تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱

۸ نکته برای درمان خانگی و موثر آنفلوانزا

با رسیدن پاییز آنفلوانزا هم شروع به خودنمایی می‌کند. هر سال تعداد زیادی از افراد به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند که تقریبا همه آنها بهبود می‌یابند اما فرآیند درمان گاهی اوقات سخت و طولانی است.

درمان خانگی آنفلوانزا

رویداد۲۴ نکاتی درباره درمان خانگی آنفلوانزا در اختیارتان می‌گذاریم که با رعایت آنها درمان بهتر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

این بیماری با نشانه‌هایی نظیر تب شدید همراه با لرز، خستگی زیاد، بدن درد، سردرد و سرفه‌های خشک و دردناک خود را نشان می‌دهد.

دکتر توئین رُوی پزشک خانواده و استاد دانشگاه بوستون معتقد است: درمان‌های خانگی از داروها مهم‌ترند. او می‌گوید: اولین توصیه من این است که افراد در خانه بمانند و استراحت کنند و تنها افرادی به پزشک مراجعه کنند که دچار تنگی نفس یا مشکل در تنفس، درد قفسه سینه و ناتوانی در خوردن و آشامیدن شده‌اند.

مهم‌ترین توصیه‌‌‌‌ها روی برای درمان آنفلوانزا

1-پاراستامول بخورید
پاراستامول یا ایبوپروفن را دو یا سه بار در روز مصرف کنید، مگر اینکه آلرژی یا مشکل دیگری داشته باشید. این داروهای بدون نسخه همه چیز را حل نمی‌کنند، اما درد عضلانی، سردرد و احساس کلی آنفلوانزا را کاهش می‌دهند.

2-روی عسل حساب کنید
دکتر رُوی این طور توضیح می‌دهد:مطالعات نشان داده است عسل در بهبود سریع علائم تنفسی موثر است. چای داغ با عسل و لیمو می‌تواند گلودرد را تسکین دهد و باعث کاهش خلط شود؛ عسل از خیلی از داروها بهتر عمل می‌کند.
البته حواستان باشد که به کودکان کمتر از یک سال، عسل ندهید.

3-بُخور را فراموش نکنید
در صورت گرفتگی شدید بینی، استنشاق با بخار (مثلاً نگه داشتن سر روی یک قابلمه آب داغ) می‌تواند مجرای بینی را باز کند.اسپری‌های سالین، شستشوی نمکی و سایر داروهای ضد گرفتگی بینی بدون نسخه نیز می‌توانند علائم را کاهش دهند.


بیشتربخوانید: وارد پیک آنفلوانزا شده‌ایم/ کدام بیماران روانه ICU می‌شوند؟


4-بخوابید و استراحت کنید
دکتر رُوی معتقد است استراحت تا حد زیادی علائم بیماری را کاهش می‌دهد، او یادآور می‌شود:کم‌خوابی آنفلوانزا را خیلی سریع بدتر می‌کند. یک خواب خوب شبانه بهترین ابزار ممکن را برای مبارزه با آنفلوانزا به بدن شما می‌دهد.

5-نوشیدن زیاد مایعات را از یاد نبرید
نوشیدن زیاد مایعات ممکن است برای افراد مبتلا به آنفلوانزا سخت باشد، زیرا می‌تواند باعث تهوع شود و حال آنها را بدتر کند. بنابراین این گروه تحقیقاتی توصیه می‌کند: یک تایمر روی گوشی خود قرار دهید و هر 15 دقیقه دو یا سه جرعه مایعات بنوشید. با این کار، رطوبت مورد نیاز بدنتان در طول روز تامین خواهد شد.

6-خورد و خوراک متعادلی داشته باشید
دکتر رُوی درباره تغذیه افراد بیمار می‌گوید: یک رژیم غذایی خوب می‌تواند بسیار مفید باشد؛ افرادی که به دلیل بیماری نمی‌توانند خوب غذا بخورند، مکمل ویتامین مانند ویتامین C تا حد زیادی کمکشان می‌کند.
او می‌افزاید: آنچه من توصیه نمی‌کنم، روی است. اسپری‌های بینی و قرص‌های روی بدون نسخه ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ را با خود به دنبال داشته باشند، ضمن اینکه احتمال دارد استفاده از اسپری‌ها باعث کاهش حس بویایی برای مدت طولانی شوند.

7-مراقب علائم در کودکان باشید
بچه‌ها معمولاً وقتی احساس بیماری می‌کنند خیلی زودتر از بزرگسالان خوردن یا نوشیدن را متوقف می‌کنند. بنابراین توجه به علائم و تشدید احتمالی در آنها ضروری است. این پزشک تاکید می‌کند که: برای نوزادان، مطمئن شوید که حداقل چهار پوشک خیس در روز دارند و کودکان نوپا یا بزرگتر باید چندین بار در روز ادرار کنند.

8-واکسن بزنید
بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا، تزریق واکسن است. اگرچه واکسن زدن اقدامی خانگی برای درمان نیست اما به دلیل اهمیت فراوان، آن را در میان نکات درمانی ذکر کردیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان