تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱

رییس سازمان غذا و دارو چرا استعفا داد؟

بهرام دارایی بعد از یک سال ریاست سازمان غذا و دارو، از سمت خود استعفا داد تا حرف و حدیث ها برای معرفی سکاندار جدید بازار دارویی کشور، از سر گرفته شود.

رییس سازمان غذا و دارو

رویداد۲۴  هشتم آبان ۱۴۰۰ بود که بهرام دارایی به عنوان رئیس جدید سازمان غذا و دارو، جایگزین محمدرضا شانه ساز شد.

بهرام دارایی قبل از اینکه رئیس سازمان غذا و دارو شود، در یک دوره مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو بود.

وی، مدرک دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و Ph.D سم شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دارد.

سازمان غذا و دارو به عنوان «گرانیگاه» وزارت بهداشت و مهم‌ترین معاونت وزارتخانه تلقی می‌شود که مدیریت این سازمان همیشه با حاشیه‌هایی همراه است.

تأمین داروهای مورد نیاز بیماران، می‌تواند یکی از مأموریت‌های مهم وزارت بهداشت باشد که این مسئولیت با سازمان غذا و دارو است.

وقتی بازار دارویی کشور را در سال‌های مختلف رصد می‌کنیم، می‌بینیم که رؤسای سازمان غذا و دارو، همواره درگیر چالش‌های تأمین دارو بوده‌اند و این موضوع همیشه با حاشیه‌های زیادی برای مدیریت سازمان غذا و دارو همراه بوده است. زیرا، جلب رضایت سه ضلع مثلث «بیماران، تولید کنندگان و وارد کنندگان دارو»، نیازمند گذر از حاشیه‌هایی است که سازمان غذا و دارو را همواره آزار می‌دهد.

سازمان غذا و دارو، از سال ۹۶ تا امروز، حداقل ۴ رئیس را به خود دیده است. از غلامرضا اصغری که جایگزین رسول دیناروند شد، تا بهرام دارایی که به جای محمدرضا شانه ساز بر مسند ریاست سازمان غذا و دارو تکیه زد. البته ناگفته نماند که مهدی پیرصالحی در ۱۶ دی ۹۷ جایگزین اصغری شده بود و شانه ساز در ۹۸، به جای پیرصالحی آمد.


بیشتربخوانید: افزایش قیمت دارو در ایران و بازار‌های جهانی


این تغییرات در مهم‌ترین معاونت وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که سازمان غذا و دارو، از اهمیت ویژه ای در نظام سلامت کشور برخوردار است. زیرا، با کوچک‌ترین بحران دارویی، سلامت بیماران تحت الشعاع قرار می‌گیرد و منجر به ورود مقامات ارشد نظام به موضوع دارو می‌شود. به طوری که سید ابراهیم رئیسی، ظرف یک هفته اخیر، دو بار نسبت به موضوع کمبود دارو واکنش نشان داده و خواستار برخورد با کسانی شده است که در زمینه بروز کمبود دارویی، اختلال ایجاد کرده‌اند.

تأمین دارو به خصوص برای آن دسته از بیماران خاص و صعب العلاج، از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا، با کوچک‌ترین اختلال در تأمین دارو، سلامت این قبیل بیماران تهدید می‌شود. لذا، ضرورت دارد تا نسبت مدیریت بازار دارویی کشور، حساسیت بیشتری صورت بگیرد.

حالا و به دنبال اجرای طرح دارویاری، مشکلاتی در تأمین کمبودهای دارویی به ویژه داروهای آنتی بیوتیک ایجاد شد که وزیر بهداشت مجبور شد برای تأمین کمبودها، به واردات متوسل شود. اما، این پایان ماجرا نیست و پشت پرده بازار دارویی کشور، همچنان با حواشی زیادی همراه است که کار وزیر بهداشت را سخت خواهد کرد.

از همین رو، بهرام دارایی تصمیم گرفت راه را برای عبور وزارت بهداشت از بحران دارویی، باز کند و استعفا دهد.

اما، چه کسی سکاندار بعدی سازمان غذا و دارو خواهد شد.

به رغم معرفی محمود بیگلر به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو، این احتمال به قوت خود باقی است که وزیر بهداشت، گزینه دیگری را برای ریاست این سازمان پر حاشیه معرفی کند.

معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، ریاست پارک فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت توسعه و مدیریت برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، از مهم‌ترین سوابق مدیریتی بیگلر است.

سازمان غذا و دارو، در سطح یک وزارتخانه است و قطعاً برای مدیریت این سازمان، کسی باید انتخاب شود که بتواند بر حاشیه‌های بازار دارویی کشور فائق آید.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان