تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱

شش روش خانگی برای کاهش میزان تب

انجام روش‌های خانگی برای کاهش میزبان دا بدن و تب به ما کمک می‌کند تا در مدت‌زمانی کوتاه بتوانیم به پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو کمک کنیم. با توجه به آغاز فصل سرما که در آن ابتلا به بیماری‌های ویروسی بیشتر شده و منجر به تپ کردن می‌شود باعث شده است تا در این مقاله راهکار‌های کاهش میزان تب را بررسی کنیم.

کاهش سریع تب

رویداد۲۴ تب به حالتی در بدن انسان گفته می‌شود که در نتیجه عفونت‌های ویروسی پدیدار می‌شود. ویروس‌ها، میکروب‌های کوچکی هستند که به‌راحتی قابل انتقال از فردی به فرد دیگر هستند. زمانی که یک انان به ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن سعی می‌کند با تولید انرژی بالا به این ویروس پاسخ دهد؛ در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد تا بتواند از خود در برابر ویروس و سایر میکروب‌ها دفاع کند.

در شرایط عادی و نرمال دمای بدن افراد در حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است که افزایش این دما نشان‌دهنده تب در بدن است. در چنین شرایطی گزینه درمان خانگی برای کاهش سریع تب جلوی افراد قرار می‌گیرد.

عفونت‌های باکتریایی، نقطه متقابل بیماری‌های ویروسی هستند و نسبت به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها واکنش نشان نمی‌دهند؛ زیرا لازم است مدت‌زمان مشخصی را در بدن سپری کنند. ویروس‌های موجود در بدن نسبت به نوع عفونت و سیستم ایمنی بدن ممکن است چند روز تا یک هفته حتی در بسیاری از مواقع بیشتر از این میزان منجر به ایجاد تب در بدن شوند.

این موضوع درحای است که ویروس وارد شده به بدن، باعث افزایش دما و بروز تپ می‌شود. برای پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راهکار‌هایی برای پایین آوردن تب بزرگسالان

اگر به دنبال روش‌هایی برای کاهش میزان تب در بزرگسالان، آن هم با راهکار‌های خانگی هستید، در ادامه مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بدون استفاده از داروی تب‌بر بتوانید حال خود را بهبود دهید.

نوع تب خود را تشخیص دهید

وجود تب در بدن انسان، نتیجه تلاش سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس‌های موجود در آن است؛ به همین علت با گرم‌کردن محیط داخل بدن، تلاش می‌کند تا با ایجاد محیطی گرم‌تر، ویروس‌ها را از بین ببرد. علاوه‌بر آن، بالارفتن دمای خون کمک می‌کند تا پروتئین‌های کشنده میکروب در خون شما سریع‌تر گردش کنند. پس اگر ویروس شما از نوع عفونی نیست بهتر است یک یا دو روز تب متوسط را تحمل کنید.

یکی دیگر از روش‌های بدن برای از بین بردن ویروس‌های موجود در آن، ایجاد مخاط غلیظ در هنگام سرفه است که باعث می‌شود میکروب‌های موجود در راه‌های تنفسی نتوانند به ریه و سایر قسمت‌های بدن انتقال یابند. پس به یاد داشته باشید تنها برای درمان تب در بزرگسالان و کودکان هنگامی که در اثر عفونت به وجود آمده، لازم است هر چه سریع‌تر به دکتر مراجعه کنید.

از آب‌نمک گرم استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب، استفاده از آب‌نمک گرم برای شستشوی مخاطب موجود در بینی است. در این روش شما می‌توانید به کمک آب‌نمک گرم، ویروس و باکتری‌های موجود در بینی خود را از بین ببرید که این موضوع به کاهش سریع تب کمک می‌کند.

جهت تهیه آب‌نمک گرم کافی‌ست یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس، از مخلوط به‌دست‌آمده مقداری کف دست خود بریزید و سعی کنید آن را به داخل بینی ببرید. تکرارکردن این عمل به مدت دو تا سه بار به درمان تب کمک خواهد کرد.

در محیط گرم و آرام استراحت کنید

هرگز در زمان درمان خانگی برای کاهش سریع تب، محیط‌های سرد با دمای پایین را برای استراحت انتخاب نکنید؛ زیرا در این صورت بدن لازم است مقدار زیادی از انرژی خود را برای گرم‌کردن شما از دست بدهد؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم اگر به دنبال روش پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو هستید، کافی‌ست یک محیط گرم و آرام را برای استراحت انتخاب کنید.

غرغره کنید

غرغره‌کردن باعث مرطوب‌شدن گلو می‌شود و در نتیجه از رشد ویروس‌های مولد تب در آن‌جا جلوگیری می‌کند. پس برای پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو و با استفاده از غرغره‌کردن، کافی‌ست نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و چهار بار در روز با استفاده از آن گلوی خود را شستشو دهید. همچنین استفاده از عسل یا سرکه سیب به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری در این ترکیب به بهبود سریع شما کمک خواهد کرد.

مایعات داغ بنوشید

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب، استفاده از مایعات داغ است؛ چرا که استفاده از مایعات داغ باعث جلوگیری از گرفتگی بینی می‌شود و از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. جلوگیری از گرفتگی بینی سبب از بین رفتن التهابات درون آن می‌شود و در نتیجه شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری مشکل خود را برطرف کنید.

پایین آوردن تب کودک با استفاده از پیاز

استفاده از پیاز یکی از روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب در کودکان است. متخصصین معتقد هستند که استفاده از پیاز به عنوان یک روش درمان خانگی تب به اوایل دهه ۱۵۰۰ برمی‌گردد. در آن زمان افراد از پیاز خام خردشده در اطراف خانه خود استفاده می‌کردند تا از ابتلا به بیماری‌های ویروسی در امان بمانند. به‌خاطر همین موضوع امروزه افراد از پیاز حلقه‌شده در داخل جوراب کودکان استفاده می‌کنند تا به کاهش تب آن‌ها کمک کنند.


بیشتر بخوانید: علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟


پیاز سرشار از ترکیبات سولفوریک است که باعث ایجاد بوی تند در آن می‌شود. با توجه به تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران، آن‌ها نتیجه گرفتند که استفاده از پیاز باعث می‌شود هوا از ویروس‌ها و مواد شیمیایی تصفیه شود؛ اما به یاد داشته باشید برای پایین آوردن تب کودک با پیاز تا به امروز هیچ پژوهشی به‌طور کامل نتیجه قطعی را نشان نداده است.

برای پایین آوردن تب چه بخوریم؟

سوپ مرغ

سوپ مرغ برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا که با تب همراه هستند سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوپ مرغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که به بدن جهت مقابله با انواع ویروس‌ها کمک می‌کند. پس جهت درمان خانگی برای کاهش سریع تب، افزودن سوپ مرغ به رژیم غذایی یکی از روش‌های بسیار کارساز خواهد بود.

سیر

سیر از جمله خوراکی‌های طبیعی‌ست که به‌خاطر فواید بسیار آن برای سلامتی قرن‌هاست در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام‌یافته توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که استفاده از سیر به‌خاطر برخورداری از خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی در پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. همچنین به یاد داشته باشید که افزودن سیر به رژیم غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل از جمله روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب است که به دلیل این که سرشار از الکترولیت‌هاست، برای بیماری‌های استفراغ و اسهال که همراه با تب هستند، گزینه بسیار خوب و مناسبی محسوب می‌شود. آب نارگیل حاوی مقدار کمی قند طبیعی‌ست که به عنوان یک منبع انرژی به تقویت سریع و آسان بدن کمک می‌کند.

عسل

عسل به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی از گذشته به عنوان یک ماده دارویی جهت ضدعفونی‌کردن بریدگی‌ها یا سوختگی‌ها استفاده می‌شده است. علاوه‌بر آن، عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیار زیادی دارد و در پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو گزینه مناسبی‌ست. همچنین به یاد داشته باشید که اگر در طول بیماری خود مشکل سرفه هم دارید، استفاده از عسل در درمان سرفه تاثیرگذار خواهد بود.

زنجبیل

آخرین خوراکی برای درمان خانگی تب استفاده از زنجبیل است. زنجبیل به‌خاطر فواید متنوعش مانند سیر، در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است. جهت درمان خانگی برای کاهش سریع تب با استفاده از زنجبیل، کافی‌ست مقداری از آن را به داخل چای خود اضافه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان