه روز گذشته تجمعی بسیار وسیع در برلین برگزار شد که چند ده هزار ایرانی در آن حضور داشتند. البته برخی معتقدند این جمعیت واقعی نیست. ایرنا خبرگزاری دولتی معتقد است اکثر جمعیت را «معترضان اجاره‌ای» و «دگرباشان» تشکیل داده‌اند و در گزارشی درباره آن تجمع نوشت آن جمعیت تخیلی و ساختگی بوده است!

در آن گزارش چنین می‌خوانیم: «برلین قرار بود با توجه به جوسازی‌های اخیر ضد انقلاب کانون تجمع گسترده اعتراض ایرانیان خارج‌نشین باشد. رسانه‌های ایرانی معاند برای اجرای یک عملیات گسترده روانی تدارک دیده و از نخستین ساعات آغاز این حرکت به اصطلاح اعتراضی، با انتشار تصاویر ساختگی و ارائه آمار‌های تخیلی دست به‌کار شدند.»

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی تجمع برلین را «اجتماع تجزیه‌طلبان و همجنسگرایان و منافقین» توصیف کرد و نوشت این جمعیت به زور آمده است. تسنیم نوشته «براساس آمار شورای‌عالی ایرانیان خارج کشور ۱ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۵۵۲ ایرانی در اروپا زندگی می‌کنند و از این جمعیت تنها ۸۰ هزار نفر شرکت کردند که ناتوانی اپوزیسیون برای بسیج ایرانیان خارج کشور را نشان می‌دهد.»

هرچند ایرنا و تسنیم با ادبیات تندی به تجمع برلین حمله کرده است، اما واقعیت آن است که طی چند دهه گذشته حضور ایرانیان خارج کشور مانند آنچه در برلین یا تورنتو تجمع کرده بودند، حداقل در تعداد شرکت کنندگان سابقه نداشته است و از این منظر اگرچه در روایت رسمی حاکمیت آنها با عبارات مختلف تحقیر می‌شوند، اما حضور آنها را نمی‌توان نادیده گرفت.

جالب اینکه روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در ارمنستان به سر می‌برد، ایرانیان خارج کشور را فرصت تلقی کرده و گفته بود: «موضوع ایرانیان خارج از کشور را از اولویتهای دولت سیزدهم است و دولت، ایرانیان خارج از کشور را فرصت تلقی می کند.»

زاهدان در صدر

اما در داخل ایران وضع با خارج کشور متفاوت است. در شهرهای مختلف ایران، اتفاقات زاهدان در روز‌های اخیر به دلیل وقایع تلخی همچون جان باختن چند نفر و دستگیری برخی شهروندان آن در صدر اخبار قرار دارد. ماجرای اعتراضات زاهدان البته با انتشار یک خبر مبنی بر تجاوز به یک دختر بلوچ شکل دیگری به خود گرفت و تعدادی افراد مسلح به یک پاسگاه نظامی حمله کردند. پس از آن ماجرا که کشته‌های زیادی هم بر جای گذاشت، شهر ناآرام است. ماجرای برخورد با معترضان تا نماز جمعه شهر هم کشیده شد و مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان در اظهاراتی تند و بی‌سابقه تمام مسئولان نظام را به خاطر اتفاقات شهرش محکوم کرد. البته برخی رسانه‌ها نوشتند که هشدار تندی به مولوی عبدالحمید داده شده است. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در اعتراض به اتفاقات رخ داده در این شهر تجمع کردند.

اخباری که به دست رویداد۲۴ رسیده نشان می‌دهد به دستور رئیس جمهور، مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان تا پایان دادن به ناآرامی‌ها حق خروج از استان را ندارد.

تبریز مه آلود؛ تجمعات پراکنده در محلات

در شهرهای دیگر ایران اعتراضات جسته و گریخته‌ای وجود دارد و مشاهدات خبرنگاران استانی و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد جمعیت گسترده در تجمعات حضور ندارد و مهمتر اینکه تجمعات پراکنده در گروه‌های بیست تا سی نفره حضور دارند. در استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز اعتراضات تا امروز هم ادامه داشت و معترضان در برخی خیابان‌های شهر از جمله میدان نمازی حضور داشتند همچنین در محلات مختلف نیز تجمعاتی وجود داشته است که معترضان با حضور نیرو‌های امنیتی مواجه شدند. همچنین خبرهای رسیده حاکی است که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه سراسری تبریز نیز در اعتراضات حضور داشتند و شعار سر داده‌اند.

در برخی اخبار گفته شد کارکنان شرکت شکلات‌سازی آیدین دست به اعتصاب زدند و در اعتراض به وضعیت موجود و اتفاقات اخیر، دست از کار کشیدند. اطلاعات رویداد۲۴ نشان می‌دهد این اعتصاب مربوط به روز شنبه بوده و در حال حاضر وضع عادی است.

آذربایجان غربی؛ مهاباد آرام نیست!

در استان آذربایجان غربی وضعیت تقریبا آرام بود اما در مهاباد اعتراضات وجود داشت و در برخی مناطق درگیری‌ها تقریبا شدید بود؛ چنانچه تصاویر زیادی از این شهر منتشر شده که نشان می‌دهد خیابان‌های شهر شلوغ است و در چند مورد هم بنرهای اعتراضی در پل‌های هوایی نصب شده بود. صدای تیراندازی به کرات در مهاباد شنیده می‌شود و به نسبت شهرهای دیگر باید گفت اوضاع در این شهر اصلا آرام نیست. البته این وقایع تا روز شنبه ۳۰ مهر بود و در روزهای بعد وضعیت تقریبا آرام‌تر بود.

کرمانشاه و اعتراض در دانشگاه رازی

شهرک تعاون در کرمانشاه از مناطقی بود که طی چند شب گذشته شلوغ بود. معترضانی در آن منطقه حضور داشتند. همچنین دانشجویان دانشگاه رازی دست به اعتراض زدند. در کرمانشاه هم عمده اتفاقات مربوط به روز آخر مهر بود و فعلا در آن منطقه هم وضعیت پیچیده نیست.

نقشه اعتراضات در ایران

پایتخت آرام است!

در تهران تا روز‌های گذشته جو امنیتی کماکان وجود داشت و بیش از آنکه معترضان حضور داشته باشند، حضور پرتعداد نیرو‌های امنیتی و ضد شورش در چهارراه‌ها و میادین اصلی شهر حضور داشتند. خبری از تجمعات گسترده نبود، اما در برخی دانشگاه‌ها همچنان اعتراضات ادامه داشت؛ از جمله در دانشگاه علامه، تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و پلی تکنیک.

هفته گذشته بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی در دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشت. آنگونه که خود بهادری روایت کرده هیچ مشکلی نبوده و با همه بحث کرده اما فیلم‌های منتشر شده حکایت دیگری را روایت می‌کرد بنحویکه برخی دانشجویان در توییت‌هایی نوشته‌اند بحث تندی بوده و بهادری را در هنگام خروج هو کرده‌اند.

در شهر تهران عملا فضا آرام است و خبری از اعتراضات نیست. البته ممکن است گاه در زمان تعطیلی برخی از مدارس دخترانه و پسرانه، شاهد صداهای اعتراضی دانش‌آموزان به سبک و سیاق خودشان باشید. با این اوصاف زمزمه‌هایی از احتمال یک اعتراض گسترده در روز چهارشنبه که چهلم مهسا امینی است به گوش می‌رسد و این تنها خبری است که وجود دارد که البته با جو نسبتا آرام این روزهای تهران بعید است اتفاق خاصی بیفتد. اما کمی دورتر از تهران در جاده ساوه تعدادی از کامیونداران دست به اعتصاب زدند و کامیون‌های خود را کنار جاده پارک کردند و باعث ترافیک شدیدی در آن محور شدند.

در چندین شب گذشته نیز همانند سایر شب‌ها، تک و توک صدای شعار مردم از پنجره‌ها به سبک اعتراضات قبل از انقلاب در برخی از مناطق مانند ستارخان، جمهوری، ونک، نازی‌آباد، چیتگر، اکباتان، دربند و ... شنیده می‌شد و به جز این هیچ خبری در شهر نیست. 

برخی سخنرانی‌های این هفته کمی باعث شد خشم معترضان افزایش یابد؛ چنانچه در تهران سیداحمد خاتمی معترضان را تهدید کرد و گفته بود «در حوادث اخیر با افراد ناآگاه باید از روی ترحم و رأفت اسلامی برخورد شود، اما کسانی که سردسته اغتشاشات بودند یا هستند و پول دریافت میکنند تا شعار بنویسند و یا اقدامات ضد امنیت ملی انجام میدهند نباید به این افراد رحم شود و باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود و قوه قضاییه باید طوری با این اغتشاشگران برخورد کند که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد.»

در خوزستان، حیدری عضو مجلس خبرگان گفته بود «مطالبات اغتشاشگران از روی شکم‌های سیر آنهاست و از این جهت مردم خوزستان مطالبات واقعی و مهم‌تری دارند که حتی وقت فکر کردن به خواسته‌های اغتشاشگران را ندارند.»

در مشهد هم طبق معمول علم الهدی با ادبیاتی تند و تحریک کننده معترضان را جاسوس خواند و گفت «همه کسانی که در عرصه آشوب‎ها وارد میدان شدند و به خیابان آمدند، ستون پنجم دشمن بودند، دست‌به‌دست جاسوسان آمریکایی داده‌اند و دانسته یا ندانسته برای تحقق اهداف دشمن در این کشور تلاش کرده‌اند.»

در میان دانشگاه‌های تهران، جو دانشگاه شریف البته امروز با مکان‌های دیگر متفاوت بود و فضای دانشگاه کمی ملتهب بود. دانشجویان بر سر جنسیتی کردن صف غذا اعتراض داشتند. از اتفاقات عجیب اینکه گروهی در دانشگاه برای مقابله با اینکه دانشجویان پسر و دختر با هم در صف سلف نباشند، میزهای سالن غذاخوری را به شکل سنگر مقابل در ورودی قرار داده بودند تا مانع حضور دیگران در سال شوند. این اتفاق باعث شد درگیری در دانشگاه شریف قدری بالا بگیرد و جو دانشگاه دوباره ملتهب شود.

از اتفاقات عجیب‌تر در دانشگاه شریف اینکه روز گذشته در دانشگاه تریبون آزاد برگزار شد و دانشجویان مقابل رئیس دانشگاه صحبت کردند اما اخبار رسیده حاکی است که امروز یکی از همان دانشجویانی که صحبت کرده بود، با هماهنگی حراست دانشگاه توسط نیروهای امنیتی دستگیر  شده است!


بیشتر بخوانید: عضو خبرگان رهبری: مطالبات اغتشاشگران از روی شکم سیری است


کردستان بدون توقف!

در کردستان، استان مهسا امینی، اعتراضات مانند استان زاهدان متوقف نشده است. در سنندج، سقز، مریوان و بوکان بیشترین اعتراض وجود داشته و تصاویری که از آنجا مخابره شده نشان می‌دهد بیشترین حجم نیروهای امنیتی در آن شهرها هستند. یکی از موارد در شهرک بهاران سنندج بود که تصاویر آن زیاد دست به دست می‌شد. همچنین در شب‌های گذشته در مناطقی مثل میدان نبوت سنندج جمعیت معترضان به صورت پراکنده حضور داشتند. در حال حاضر اخباری منتشر شده که در تمام سنندج درگیری و تیراندازی است اما این روایت واقعیت ندارد.

در شهرهایی مثل بوکان اعتراضات بیشتر نمادین بود و معترضان با بوق زدن بی‌وقفه انتقاد خود را نشان دادند. در یک مورد در روزهای گذشته ماشین یگان ویژه به یک مدرسه دخترانه هم وارد شد که انتشار تصویر آن بازتاب زیادی پیدا کرد. برخی از کسبه کماکان با بستن مغازه‌های خود به نحوی به اتفاقات این روزها واکنش نشان دادند. تعطیلی بازار باعث شده که نماینده ولی فقیه استان از بزرگان اهل تسنن شهر بخواهد مردم را تشویق به باز کردن مغازه‌های خود کنند.

مازندران و تیری که از بالا و پایین و چپ و راست شلیک شد!

در استان مازندران، شهرستان آمل شلوغ‌تر از سایر شهرها بود اما یک اتفاق بسیار تراژیک و دردناک بود. دختری به نام غزاله چلاوی در اعتراضات کشته شد که فیلم آن بازتاب زیادی یافت. در فیلم مشخص بود که تیری شلیک می‌شود و دوربینی که فیلمبرداری می‌کرد روی زمین می‌افتد و از آن پس فقط صداها شنیده می‌شود. پس از این حادثه هم مشابه اتفاقات قبل اعلام شد که افرادی نامعلوم شلیک کرده‌اند!

علی قیصری رئیس پلیس آگاهی استان مازندران به خبرگزاری فارس گفته «زاویه تیراندازی از بالا و ارتفاع به سمت پایین بوده است. در حالی که رد گلوله بر پیکر مرحوم چلاوی نشان می‌دهد که گلوله از جلو به عقب، از راست به چپ و از پایین به بالا به وی شلیک شده است که این سه زاویه نشان می‌دهد هیچکدام از گلوله‌ها از بالا شلیک نشده بلکه فردی از بین جمعیت (هم تراز با خانم چلاوی) به وی شلیک کرده است.» البته طبق این توضیحات مشخص نیست که چگونه تیر از بالا و جلو و راست و پایین به یک نفر شلیک شده است! در مورد گلوله استفاده شده هم توضیحی داده نشده است.

گیلان و دانشگاه رشت

اگرچه در روزهای گذشته شهر رشت بسیار شلوغ بود و درگیری‌های زیادی در این منطقه از کشور گزارش شده بود اما طی دو روز گذشته تقریبا فضا آرام بود و خبری از اعتراضات مشابه هفته‌های گذشته نبود. تنها خبر مهم در استان گیلان در دانشگاه رشت پل طالشان بود که فضا در آنجا ملتهب بود.

مشهد و لباس شخصی‌ها

در مشهد اعتراضات کمرنگ‌تر بود و گزارش‌ها نشان می‌دهد درگیری‌هایی محدود میان معترضین و لباس شخصی‌ها رخ داده است. از تشکل‌های صنفی، نظام پزشکی مشهد در واکنش به اتفاقات اخیر، تجمعی شکل دادند تا بگویند که هر اعتراضی اغتشاش نیست. شعار‌های زن زندگی آزادی نیز از جمله شعار‌هایی است که مردم مشهد این روز‌ها زیاد سر می‌دهند. تجمعات مردم معترض در خیابان‌ها به صورت پراکنده و در گروه‌هایی در حدود ۳۰ الی ۵۰ نفر ادامه دارد.

خوزستان و اعتصاب

از استان خوزستان اخباری به گوش رسید که کارگران نفتی همگی اعتصاب کردند. اطلاعات رویداد۲۴ نشان می‌دهد در برخی پالایشگاه‌ها اعتراضات وجود داشته اما در هیچکدام موضوع اعتصاب سراسری رخ نداده است. البته کارگران ملی فولاد صبح شنبه جلوی در استانداری تجمع کردند و تعدادی از رانندگان تانکرهای سوخت اعتصاباتی داشته‌اند.

این نکته درباره خوزستان قابل توجه است که اعتراضات کارگری قبل از ماجرای درگذشت مهسا امینی هم وجود داشته بنابراین ادامه آن اتفاق عجیبی نیست. با این حال همزمانی آن با ماجرای اعتراضات اخیر، موضوعی نیست که به سادگی از آن گذشت و با توجه به وضعیت معیشتی کارگران پالایشگاه‌ها، احتمال اعتراضات بزرگتر وجود دارد.

این تصور وجود داشت که در صورت اعتراضات گسترده، مهمترین کانون آن در هفت‌تپه و همچنین پالایشگاه‌های نفتی باشد. شاید یکی از دلایل اینکه این اتفاق رخ نداده، بازداشت‌هایی بوده که در این مدت انجام شده است. یک منبع آگاه به رویداد۲۴ گفته بیش از بیست نفر از کارگران پالایشگاه کنگان فقط در مدت اخیر بازداشت شده‌اند.

در اهواز دانشجویان دانشگاه جندی شاپور نیز امروز کاملا معترضانه وارد دانشگاه شدند و به جای رفتن به کلاس، در حیاط دانشگاه، شعار‌هایی را سر دادند.

این گزارش روایتی است که رویداد۲۴ توانسته با توجه به شرایط موجود به دست بیاورد. امکان دارد در برخی مناطق دیگر اتفاقاتی رخ داده باشد اما چون توسط منابع محلی این رسانه تایید نشده یا دست‌کم اخبار آن در اختیار رویداد۲۴ قرار نگرفته، توضیح آن در گزارش نیامده است؛ چنانچه در استان‌هایی همچون یزد، فارس، بوشهر و قم نیز اتفاقاتی رخ داده اما به همان دلیلی که گفته شد، توضیح آن حتما در گزارش دیگری ذکر خواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
58
17
چرا تاوان جفتک پراکنی یه عده رو ما باید بدیم کارم تو اینستگرام نابود شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
دوست عزیز ماهم کارمون نابود شده و 15 نفر بیکار شدن ولی اینا مشکل شون اینستا نیست مشکل شون اطلاع رسانیه
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
اولا خودت جفتک پرت میکنی دوما نباید از روز اول روی پلتفرم معاند کسب و کار ایجاد میکردی حالا هم روبیکا و ایتا رو نصب کن و یه لیوان ساندیس سرد بنوش
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
امیدوارم موجودات خودخواه و منفعت طلبی مثل تو و همپالکیهات نسلشون منقرض بشه، کسانی که از مسئولیت اجتماعی ذره ای نمیفهمن،نه وجدانی دارین و نه شعور و نه انسانیت،خاک بر سرتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
جفتگ به سیم اینستا زدن!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
جناب عجب امثال تو بزرگترین خطر برای این ملت و مملکت هستید شماها هم اگه به مقام و قدرت برسید مخالفتون رو لت و پار میکنید الان ادعای آزادی دارید . اینم نمونه ی حرف زدنشون با یه آدم معمولیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
از ایتا استفاده کنید یا روبیکا. اینستا و واتساپ ظاهرا فعلا فیلتر هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
یه مشت علف بریزید جلو این بنده خدا آروم شه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
ناشناس ۱۰ و ۰۲ درست صحبت کن
حتما تحت فشار هست که میگه تو خودت سیری از حال اینا خبر نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
Ccشما ساکت شو عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
ساکت شو عزیزم
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
3
آشیانه گرگ زخمی
ورود ممنوع
وای بحال نامرد
چه حماقتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
بابا تو دیگه چه شاعری هستی ؟هرجا سرک می کشیم این مرهای تو آنجا خودشو نشون میده فک کنم تمرین شعر گویی به سبک سپید شاملو می کنی
گرگ زخمی!
ورود ممنوع!...
ولی دمت گرم حسابی شادمان کردی آقای معصومی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
خدا شفات بده
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
بیمارستان صدر 1387
داروی مرگ تب شدید آتش مرگ
خدا خواست زنده ماند
بیمارستان صدر 1389
یک شکلات کاکائویی
چند ساعت در اغما
یکی گفت
در سالن زمین افتادی و جنازه ترا
به روی تخت انتقال دادند
آزمایش خون.؟
اگر جانباز حقی در ضمیر
از قوم منافق زن مگیر
غیرتمندی و شرف
مردم دم دار
بازی با اسم خدا
بدخواهی بود
شفا نبود
....................
گرگ زخمی گرگ دوپا
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
شعر های خوبی میگی دمت گرم ولی قرص هات رو به موقع بخور باز هم دمت گرم
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
9
38
مگر معترضان گفتند اینستاگرام را ببندید . حکومت اینکار را می کنه . بعد شما بجای اینکه یقه حکومت را بگیری ، به این جوونهای حق جو فحش میدی ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
خدا شفات بده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
13
38
بجز بیت
همه ایران معترض هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
و البته علم الهدا و خاتمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
چی زدی؟
جنسش خوب بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
تو کاری به این کارها نداشته باش بیت خودتو بچسب که آمریکاست که با پرچم آمریکا کامنت گذاشتی!
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
5
31
باز هم دمت گرم رویداد 24.تنها رسانه داخلی که بدون ترس واقعیت رو انعکاس میده ممنونم از همه دست اندرکاراتون خداقوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
آی پی رو لو میده یک نفر تهدید شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
33
7
رویداد قشنگ داری خط میدی من که هر دوز پیگیر اخبار اعتراضاتم حواسم نبود چهلم مهسا هست میخوای مثلا مثل انقلاب ۵۷ چهلم چهلم راه بندازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
26
8
رویداد چهلم چیه دیگه تموم شد رفت تو هنوز.............. حالت خوبه؟
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
از خود سوزی سحر
تا سختی مرگ نیکا
ستمدیدگان زمین
وای بحال نامرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
15
10
رویداد هم زیر پوستی تبلیغات ادامه اعتراضات را میکنه
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
47
11
نه مامعترض نیستیم و کشور و رهبرمون را دوست داریم این جوونها از رو هیجان و بخاطر پول اغفال شدن خدا هدایتشون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
حرف مفت نزن سکوت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
خانم مادرم کشور و دین و رهبرمان رو دوست داریم ولی معترض هستیم واقعا شما به هیچی اعتراض ندارید تو این شرایط؟
چرا خط کشی میکنید هرکس اعتراض کنه یعنی پول گرفته و کشورش رو دوست نداره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
نتیجه خوردن ساندیس تاریخ گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
چرا حرف مف میزنی از جمعیت ۸۵ میلیونی نهایت ۵ میلیون اسکلی مثل شما طرفدار اینها
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
8
بدون آتش و دود
مرد و زن دختر و پسر
بدون آسیب و خطر
دانایی و عقل
دین فاجعه بود
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
د نه
این فاجعه بود زیرا
دین حق دین خداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
26
7
این دوستم که گفته همه ایران معترض از طرف خودش گوخوری کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
16
3
منافق
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
دانایی و عقل
این فاجعه بود
منافق دو رو
ز........ز..........آ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
3
16
شمایی که شکمتون سیره و حسابتون پر پول ،شما ها که شرمنده زن و بچهاتون نشدید چی میفمید درد مارو
پس لطفا همگی ساکت شید لطفا لطفا
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
ملت غیرتمند نان شرف
بینوایان و نان شب
غم فروش هستند
قوم منافق
دشمن انسانیت
دشمن نان شرف
بازی با اسم خدا
تجارت جهنم
دزد بازار روز
دزد پنهان شب
دشمن اقتصاد زندگی
دشمن راه درست زندگی
چه نامرد چه نازن
دشمن مرد و زن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
3
8
چه عجب رویداد جان، یه خبر بصورت مستقل از اعتراضات زدی
لایک داری
سیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
1
5
رویداد دمت گرم ممنون که تو این سانسور هستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
6
3
همین که خبرها رو از ذسانه داخلی بدون فیلتر میبینیم جای شکرش باقیه! حضرات فکر میکنند با خفقان و پاک کردن صورت مسئله همه چیز درست میشه! فقط با تغییرات بنیادین و اصلاحات ساختاری شاید بشه گفت صاحبخانه این مملکت آرام بشود ولا غیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
2
3
رویداد جان عجب ربات خوبی استخدام معصومی مثل ساعت کوکو می مونه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
نکته جالبتر که معصومی خودش پست میگذاره خودشم به خودش پاسخ میده...خخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
3
اندک اندک جمع مستان می رسد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
7
5
50 درصد تجزیه طلب ها و مزدورهای وهابی ها و عربستان
50 درصد هم اصلاح طلب هایی که بعد از عملکرد فاجعه امیز در دولت روحانی به ناکارامدی عمیق خودشان پی بردند ولی در عین حال مشکل را از احکام اسلام می بینند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
3
خداوند در قرآن گفته هر کی خودش برای خودش خانه درست کنه عین خانه عنکبوت است زود خراب میشه هر کجا دزدی باشه عین خانه عنکبوت هست زود از بین میره همه ی قدرت ها برای خداست
m.m
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
2
4
یه مشت دروغ قاطی یه سری راست کردین. حرف از عکس و فیلم و خبرنگار و منبع آگاه زدین. یکیش به ما نشون ندادین.
شیطان هم همینجوری آدم ها رو گول میزنه.
بی بی سی هم همینجوری دروغاشو به خورد مردم میده. کافیه 5 تا راست بگی. یه دروغ.
همون دروغ مامور بدی. میشه بزرگترین و مهم ترین حقیقت تاریخ
لیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
4
4
سلام. میگن عزتی که خدا داده. چه عزتی. روز تشیع جنازه بر خلاف آیات قرآن حجابهای برداشتن. بعداز خاک کردنش آیات قرآن رو سوزاندن در سوم وچهلمش به اموال مردم خسارت زدن. وجوانان. بی گناه و پلیس مملکت رو. با چاقو شهید کردن. و..... حالا خانوادش میگن. عزت. رو خدا داده. نه جونم. آلت دست شده برا تجزیه طلب ها بیچاره مهسا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
5
2
در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است که از سال 1945 تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.

در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اروپا جنایتکار در کار است که از سال 1945 تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.

در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اسراییل جنایتکار در کار است که از سال 1945 تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
3
1
عربستان سعودی حامی اصلی مالی همه گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
عربستان سعودی از سال 1357 تاکنون از گروهک تروریستی ضد انقلاب و گروهک تروریستی منافقین در عراق و کشورهای اروپایی حمایت مالی می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم سعودی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
1
1
در زمان که آمریکا و متحدانش به سرکردگی کاخ سفید و در سایه سکوت بی شرمانه کشورهای به اصطلاح اسلامی و هم سازمان های به اصطلاح بین المللی خیانتکار از گروهک تروریستی داعش در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان کمک، حمایت و پشتیبانی می کردند ولی متاسفانه دولت خیانتکار حسن روحانی بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت رئیس جمهور سابق ایران به همراه ظریف و عراقچی و غیره با حامیان اصلی گروهک تروریستی داعش مذاکره، گفت وگو، ملاقات، دیدار و همه جانبه همکاری می کرد چرا؟

عراق، سوریه و منطقه خاورمیانه دیگر بهشت امنی برای مقامات آمریکایی و نیروهای تروریست آمریکایی نخواهد بود.
عراق، سوریه و منطقه خاورمیانه دیگر بهشت امنی برای تروریست های داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش نخواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
0
2
فحش دروغ ویرانی
فریب نخور ایرانی
نظرات شما
پیشخوان